چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۰
۰ نفر

والیبال ایران در قیاس با سال‌های گذشته، امسال با مسابقاتی پر‌ترافیک و سرنوشت‌ساز در عرصه بین‌المللی روبه‌روست و در واقع والیبال هیچ سالی به اندازه سال92 با این حجم و تعداد مسابقات در رده‌های سنی مختلف روبه‌رو نبوده است.

والیبال

  شروع این حرکت با حضور تیم کاله مازندران، قهرمان سال91 لیگ برتر والیبال ایران در مسابقات باشگاه‌های آسیا در اوایل اردیبهشت‌ماه در تهران کلید خواهد خورد و سپس تیم ملی بزرگسالان اواسط خردادماه، نخستین حضورش در لیگ جهانی را با سفر به کالینگراد روسیه تجربه خواهد کرد. اعزام تیم ملی امید به مسابقات کشورهای اسلامی و نخستین دوره مسابقات جهانی زیر 23سال و همچنین حضور تیم‌های نوجوانان و جوانان در رقابت‌های جهانی مکزیک و استانبول دیگر برنامه‌های شش‌ماه اول والیبال ایران را در سال‌جاری تشکیل می‌دهند. این رقابت‌ها فقط شامل بخش مردان است و این در حالی است که تیم‌های بانوان هم در رده‌های سنی مختلف همانند سال‌های قبل به مسابقات آسیایی خواهند رفت. اما تمامی این رویدادها فقط به نیمه اول سال خلاصه نمی‌شود و تیم ملی بزرگسالان پس از فراغت پیدا‌کردن از لیگ جهانی با گذشت دوسال از نخستین قهرمانی‌اش در جام ملت‌های آسیا در ابتدای نیمه‌دوم سال در دفاع از عنوان قهرمانی خود باید در هفدهمین دوره این رقابت‌ها به امارات سفر کند و تکرار قهرمانی می‌تواند دومین حضور ایران را در مسابقات جام بین‌قاره‌ای یا جایزه بزرگ به‌همراه داشته باشد؛ جامی که از نظر کیفی و سطح مسابقات به‌دلیل حضور قهرمانان قاره‌ها و تیم‌های مطرح جهان به‌مراتب بالاتر از مسابقات دیگر است. حتی قهرمانی کاله در مسابقات باشگاه‌های آسیا در تهران هم می‌تواند شرکت در مسابقات باشگاه‌های جهان را به دیگر رویدادهای پیش روی والیبال در سال‌جاری اضافه کند که با این دورنما باید گفت سال92 سالی متمایز با همه سال‌های گذشته می‌تواند برای والیبال قلمداد شود. در این گزارش نگاهی داریم به مهم‌ترین رویدادهای پیش‌روی والیبال ایران.

تهران میزبان جام باشگاه‌های آسیا

پنجمین میزبانی شهر تهران در مسابقات والیبال باشگاه‌های آسیا مصادف با برگزاری بیست‌و‌چهارمین دوره این بازی‌ها از روز اول تا هشتم اردیبهشت‌ماه در سالن 12هزار نفری آزادی تهران خواهد بود؛ رقابت‌هایی که قرار است با حضور 14تیم ازجمله کاله مازندران قهرمان لیگ برتر والیبال ایران برگزار شود و قهرمان آن نیز به‌عنوان نماینده قاره کهن همانند سال‌های قبل در مسابقات باشگاه‌های جهان شرکت کند. کاله که سال قبل در شانگهای چین با شکست مقابل العربی قطر در مرحله نیمه‌پایانی شاهد از دست‌رفتن قهرمانی‌های به عادت درآمده پیکان، نماینده تقریبا همیشگی ایران شده بود، این بار امیدوار است در تهران با جبران مافات ناکامی دوره پیش، جام قهرمانی را دوباره برای کشورمان به ارمغان آورد. این تیم پس از چند روز استراحت بعد از فتح دومین جام قهرمانی باشگاه‌های ایران بلافاصله تمرینات خود را بدون ملی‌پوشانش از چند روز پیش آغاز کرده و به‌زودی با پیوستن بازیکنان ملی‌پوش آماده حضور در این بازی‌ها می‌شود. این تیم به جز بازیکنان مطرحی چون ولادو پتکوویچ، پاسور تیم ملی صربستان و محمد موسوی، شهرام محمودی، حمزه زرینی، عادل غلامی، رضا قراء و فرهاد قائمی، احتمال جذب چند بازیکن کمکی مثل بازارگرد، سجادی، مباشری، زارع و حسینی را هم در ترکیب خود دارد. در این بازی‌ها که از سال1989 در هیروشیما آغاز شده تا به امروز به جز یک دوره همواره تیم‌های ایرانی یک پای ثابت این مسابقات بوده‌اند و رکورد قهرمانی در این مسابقات هم در اختیار تیم‌های ایرانی پیکان با هفت‌بار و صنام با یک‌بار قهرمانی قرار دارد. در 10دوره اول این بازی‌ها که تحت عنوان جام صلح برگزار شده بود بزرگ‌ترین موفقیت تیم‌های ایرانی، یک نایب قهرمانی و چند مقام سومی بود و از سال1999 که نام این مسابقات به جام کنفدراسیون آسیا تغییر پیدا کرده است تیم‌های ایرانی بدل به مدعیان اصلی قهرمانی شده‌اند. در تمامی این سال‌ها فقط در سال2004 بود که این مسابقات به‌دلیل شیوع بیماری سارس در جاکارتای اندونزی انجام نشد و به جز این مورد، همه‌ساله این بازی‌ها به‌طور منظم به میزبانی یکی از کشورهای عضو کنفدراسیون والیبال آسیا برگزار شده است.

نخستین تجربه در لیگ جهانی

تیم ملی والیبال ایران بالاخره با گذشت 24دوره از برگزاری لیگ جهانی والیبال، از اواسط خردادماه قدم در این رقابت‌های مهم می‌گذارد. تیم ملی والیبال ایران که در گروه دوم این بازی‌ها با تیم‌های روسیه، کوبا، ایتالیا، صربستان و آلمان هم‌گروه است روز 17و 18خردادماه در دو روز متوالی در شهر کالینگراد به دیدار تیم ملی روسیه، یکی از مدعیان قهرمانی و دارنده مدال طلای المپیک2012 لندن می‌رود. تیم ایران سپس با بازگشت به تهران در دو بازی، میزبان تیم قدرتمند صربستان، نایب قهرمان چندین دوره این بازی‌ها و دارنده مدال طلای المپیک2000 سیدنی، در سالن 12هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی خواهد بود. پس از انجام این دو دیدار که به نوعی تقابل قهرمانان جام ملت‌های اروپا و آسیاست، تیم ایران برای بازی با دوتیم ایتالیا و کوبا راهی این دو کشور خواهد شد. پس از این سفر دشوار و خسته‌کننده تیم ملی در آخرین بازی های دور مقدماتی خود در روزهای 22 و 23تیرماه برابر آلمان در تهران قرار می‌گیرد.

اعزام تیم امید به اندونزی و برزیل

با رسمیت‌یافتن مسابقات رده سنی زیر 23سال از سوی فدراسیون جهانی والیبال(FIVB) و راه‌اندازی مسابقات این رده سنی از امسال در کنار دیگر رویدادها، بسیاری از کشورها ازجمله ایران که تا پیش از این با تشکیل تیم امید و یا تیم ملی ب به نوعی در اندیشه تقویت و پشتوانه‌سازی‌ تیم ملی بزرگسالان خود بر آمده بود، حالا با شکل‌گیری مسابقات این رده سنی فرصت را غنیمت شمرده و شکل بهتری به‌کار خود داده است. فدراسیون والیبال ایران نیز پس از انتخاب دوکشور ایران و استرالیا از سوی کنفدراسیون آسیا برای شرکت در نخستین دوره مسابقات جهانی برزیل مسئولیت این تیم را به پیمان اکبری، بازیکن سابق تیم ملی سپرد و با شرکت‌دادن این تیم در دومین دوره بازی‌های همبستگی اسلامی درصدد آماده‌سازی‌ این تیم در مسابقات زیر 23سال جهان بر‌آمده است. این تیم قبل از حضور در مسابقات جهانی برزیل که مردادماه انجام خواهد شد، ابتدا در بازی‌های کشورهای اسلامی حضور پیدا می‌کند؛ مسابقاتی که در دوره اول آن در عربستان، تیم ملی بزرگسالان ایران با سرمربیگری پارک کی‌ون با شکست‌دادن مصر برنده مدال طلا شد.

نوجوانان در مکزیک و جوانان در استانبول

مسابقات جهانی نوجوانان و جوانان در مکزیک و استانبول نیز دورویداد دیگر پیش روی والیبال ایران در سال‌جاری خواهد بود. تیم نوجوانان ایران که سابقه یک‌بار قهرمانی و دو‌نایب‌قهرمانی و یک مقام سومی را در مسابقات جهانی در کارنامه خود دارد بعد از ناکامی در مسابقات جهانی دوره قبل در آرژانتین، این بار به‌دنبال رسیدن به سکو در کشوری است که نخستین قهرمانی خود را شش‌سال پیش در آنجا به‌دست آورده است. ایرج مظفری به‌رغم دشواری ماموریت خطیری که برعهده گرفته، معتقد است که هرگز به‌دنبال مقام دومی نیست و باید دید او و شاگردان پرامیدش چگونه می‌خواهند در تیخوانا خاطره آن قهرمانی را دوباره زنده کنند. در همین حال تیم جوانان نیز شهریورماه در ترکیه در مسابقات جهانی این رده برای عقب نماندن از تیم نوجوانان با اندیشه تکرار مقام سومی شش سال پیش در مراکش به میدان خواهند رفت. فرهاد نفرزاده، سرمربی این تیم نیز پس از مقام سومی در مسابقات آسیایی ارومیه، وعده جبران مافات قهرمان نشدن در آسیا را با کسب مقام درخورتوجهی در رقابت‌های جهانی استانبول داده است.

کد خبر 208333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز