گروه ادب و هنر-ترجمه: پیمان اکبری: شبکه چهار به تازگی دست به پخش گلچینی از نمایش‌های آلفرد هیچکاک در قالب سریال آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند زده است.

آلفرد هیچکاک

 این سریال را که می‌توان ترکیبی از ژانرهای درام و وحشت دانست نخستین‌بار در سال 1955از شبکه سی‌بی‌اس روی آنتن رفته است. این برنامه تلویزیونی آنچنان تأثیر‌گذار بود که مجله تایمز در سال 2007آن را در لیست 100سریال برتر تمامی ادوار قرار داد.

آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند سریالی است که طی سال‌های 1955تا 1962برای تلویزیون آمریکا ساخته شد و آلفرد هیچکاک کارگردانی 17قسمت از آن را برعهده داشت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سریال را می‌توان شروع‌های منحصر به فرد آن نامید. در تمامی قسمت‌ها ابتدا دوربین روی کاریکاتور ساده‌ای از هیچکاک زوم می‌کند و درحالی‌که موسیقی متن این سریال(مارش عزای ماریونت ساخته چارلز گوناد) پخش می‌شود خود او به شکل یک سایه وارد کادر می‌شود و با لحن ترسناکی به بینندگان عصربه‌خیر می‌گوید.

پس از آن دوباره هیچکاک در یک استودیوی خالی یا یکی از صحنه‌های آن قسمت از سریال حاضر شده و شروع به توضیح مختصری از داستان می‌کند که البته مونولوگ‌های او به‌طور اختصاصی توسط جیمز آلاردایس برای او نوشته می‌شد. صحنه ابتدایی این برنامه حداقل به دو شیوه مختلف به نمایش در می‌آمد. نسخه‌ای که برای بینندگان آمریکایی تهیه شده بود معمولا با شوخی با یکی از تبلیغات محبوب آن زمان ایالات متحده شروع می‌شد. نسخه دیگر که برای بیننده‌های اروپایی به تصویر کشیده می‌شد شامل طنزهایی در مورد مردم آمریکا بود. برای فصول بعدی این سریال و با توجه به محبوبیت هرچه بیشتر این سریال هیچکاک تصمیم به اجرای برنامه به دو زبان آلمانی و فرانسوی نیز گرفت.

با اینکه هیچکاک تنها 17قسمت از 268قسمت این سریال را کارگردانی کرده است، اما مهر او را می‌توان روی تمام صحنه‌های فیلمبرداری شده دید. آنچه منتقدین را نیز تحت‌تأثیر قرار داده فیلمنامه‌های متنوع، خلاقانه و هوشمندانه این مجموعه تلویزیونی است.

ماری گابریل در مورد این سریال چنین می‌گوید: «بدون شک می‌توان گفت که این سریال فراتر از زمان خود بوده‌است. ایجاد تنوع در چنین مجموعه‌ای کار سختی است که هیچکاک و دیگر نویسندگان به خوبی از پس آن برآمده‌اند. هریسون و لوید با مطالعات خوبی که روی رفتارهای مظنونین و روانشناسی برخورد آنها با یکدیگر داشتند توانستند از صحنه‌های کلیشه‌ای فیلم‌های دهه 50فاصله گرفته و سریال متفاوتی را روانه بازار کنند. آنها توانستند به زیبایی در یک فیلم با ژانر وحشت صحنه‌ها و دیالوگ‌های کمدی را وارد کنند.»

اما مهم‌ترین ویژگی این سریال را می‌توان همان حس تعلیق معروف دانست که به‌نحوی امضای این کارگردان فقید انگلیسی است. در تمامی قسمت‌های این سریال بیننده حتی تا لحظه پایانی هم به سختی می‌تواند قاتل را شناسایی کند و معمولا با یک اتفاق عجیب ورق برمی‌گردد و پایان فیلم به‌گونه دیگری رقم می‌خورد. هیچکاک که سابقه کارگردانی فیلم‌های ماندگاری مثل «سرگیجه» و «پرندگان» را در کارنامه هنری خود دارد در مورد عنصر تعلیق می‌گوید: «آنچه که بیننده را بیش از هر چیز می‌ترساند خونریزی و صحنه‌های خشن نیست بلکه این احساس معلق بودن است که فضای رعب و وحشت را بر فیلم حاکم می‌کند.»

آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند نه‌تنها بازیگران با پتانسیل جوانی را به سینمای هالیوود معرفی کرد بلکه میزبان بازیگران معروفی مثل دیک یورک، رابرت هورتون و جیمز گلیسون به‌عنوان بازیگرهای مهمان این مجموعه تلویزیونی نیز بود. پاتریشیا هیچکاک - دختر آلفرد هیچکاک- نیز در این سریال به ایفای نقش پرداخته است. هیچکاک در این سریال هم طبق عادت همیشگی‌اش در یکی از صحنه‌های سریال حضور پیدا می‌کند. او که همیشه به‌نحوی در فیلم‌هایش حضور(گرچه اندک) پیدا می‌کند این بار با نمایش عکسی از خودش روی جلد مجله‌ای که توسط یکی از شخصیت‌های داستان خریداری می‌شود، دست به این کار زده است.
از دیگر موارد جالب می‌توان به این نکته اشاره کرد که پس از پایان این برنامه، هیچکاک تصمیم به پخش نسخه دیگری از این برنامه متشکل از قسمت‌هایی که توسط شبکه تلویزیونی سانسور شده بود گرفت و به شکل طعنه آمیزی آن را «آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند؛ چیزهایی که نگذاشتند در تلویزیون نشان دهم» نامید.

در سال 1985 نیز شبکه ان‌بی‌سی تصمیم به پخش سری جدیدی از این سریال گرفت. در این مجموعه نسخه رنگی از صحنه‌های ابتدایی فیلم که توسط هیچکاک اجرا می‌شد پیش برنامه هرقسمت بود. این سریال با اینکه مورد استقبال بسیاری قرار گرفت پس از پخش یک فصل آن دیگر از شبکه NBC روی آنتن نرفت. این سریال پرطرفدار که بارها توسط شبکه‌های دیگر بازپخش شده است، برنده جوایز مختلفی ازجمله بهترین مجموعه تلویزیونی گلدن گلوب و بهترین کارگردانی امی آواردز شده است. این سریال پنجشنبه‌ها ساعت 23:45از شبکه چهار سیما با مدیریت دوبلاژ ناصر طهماسب پخش می‌شود. ناصر احمدی (آلفرد هیچکاک)، زهره شکوفنده، اکبر منانی، محمدعلی دیباج، امیر حکیمی، مینا حبیلی، صنم نکواقبال و آرزو روشناس ازجمله دوبلورهای قسمت‌های مختلف این سریال هستند.

کد خبر 208311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز