گروه اقتصادی: جزئیات مصوبه جدید دولت برای افزایش 25درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال‌جاری اعلام شد.

تصمیم به افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دستگاه‌های دولتی در حالی برای اجرا ابلاغ شده که پیش از این برخی نمایندگان مجلس با اشاره به عدم‌تصویب قانون بودجه سال‌جاری تأکید داشتند هرگونه افزایش حقوق دست‌کم تا زمان تصویب نهایی قانون بودجه سال 92باید براساس بودجه سال گذشته انجام شود. به گزارش ایسنا، دولت براساس لایحه بودجه سال 92میزان افزایش حقوق کارمندان را 20درصد در اسفند اعلام کرد اما با پیشنهاد رئیس‌جمهور این مبلغ پنج درصد افزایش یافت تا از فروردین‌ماه اعمال شود.

این میزان افزایش در حالی است که سال گذشته(91) میزان افزایش حقوق کارمندان دولت 15درصد تعیین شده بود. در واکنش به این اقدام، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزایش 25درصدی حقوق را غیرقانونی دانسته و معتقدند با توجه به اینکه میزان افزایش حقوق در لایحه بودجه 20درصد تعیین شده، افزایش 25درصدی حقوق کارمندان قانونی نیست زیرا منابع لازم برای آن در لایحه بودجه پیش‌بینی نشده است. اما دولت در مقابل عنوان می‌کند به استناد بند الف ماده 50قانون برنامه پنجم توسعه هیأت وزیران به‌عنوان مرجع تصویب افزایش سالانه ضریب حقوق کارکنان مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، میزان افزایش حقوق، عیدی، پاداش و سقف کمک‌های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم را تعیین می‌کند. در این مصوبه آمده است:

ضریب حقوق شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری برای سال 1392به میزان1006ریال تعیین می‌شود.ضریب حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت (از جمله کارمندان وزارت اطلاعات و شاغلان پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه) برای سال 1392به میزان1006ریال تعیین می‌شود. به این ترتیب در سال 1392حداقل حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت به میزان سه میلیون و 350هزار ریال و حداکثر حقوق این قبیل کارمندان هفت برابر حداقل حقوق خواهد بود.

ضریب حقوق بازنشستگان موضوع بند ج ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه برای سال 1392به میزان 1006ریال تعیین می‌شود. بر این اساس حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی در سال 1392به میزان 25درصد نسبت به سال 1391افزایش می‌یابد. همچنین حداقل حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر (شاغلان) موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون و سایر مشمولان ماده یادشده در سال 1392به میزان چهار میلیون و 900هزار ریال و حداکثر حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر این قبیل کارمندان هفت برابر حداقل حقوق تعیین می‌شود. حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان چهارمیلیون و 900هزار ریال تعیین می‌شود.

کد خبر 208046
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز