همشهری آنلاین: گروه موسیقی «نسیم طرب» در رقابتی فشرده و در میان بیش از ده کشور حاضر ،برنده جایزهِ اولِ سومین فستیوال بین ­المللی موسیقیِ «موقام»، در کشور جمهوری آذربایجان شد.

گروه نسیم طرب

سعید کردمافی نوازنده سنتور و از اعضای این گروه ضمن اعلام این خبر به همشهری آنلاین گفت: این فستیوال دوسالانه، که به زعم بسیاری از موسیقی­ شناسان، مهمترین رویداد موسیقاییِ منطقه محسوب می­‌شود، از نهم تا نوزدهم مارس 2013 در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان و در سه بخش سمپوزیوم (کنفرانس علمی)، بخش رقابتی و بخش جنبی برگزار شد. 

به گفته این نوازنده سنتور  در بخش رقابتیِ این دوره از فستیوال، که شامل بخش­های جداگانه آوازی و سازی می­شد، گروه­هایی از کشورهای مختلف منطقه، از جمله ایران، آذربایجان، ترکیه، مراکش، تونس، اردن، تاجیکستان، ازبکستان، اویغورستان، هند، چین و.... شرکت داشتند و در نهایت، پس از رقابتی تنگاتنگ در دو مرحله، گروه «نسیم طرب» به خوانندگی مجتبی عسگری و نوازندگی احسان ذبیحی­فر (کمانچه)، علی کاظمی (تار)، سعید کردمافی (سنتور)، سعید نایب محمدی (عود) و علی گرامی­فر (تنبک) موفق شد رتبه اولِ-هر دو بخشِ آوازی و سازیِ- این دوره از فستیوال را از آن خود کند.

گروه نسیم طرب در جشنواره موقام آذربایجان

کارگانِ (رپرتوار)ا جرایی «نسیم طرب»  قطعاتی از ساخته­‌های اعضای گروه و البته قطعاتی از کارگان کلاسیک موسیقی دستگاهی ایران را در بر می­‌گرفت؛ این کارگان در سه اجرای جداگانه - والبته متفاوتِ -

گروه (دو اجرای رقابتی و یک اجرای افتخاری در اختتامیه) شامل پرده­‌های نوا، شور، اصفهان و بیات ترک می­­‌شد.

گروه نسیم طرب در جشنواره موقام آذربایجان

هیئت داوران بخش رقابتی، شامل موسیقی­دانان معتبرغربی و منطقه­ای از جمله ژان دورینگ (فرانسه)، محمود گتات (تونس)، عبدالولی عبدالرشیدف (تاجیکستان)، عارف بابایف، آقاخان عبدالله­اف و سیاوش کریمی (آذربایجان) و همچنین موسیقی­شناسان معتبر دیگری از ترکیه، آمریکا و آذربایجان بودند.

به گزارش همشهری آنلاین برخی از اعضای گروه نسیم طرب پیش ازاین هم در دو پروژه موسیقایی مربوط به موسیقی دوره میانه ایران و عثمانی و از جمله آثار عبدالقادر مراغی حضور و تاثیری جدی داشتند.

این دو طرح با عناوین شوق نامه به کوشش محمدرضا درویشی و آواز همایون شجریان و سرخانه به کوشش ساسان فاطمی و آواز عسگری از طرف دو انتشاراتی آوای باربد و ماهور به بازار موسیقی عرضه شد که در زمان خود بحث و جدل های مطبوعاتی فراوانی را به دنبال داشت.

کد خبر 208000
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز