گروه اقتصادی: دولت پیشنهاد کرد تا نرخ ارز مرجع و مبادلاتی حذف و ارز تک نرخی شود و به جای آن پرداخت یارانه در اولویت قرار گیرد.

دیروز معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تأکید کرد: در سال 92پیش‌بینی ما یک نرخ برای ارز است و دیگر نرخ ارز مرجع و مرکز مبادلات نخواهیم داشت. رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس هم با اشاره به پافشاری دولت برای تک‌نرخی کردن ارز در بودجه سال 1392تأکید کرد: نرخ پیشنهادی دولت هنوز شفاف نشده و به اعتقاد ما عدد آن نزدیک به نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی است. به گفته غلامرضا مصباحی مقدم، قیمت ارز در بودجه 91، 1226تومان بود که این رقم برای سال 92تغییر می‌کند.

پیشنهاد دولت این بوده که ارز را به نرخ دیگری درآورده و مابه‌التفاوت آن را یارانه بدهد. پیشنهاد دوم این است که نرخ ارز را برای کالاهای اساسی تغییر ندهیم. به گزارش همشهری، پیشنهاد ارز تک نرخی در حالی مطرح می‌شود که به گفته مسئولان دولتی و چهره‌های اقتصادی مجلس، دولت در سال آینده با افت درآمدهای نفتی مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، درباره پیش‌بینی نرخ ارز در سال‌جاری اظهار کرد: درسال 92برنامه درباره قیمت ارز آنطور که در لایحه بودجه 92پیش‌بینی شده، نظام شناور مدیریت شده است. او تصریح کرد: در لایحه بودجه 92حداقل در جاهایی که دولت حضور دارد، برنامه این است که یک نرخ داشته باشیم و نرخ‌هایی با عنوان مرجع و مرکز مبادلات وجود نداشته باشد.

ممبینی با بیان اینکه با این روش در مواردی که کالا باید ارزان‌تر به‌دست مردم برسد یارانه پیش‌بینی کرده‌ایم، افزود: در واقع برای کالاهای گروه یک و دو، نهاده‌های کشاورزی و دامی که در سال 91ارز با نرخ مرجع اختصاص یافت، در راستای شفاف‌سازی‌ در سال 92یارانه مناسبی پیش‌بینی کردیم تا دو نرخ نداشته باشیم مخالفت با هزینه کردن ریالی دلارهای صندوق توسعه ملی در عین حال غلامرضا مصباحی مقدم درباره استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه اذعان کرد:

پیشنهاد دولت برداشت 45درصد از منابع این صندوق و تبدیل ارز آن به ریال است که مجلس این موضوع را بسیار خطرناک می‌داند. رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: در کمیسیون بودجه تمامی بند‌های مربوط به صندوق توسعه ملی برخلاف قانون اساسی، سیاست‌های مقام معظم رهبری و برنامه پنجم توسعه اعلام شده و آن را از دور خارج کرده‌ایم و هیچ بحثی در آن نیست.

کد خبر 207837
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز