مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین هواپیمای فوق سبک کاملا خورشیدی جهان قرار است بهار امسال در سراسر آمریکا به پرواز درآید

پرواز کاملا خورشیدی به دور آمریکا

به گزارش مهر، هواپیمای "سولار ایمپالس" در طول سفر تاریخی‌اش به دور آمریکا که قرار است اول ماه مه آغاز شود، در شهر دالاس در تکزاس توقف می‌کند.

این هواپیما که به سوختی غیر از تابش خورشید نیاز ندارد نخستین هواپیما در جهان خواهد بود که فقط با استفاده از انرژی خورشیدی پرواز می‌کند.

برتراند پیکارد و اندره بورشبرگ دو خلبان سوئیسی این هواپیما پس از 10 سال تلاش برای انجام چنین پروازی، قصد دارند سفری را از "موفت فیلد" تا "نیویورک سیتی" به انجام برسانند.

انتظار می‌رود این هواپیما اوایل جولای به "بیگ اپل" برسد و در طول مسیرش در فینیکس (آریزونا)، دالاس، واشنگتن دی سی، نشویل (تنسی)، آتلانتا(جورجیا) یا سنت لوئیس توقف کند.

این هواپیما به جز یک خلبان سرنشین دیگری نخواهد داشت اما پیام‌های بسیاری را در خود دارد.

پیکارد اظهار داشت: امروز نمی‌توانیم یک هواپیمای خورشیدی را با 200 مسافر تصور کنیم. وی با اشاره به اینکه در اوایل قرن بیستم هیچ هواپیمایی قادر به پرواز در آسمان نبود، افزود: در سال 1903 نیز چنین امری محال بود اما در همان سال هواپیما راهش را به آسمان یافت.

این خلبان افزود: نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد اما مجبوریم راهی را آغاز کنیم تا ببینم فناوری ما را به کجا می‌برد.

پرواز در سراسر آمریکا جدیدترین گام به سوی هدف نهایی تیم سولار ایمپالس یعنی پرواز به دور زمین در سال 2015 است.

این هواپیما از فیزیک و مهندسی خلاق برای مهار انرژی خورشیدی به منظور تامین برق مورد نیاز پس از غروب آفتاب استفاده می‌کند.

طول بال‌های این هواپیما معادل یک هواپیمای جت 747 ، با وزن یک خودروی واگن استیشن است.

پانل‌های خورشیدی در سراسر بال‌های این هواپیما، طی روز انرژی مورد نیاز را از خورشید می‌گیرند و باتری‌های لیتیوم- پلیمری انرژی جذب شده را برای سفرهای شبانه ذخیره می‌کنند.

این هواپیما دارای ساختاری مانند کندوی زنبور عسل است که از ماده فیبرکربن ساخته شده؛ همین امر موجب شده است وزن هواپیما بسیار پایین بیاید.

در سال 2010 هواپیمای سولار ایمپالس سفر 26 ساعته خود را در طول شب انجام داد و در سال 2012 نیز بدون استفاده از قطره‌ای سوخت از سوئیس به مراکش رفت.

برای پرواز به دور جهان این گروه باید پنج روز مداوم پرواز کنند، اقدامی که هواپیمای کنونی هنوز برای آن تجهیز نشده است.

این هواپیما به موتور و باتری‌های کم مصرف‌تری نیاز دارد همچنین باید قابلیت اطمینان آن نیز بهبود یابد.

کد خبر 207551
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز