محمود مولایی: پس از سپری‌شدن دوره طلایی وزنه‌برداری با درخشش ملی‌پوشان در المپیک لندن، در شرایطی که تیم ملی با ورود به سال 92دوره جدیدی را آغاز کرده، به‌نظر می‌رسد راه دشواری پیش‌ روی کادرفنی و قهرمانان المپیک باشد.

کورش باقری - وزنه برداری

بعد از آنکه در روزهای پایانی سال 91 کورش باقری در فهرست تیم ملی نام یک نفر از شش وزنه‌بردار حاضر در المپیک لندن را قرار داد، اختلاف پنهانی کادرفنی و قهرمانان المپیک هم آشکار شد. البته سرمربی تیم ملی تأکید می‌کند که هیچ اختلافی با نفراتی چون کیانوش رستمی، بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی ندارد اما برخی شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد.

برخی ملی‌پوشان که با مصدومیت روبه‌رو شده‌اند، بر این باور هستند که تمرینات سخت و دشوار کورش باقری قبل از المپیک باعث چنین آسیب‌دیدگی‌هایی شده است. گرچه این ملی‌پوشان موضع تند و آشکاری علیه سرمربی تیم ملی نگرفته‌اند اما گاه‌وبی‌گاه گلایه‌ خود را از این وضعیت در محافل خصوصی به زبان می‌آورند. محمدحسین برخواه، عضو سابق تیم ملی وزنه‌برداری در پاسخ به این پرسش که تمرینات مربیان تا چه اندازه می‌تواند در آسیب‌دیدگی وزنه‎برداران تأثیرگذار باشد؟ از پاسخگویی طفره می‌رود. او که نمی‌خواهد وارد این بحث شود، تنها یک جمله به زبان می‌آورد: «فقط این را می‌دانم که فدراسیون و کادرفنی در سال‌های اخیر عملکرد خوب و حساب‌شده‌ای داشته‌اند». آمار هم این گفته را تأیید می‌کند. بعد از رسوایی‌ دوپینگ در فدراسیون وزنه‌برداری تیم ملی با پوست‌اندازی دوباره به سال‌های اوج بازگشت و این بار البته با موفقیت بیشتر. طوری که تیم ملی در المپیک لندن بهترین نتیجه تاریخ خود را کسب کرد اما تمرینات سنگین تیم ملی تا چه اندازه روی ملی‌پوشان تأثیر منفی گذاشته است؟

کورش باقری معتقد است که با تمرینات سنگین توانسته به قهرمانی‌های ملی‌پوشان تداوم ببخشد اما ملی‌پوشان مدعی هستند که با این تمرینات سنگین آینده ورزشی‌شان به خطر افتاده است. جالب اینکه تیم ملی در نخستین اردو پس از المپیک، در شرایطی که این تیم تا مهم‌ترین مسابقاتش(جهانی ورشو) نزدیک به هفت‌ماه فرصت دارد، روزی سه جلسه تمرین سنگین انجام می‌دهد. یکی از اعضای تیم ملی که نخواست اسمش گفته شود، در این‌باره عنوان می‌کند: «ما الان نباید تمرین سنگین انجام بدهیم. سه جلسه تمرین در روز باعث مصدومیت ما می‌شود. چون تا روز رقابت‌های جهانی خیلی مانده و مطمئنا تا آن روز بدن بچه‌ها تحلیل می‌رود؛ یعنی با این تمرینات سخت دیگر نمی‌توانیم رکوردهای خوبی در این رقابت‌ها بزنیم و احتمال آسیب‌دیدگی ملی‌پوشان بالا می‌رود». او اضافه می‌کند: «خیلی از ملی‌پوشان از این وضعیت شکایت دارند ولی چون تازه به تیم ملی دعوت شده‌ایم، نمی‌توانیم اعتراض کنیم. بچه‌ها از این ترس دارند که مصدوم شوند».

تیم ملی وزنه‌برداری از 16اسفندماه در اهواز اردو زده بود و این اردو تا پنجم فروردین ادامه داشت. گرچه در این اردو کورش باقری حضور نداشت اما تمرینات تیم ملی با نظارت سرمربی تیم ملی برگزار شد. تمرینات تیم ملی قبل از رقابت‌های جهانی پاریس به سه جلسه افزایش یافت و بعد از آن نیز وزنه‌برداران تیم ملی تمرینات پرفشاری را پشت سر گذاشتند تا به زمان رقابت‌های المپیک رسیدند. اکنون با شروع دور جدید تمرینات تیم ملی نگرش کورش باقری تغییری نکرده و او همچنان معتقد است که با همین تمرینات سنگین توانسته چهار سال موفقیت‌آمیز در کادرفنی داشته باشد.

کدامیک از قهرمانان المپیک آماده هستند؟

سرمربی تیم ملی بعد از رقابت‌های المپیک صراحتا گفته بود که به‌دنبال تغییرات گسترده در ترکیب تیم ملی است و اکنون با شروع دور جدید تمرینات تیم ملی بیشتر قهرمانان المپیک در اردو دیده نمی‌شوند. کیانوش رستمی، وزنه‌بردار دسته 85کیلوگرم بر این باور بود که بعد از ایام عید نوروز به اردوی تیم ملی دعوت خواهد شد اما کورش باقری قرار نیست چنین کاری انجام دهد. سرمربی تیم ملی می‌گوید: «بودن در اردوی تیم ملی به‌خود قهرمانان بستگی دارد. شاید این قهرمانان المپیک دیگر نمی‌خواهند ورزش کنند و من از وضعیت آنها خبر ندارم؛ یعنی نمی‌دانم که چه برنامه‌ای برای خودشان دارند. تیم ملی از اسمش پیداست که برای همه مردم است و متعلق به شخص خاصی نیست. هر کسی هم پتانسیل حضور در تیم ملی را داشته باشد به تیم ملی دعوت می‌شود».

باقری ادعا می‌کند که آمادگی نسبی قهرمانان المپیک، حضور آنها را در اردوی تیم ملی تضمین می‌کند. او تأکید می‌کند که اختلافی با قهرمانان المپیک ندارد و فقط نمی‌خواهد تحت هر شرایطی این نفرات در تمرینات تیم ملی حضور داشته باشند. سرمربی تیم ملی اضافه می‌کند: «ما به زور کسی را به تیم ملی نمی‌آوریم. کسانی هم که به تیم ملی دعوت می‌شوند، حداقل باید از آمادگی 80-75درصدی برخوردار باشند. البته اینها مختص قهرمانان المپیک است و بقیه وزنه‌بردارانی که بخواهند به تیم ملی دعوت شوند، باید از فیلترهایی بگذرند و آمادگی‌شان را نشان دهند». جالب اینکه باقری با اعلام آمادگی قهرمانان از آنها تست می‌گیرد و درصورت پذیرفته شدن در این آزمون این نفرات می‌توانند به تیم ملی راه یابند. در عین حال باقری تأکید می‌کند که «برخی برخوردها را که دیدم، به این نتیجه رسیدم که تغییراتی در ترکیب تیم ملی بدهم». گفته می‌شود او از برخی رفتارهای قهرمانان دل‌خوشی ندارد. قبل از عید نوروز، هنگامی که یک خبرگزاری تصمیم به انتخاب بهترین‌های ورزش در سال 91گرفت، قهرمانان المپیک باقری را به‌عنوان بهترین مربی انتخاب نکردند و همین مسئله باعث دلخوری باقری شده است. همچنین در مراسم دیدار ورزشکاران با مقام معظم رهبری ظاهرا قهرمانان المپیک برخورد سردی با باقری داشتند و همین مسئله موجب تشدید شدن دلخوری سرمربی تیم ملی شده است. احتمالا به همین دلیل است که باقری لحن کنایه‌آمیزی به‌خود می‌گیرد و عنوان می‌کند: «من فکر می‌کنم اوج آرزوهای آنها قهرمانی در مسابقات جهانی و المپیک بوده که خوشبختانه نتایج خوبی هم گرفتند. از قهرمانان المپیک کدام‌یک دوست دارند در اردوی تیم ملی باشند؟ کدام‌شان آماده هستند؟ هر کدام‌شان که آماده هستند می‌تواند به من معرفی شوند. مشکلی نداریم. قهرمانان بیایند و آمادگی نسبی خودشان را نشان دهند و در تیم ملی حضور داشته باشند. البته داشته‌های ما همین‌ها هستند و نفر جدیدی به تیم ملی دعوت نخواهد شد».

6وزنه‌بردار در المپیک لندن حضور داشتند که از این جمع تنها سعید محمدپور، وزنه‌بردار دسته 94کیلوگرم(مقام پنجم المپیک را کسب کرد) به اردوی تیم ملی فراخوانده شد. درحالی‌که بهداد سلیمی دارنده مدال طلای دسته فوق‌سنگین المپیک، سجاد انوشیروانی دارنده مدال نقره دسته فوق سنگین المپیک، نواب نصیرشلال دارنده مدال نقره دسته 105کیلوگرم، کیانوش رستمی دارنده مدال برنز دسته 85کیلوگرم و سهراب مرادی از دسته 85کیلوگرم در تیم ملی جایی ندارند.

کد خبر 207485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز