چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: عملیات کربلای ۸ در تاریخ ۱۸/۱/۶۶ و با رمز مقدس «یاصاحب الزمان(عج)» به منظور پاسخگویی به شرارتهای عراق در حمله به تأسیسات و منابع اقتصادی کشور و برهم زدن امنیت خلیج فارس، انهدام ماشین جنگی و تحکیم مواضع به دست آمده در عملیات کربلای ۵، در منطقة بصره توسط نیروهای سپاه پاسداران آغاز می‌شود.

عملیات کربلای 8

رزمندگان اسلام با عبور از موانع ایذایی مختلف از جمله میدان‌های مین، سیم‌های خاردار و با استفاده از اصل غافلگیری و تاکتیک‌های رزمی، خطوط دفاعی دشمن را درهم می‌کوبند و گردانهای 1، 3، 4 از تیپ 417 و تیپهای 106، 416 و 65 نیروی مخصوص و نیز تیپ‌های 29 و 117 از لشکر 5 عراق را مورد هجوم قرار می‌دهند و این یگانها را به میزان 40 تا 80 درصد منهدم می‌کنند.

همچنین دهها تانک و نفربر دشمن به آتش کشیده می‌شود و چندین تانک نیز به غنیمت رزمندگان اسلام درمی‌آید. در این تهاجم، مواضع مستحکم عراق به عمق دو کیلومتر سقوط می‌کند و بیش از 2600 تن از نیروهای دشمن کشته یا زخمی و تعدادی اسیر می‌شوند.

دشمن در صبح عملیات با حملة هوایی، اقدام به مقابله می‌کند که با آتش پرحجم توپخانه ضدهوایی ایران، یک فروند از هواپیماهای عراقی هدف قرار می‌گیرد و سقوط می‌کند. با اجرای آتش پرحجم روی نفرات پیاده و ادوات زرهی عراق، رزمندگان اسلام به تثبیت و تحکیم موقعیت خود می‌پردازند.

دشمن، صبح روز سه‌شنبه با به کارگیری تانکهای متعدد، اقدام به پاتک می‌کند. رزمندگان که در پشت مواضع خود به انتظار پاتک از سوی آنان بودند، با مشاهدة تانکها به مقابله با دشمن می‌پردازند و با به آتش کشیدن تعداد 50 دستگاه تانک و نفربر شکست دیگری بر دشمن تحمیل می‌کنند. دشمن با تحمل تلفات و خسارات سنگین به عقب رانده می‌شود.

نیروی هوایی ایران در تکمیل این سرکوب، در صبح عملیات، هشت بار مواضع عراق را بمباران می‌کند.

رژیم بعث پس از عملیات کربلای 5 خود را در فشار سختی می‌بیند و به ناچار واحدهایی از سپاه یکم، دوم، چهارم و پنجم خود را در منطقة کانال پرورش ماهی و کانال زوجی مستقر می‌کند که حملة رزمندگان باعث انهدام بسیاری از آنها می‌شود.

دشمن پس از شکست مقدماتی، شب چهارشنبه اقدام به حمله می‌کند که با هوشیاری رزمندگان اسلام، این تهاجم با وارد آوردن خساراتی دیگر و گرفتن 25 اسیر عقیم می‌ماند.

صبح چهارشنبه، واحدهایی از لشکر 11، نیروی مخصوص، یگانهای زرهی و مکانیزه در دو نوبت اقدام به پاتک می‌کنند که با عکس‌العمل کم‌نظیر رزمندگان و حمایت آتشباری گسترده، که فرماندهی یک گردان از تیپ 29 را به عهده داشت، به اسارت در می‌آیند.

ارتش عراق در اطلاعیه شماره 932 خود اعلام می‌کند که قوای ایران در ساعت 3 بامداد سه‌شنبه، در منطقة عملیاتی شرق بصره از جناحهای مختلف به سه لشکر عراق هجوم جدیدی را انجام داده‌اند. رژیم عراق در این اطلاعیه اعتراف می‌کند که در یکی از این سه جناح، قوای ایرانی توانسته‌اند مواضعی را به دست آورند. سپس مدعی می‌شود که قوای عراقی در تعقیب دشمن و بازپس‌گیری منطقة از کف داده است.

رزمندگان اسلام پس از عقیم ماندن حرکت عراق، بلافاصله اقدام به حمله کرده و تعداد دیگری از افراد عراق را کشته، زخمی یا اسیر می‌کنند و تعداد قابل توجهی تانک و نفربر آنها نیز منهدم می‌شوند و یا به غنیمت رزمندگان اسلام درمی‌آیند. در این حمله به 8 تیپ عراق آسیب جدی وارد می‌شود.

عملیات کربلای 8

با روشن شدن هوا، هواپیماهای عراق به منظور حمله، در آسمان منطقه ظاهر می‌شوند که دو فروند از آنها هدف واقع شده و سقوط می‌کنند و بقیه از مهلکه می‌گریزند. به دنبال فرار هواپیماهای دشمن از منطقه، هواپیماهای ایران در آسمان منطقه ظاهر می‌شوند و مواضع دشمن را بمباران می‌کنند.

رژیم بعث با پخش اخبار کذب مدعی می‌شود که دو فروند از جنگنده‌های F.5 ایران را سرنگون و حمله نیروی دریایی ایران به اسکلة الامیه را دفع کرده است.

در حالی که نبرد با برتری رزمندگان اسلام ادامه دارد، در عصر روز بیستم فروردین ماه، یگانهایی از سپاه سوم، چهارم، ششم و هفتم عراق با پشتیبانی شدید هوایی و آتش توپخانه، تحت رهبری سپهبد عدنان خیرالله (وزیر دفاع اسبق)، (سپهبد ثابت سلطان)، (رئیس سابق ستاد ارتش)، (سپهبد اسماعیل تابه النقیمی)، (جانشین سابق ستاد ـ و فرماندة سپاه یکم ارتش عراق)، اقدام به سنگین ترین پاتک می‌کنند که بلافاصله با عکس‌العمل رزمندگان اسلام مواجه می‌شوند.

قوای عراق در این پاتک در یک زاویه 60 درجه به محاصره در می‌آیند و پس از نبردی سنگین و در میان بهت و ناباوری فرماندهان ارتش عراق در باتلاق منطقه عملیاتی کربلای 8 دفن می‌شوند. رزمندگان اسلام پس از 4 ساعت نبرد بی‌امان، شکست سخت و تلخی را به فرماندهان عراق تحمیل می‌کنند و پیروزمندانه به تحکیم مواضع می‌پردازند.

رزمندگان اسلام طی حملة دیگری دامنة عملیات را تا جادة مهم تعاون گسترش می‌دهند و با انهدام دو گردان کماندویی از لشکر محمدالقاسم، این جادة مهم را ـ که شلمچه را به بصره و العماره را به بغداد متصل می‌کند ـ آزاد می‌کنند و اختلالات وسیعی در ترابری سپاه سوم، چهارم و ششم عراق به وجود می‌آورند. در این عملیات تعداد زیادی تانک و نفربر منهدم شده و با ساقط شدن 3 فروند دیگر از هواپیماهای عراق تعداد آنها از ابتدای عملیات به 7 فروند می‌رسد.

نتایج درخشان کربلای 8 دستگاه تبلیغاتی عراق را به استیصال می‌کشاند و رسانه‌های گروهی جهان مجبور می‌شوند به تفسیر و پخش اخبار عملیات بپردازند.

در این میان روزنامه تایمز مالی می‌نویسد: «کربلای 8 ، ارزیابی توان دفاعی عراق در شرق بصره است.»

به دنبال آن اکثر روزنامه‌های غربی به گوشه‌هایی از پیروزیهای عملیات اشاره می‌کنند.

زمانی که رژیم عراق تلاش می‌کند از گرداب کربلای 8 رهایی یابد، رزمندگان با به هلاکت رساندن 13 نفر از فرماندهان عراق (تا صبح جمعه 21 فروردین ماه) تلفات نیروهای عراقی را به 4000 تن می‌رسانند.

عدنان خیرالله روز 22 فروردین ماه 66 برای بازپس‌گیری مناطق از کف داده، پاتک سنگینی را طرح‌ریزی می‌کند. عدنان این بار به خاطر تمرد سربازان وحشت زدة عراق، واحدهایی از گارد ریاست جمهوری را در این پاتک به معرکه می‌‌آورد و با پشتیبانی وسیع هوایی، پاتک خود را آغاز می‌کند که رزمندگان اسلام، بویژه شکارچیان تانک، به مقابلة جانانه برمی‌خیزند و در ابتدای درگیری تعداد زیادی از ادوات زرهی عراق را به آتش می‌کشند. نبرد اوج می‌گیرد و تا مرحله جنگ تن به تن پیش می‌رود.

در جنگ تن به تن، 6 تیپ عراق صدمة جدی می‌بیند و دشمن بعثی با به جا گذاشتن 1000 کشته و زخمی و انهدام 40 دستگاه تانک و نفربر و دهها دستگاه خودرو، از مهلکه می‌گریزند.

نیروی هوایی ایران در این نبرد، قوای دشمن را با بمباران‌های پیاپی، مستأصل و زمینگیر می‌کند. در این درگیری یک فروند هواپیمای سوخوی 22 عراق نیز هدف قرار می‌گیرد و سرنگون می‌شود. تا روز هشتم نبرد در مجموعه 23 تیپ پیاده، زرهی و مکانیزه در شرق بصره متلاشی و باقیمانده افراد شکست خوردة عراق بشدت توسط نیروی هوایی ایران بمباران می‌شوند. تا این روز تعداد 106 فرماندة تیپ، گردان و گروهان ارتش عراق به دست قوای اسلام به هلاکت رسیده‌اند.

ستاد تبلیغات جنگ از کلیه خبرنگاران جهان دعوت می‌کند تا از پیروزیهای رزمندگان اسلام بازدید کنند و از نزدیک شاهد پیروزی ارتش اسلام باشند.

نتایج عملیات

  • تجهیزات منهدم شده دشمن: 60 دستگاه تانک و نفربر.دهها دستگاه خودرو.
  • یگان‌های منهدم شده دشمن: تیپ‌های 68 و 65 نیروهای مخصوص.تیپهای 106، 416، 29، 117 و 73 از لشکر 5 مکانیزه.تیپ 27 مکانیزه.تیپهای 104، 45، 421، و 2 کماندویی ستاد کل.تیپهای 2 و 5 از گارد ریاست جمهوری.تیپ 6 زرهی.گردانهای 1 و 3 و 4 از تیپ 417.تیپ 42 پیاده.2 گردان کماندویی از لشکر محمد القاسم.یک گردان تانک.تیپ 26 زرهی.
  • غنایم: ده‌ها دستگاه تانک و نفربر. تعداد زیادی انواع خودرو
  • تعداد کشته و زخمی دشمن: 5000 نفر.
  • تعداد اسرا: 200 نفر.
کد خبر 207150
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز