همشهری آنلاین: بودجه‌ای ویژه در اروپا برای تحقیق روی مغز انسان اختصاص یافته است.

cyberbiology

به گزارش شبکه خبری الجزیره انگلیسی، در پروژه مغز انسان قرار است با جمع آوری اطلاعات از بیمارستان‌های سرتاسر جهان نخستین مدل رایانه‌ای مغز انسان ساخته شود.

نیک اسپایسر خبرنگار الجزیره انگلیسی در گزارشی از سوئیس که دانشمندان در آنجا سرگرم این تحقیق هستند گفت در این طرح قرار است یک ابررایانه با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از بیمارستانهای سرتاسر جهان یک مغز مجازی بسازند.

ساختن این مغز مجازی از درست کردن مولکول های منفرد شروع می شود و به خلق ژن ها و رشته های عصبی می رسد تا اینکه رایانه بتواند به ابراز فکر و رفتار و احساسات بپردازد. در واقع ما با زدن یک تکمه یک مغز انسان پیش روی خود خواهیم داشت.

دکتر هنری مارکرام ، مدیر پروژه مغز انسان گفت: «اگر درک و شناخت هر یک از ما از مغز افزایش یابد جامعه در مجموع سود خواهد برد.»

دکتر مارکرام سرپرستی گروهی از دانشمندان و پزشکان و مهندسان رایانه را بر عهده دارد که مجوز تحقیق روی مغز انسان را از اتحادیه اروپا کسب کرده است. 

وی گفت: «ما برای بررسی روی مغز انسان به تخصص های مختلف نیاز داریم. از آنجا که مغز پدیده بسیار پیچیده ای است متخصصان و تخصص های بسیار زیادی وجود دارد که باید از آنها استفاده کنیم و فرهنگ تازه ای در زمینه چگونگی مطالعه و تحقیق جمعی روی مغز به وجود بیاوریم.»

موسسه فدرال فناوری سوئیس در این پروژه مسئولیت هماهنگی هشتاد موسسه تحقیقاتی اروپایی و بین المللی را بر عهده دارد. مدت این تحقیق بیش از ده سال طول خواهد کشید و هزینه آن بیش از یک و نیم میلیارد دلار خواهد بود. پژوهشگران درگیر این پروژه می‌گویند این طرح ارزش صرف این همه وقت و پول را دارد.

دکتر ریچارد واکر نتایج و کاربردهای پزشکی خلق مغز رایانه ای یا مجازی را بررسی می کند. یکی از کاربردهای عملی نتیجه این طرح آزمایش بالینی فوری داروهای جدید با هزینه‌ای اندک خواهد بود.

این پروژه عظیم منتقدانی نیز دارد که می گویند مغز چنان پدیده پیچیده ای است که امکان شبیه سازی آن وجود ندارد. اما دانشمندانی که روی این پروژه کار می کنند می گویند تا وقتی که امتحان نکرده ایم نمی توانیم در این مورد مطمئن باشیم.

کد خبر 207099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز