همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت : در دوران دفاع مقدس بچه ها نشان دادند که باید با توکل به خدا و خلوص نیت از هر چه در توان داریم استفاده کنیم و با بهره گیری از عقل و خرد پیش رویم ، چرا که سنت الهی آن است که هر کسی در راه خدا گام بردارد بدون شک پیروز خواهد شد ؛ همان طور که وقتی در عملیات والفجر 8 حدود 75 روز بی وقفه جنگیدیم ، بچه ها نشان دادند اگر به یاد خدا باشیم ، نیت ما خالص باشد و از هرچه در توان داریم استفاده کنیم ، پیروز خواهیم شد.

قالیباف

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد باقر قالیباف در حاشیه بازدید از مناطق عملیاتی والفجر 8 و یادمان این عملیات در منطقه اروند کنار با حضور در جمع زائران مناطق عملیاتی ضمن تسلیت ایام شهادت دخت نبی مکرم اسلام ابراز امیدواری کرد که سال 92 که با نام و یاد حضرت فاطمه زهرا (س) آغاز شده است ، برای یکایک زائران کربلای ایران پر از خیر و برکت باشد .

وی در ادامه به ویژگی ها و رشادت های رزمندگان در طول 8 سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت : انصافا یکی از مهم ترین ویژگی های رزمندگان آن بود که اگر به کسی خدمت ، لطف و احسان می کردند هیچ گاه منت نمی گذاشتند و اگر هم کسی به هر دلیل به آن ها کم لطفی و قدر ناشناسی می کرد حتما آن را فراموش می کردند . انصافا در جبهه چنین روحیاتی نبود که بخواهیم جواب کار خطای فردی را بدهیم ، بلکه همیشه بچه ها به یاد خدا و آماده شهادت بودند.

فرمانده لشگر 5 نصر در دوران دفاع مقدس در ادامه با ذکر خاطراتی از عملیات والفجر 8 عنوان کرد: در این عملیات موانع خورشیدی وجود داشت که ارتفاع و حجم خاصی داشتند و هنگامی که یک انسان در کنار این موانع می ایستاد حجم موانع خورشیدی از قد او بلند تر بود . در عملیات والفجر 8 نیز حدود 3 ردیف از موانع خورشیدی کنار یکدیگر قرار داشت ، حدود 1 سال پیش از آغاز عملیات ما می دانستیم که می خواهیم در این منطقه عملیات کنیم و آگاه بودیم که در چه جای سختی می خواهیم عملیات انجام دهیم اما این عملیات از نظر اقتصادی، سیاسی، نظامی و غیره ، قابل توجه و نقطه قوت ما بود .

قالیباف همچنین تصریح کرد : برای این عملیات باید افرادی را انتخاب می کردیم که 100 درصد آماده شهادت باشند ، 90 روز امکان تماس گرفتن با خانواده آن ها وجود نداشته باشد و پس از 90 روز نیز باید وارد عملیات می شدند .

وی افزود : پیش از عملیات در اهواز حدود 4 تا 5 هزار نفر از بچه های بسیجی جمع شده بودند و من برای آن ها سخنرانی می کردم ، وقتی که شرایط را اعلام کردیم حدود هزار و 500 نفر بلند شدند و گفتند که ما هستیم . ما هر شرایط سختی که گذاشتیم از این تعداد کم نشد چرا که ما تنها به 500 نفر نیاز داشتیم ، بنابراین در حمیدیه اهواز اردوگاه زدیم و دوره آموزشی را بسیار سخت گرفتیم ، دوباره جلسه گذاشتیم و توانستیم حدود 500 نفر را کم کنیم اما باز حدود هزار نفر باقی ماندند .

فرمانده لشکر 5 نصر

وی با اشاره به وجود عقلانیت و خرد ورزی همزمان با روحیه شهادت طلبی در میان رزمندگان 8 سال دفاع مقدس عنوان کرد: وقتی بچه ها می خواستند موانع خورشیدی را منفجر کنند حجم و نوع کار به حدی بود که هر کدام از بچه ها در کنار یکی از موانع ایستاده بود و همزمان با منفجر شدن این موانع ، تعدادی دیگر با آرپیجی سنگر عراقی ها را هدف می گرفتند چرا که اول باید خط را منهدم می کردیم و در این صورت دشمن متوجه می شد که عملیات آغاز شده است . بنابراین رزمندگان در وسط آب نیز با تیربار و تجهیزات حضور داشتند و از کنار به صورت همزمان به مواضع دشمن حمله کردند و در نهایت همه با هم خط را شکسته و با موفقیت جلو رفتند .

قالیباف همچنین ابراز داشت : در عملیات در مدت زمان 15 دقیقه و به همه اهداف رسیدیم و آن شب یک شهید بیشتر ندادیم تا به خط رسیدیم و این به خاطر اخلاص ، توکل و ایثارگری و عقلانیت رزمندگان بود.

شهردار تهران اظهار کرد: در تهران وقتی می خواهیم یک کار عمرانی انجام دهیم می گوییم چند سال طول می کشد ، در همین نقطه و در کنار اروند رود نیز در روز اول می گفتیم امکان پل زدن وجود ندارد و بعد از یکسال می گفتیم اگر پل بسازیم دشمن آن را منهدم می کند تا جایی که در عملیات والفجر 8 هواپیماهای دشمن برای زدن پل ها هجوم آورند اما در همین عملیات بیش از 80 هواپیمای دشمن منهدم شد به نحوی که بیشترین میزان انهدام هواپیماهای دشمن در این منطقه بود . این در حالیست است که بیش از آن بچه های جهاد در حدود 2 ماه کار کرده بودند و با ساخت پل به ما عبور دادند که از این نقطه رد شدیم .

فرمانده لشکر 5 نصر

وی همچنین با ذکر خاطره دیگری از گزینش نیروها برای اجرای عملیات والفجر 8 پرداخت و گفت : در آن زمان من 23 سال بیشتر نداشتم و در بین نیروهای ما پیر مردی بود که در عین داشتن قد رشید ، وزن زیادی هم داشت . اما از ابتدا با وجود شرایط سختی که برای عملیات گذاشته بودیم همواره ادامه می داد . اما ما می دانستیم امکان این که او بخواهد غواصی کند وجود نخواهد داشت.

وی افزود : یک شب به اردوگاه سرزدم و شهید ستوده می گفت هر کاری که می کنیم این حاج آقا بازهم می آید ، در این دوره آموزشی افراد باید از سیم خاردارها عبور می کردند ، می دویدند ، تیر می زدند و... یک بار وقتی او را دیدم تمامی شکم و دستش با سیم خاردار زخمی شده بود . به او گفتم حاج اقا خواهش می کنم برگردید . شرایط این جا سخت است اما او به من گفت مگر من چه چیزی کم دارم . مگر نمی گویید آدم پای کار برای شهادت می خواهید که به میدان برود و جنازه اش هم برنگردد . در آن زمان وقتی رفتیم تا تصیمی بگیریم این فرد در عملیات نباشد به من نگاه کرد و به پهنای صورت گریه کرد.

قالیباف در ادامه به امواج خروشان اروند رود اشاره کرد و گفت : این رودخانه هم اکنون نیز خروشان است و قایق باید با فشار موتور روی آن حرکت کند . در آن شب که بچه ها عملیات والفجر 8 را انجام دادند حتی برخی شنا بلد نبودند اما در شب 21 بهمن که عملیات آغاز شد روحیه شهادت طلبی باعث شد بچه ها بتوانند پس از 3 ماه دوره آموزشی از این رودخانه عبور کنند.

وی افزود : رزمندگان ما در اوج روحیه شهادت طلبی و ایثار ، عقلانیت و تدبیر و برنامه ریزی داشتند ، چنان که بچه های اطلاعات سپاه به مدت 1 سال میزان و شتاب آب اروند رود را اندازه گیری کردند ، چرا که باید نقطه ای را انتخاب می کردیم که در زمستان شب طولانی ترین زمان خود را داشته و آب نیز حداکثر مد را داشته باشد و در طول سال تنها در 5 روز این شرایط امکان پذیر بود.

فرمانده لشکر 5 نصر

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت : ما هرگز نباید در مقابل فشارها و تهدیدهای دشمن بترسیم این به شرطی است که از امکانات در اختیار خوب استفاده کرده خوب برنامه ریزی کنیم و با یاد و نام خدا پیش رویم .

وی در پایان یاد آور شد حضرت امام خمینی(ره) فرمودند اگر می خواهید به انقلاب ، نظام و کشور آسیبی نرسد نگذارید به ولایت فقیه و ولی فقیه آسیب برسد . ستون خیمه انقلاب ما ولایت است و تمامی تلاش دشمنان آن است که این جایگاه را تضعیف کنند چرا که این انقلاب با جایگاه ولایت به پیروزی رسیده و با حفظ این جایگاه قابل تداوم است و به این ترتیب سایر مشکلات قابل حل است که انشاالله در این زمینه همه دست به دست هم بدهیم .

دکتر محمد باقر قالیباف امروز با حضور در جمع زائران مناطق عملیاتی 8 سال دفاع مقدس و کاروان های راهیان نور ولایت از یادمان شهدا و مناطق عملیاتی جنوب کشور بازدید کرد و با زائران مناطق جنگی به گفتگو پرداخت.

شهردار تهران همچنین به مقام شهدای گمنام دراین منطقه ادای احترام کرد و سپس با حضور در کنار اسکله کوچک اروند کنار در نقطه صفر مرزی حاضر شد.

کد خبر 206880
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز