یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رژیم عراق با به کار گیری گسترده سلاح‌های شیمیایی و همچنین با همکاری آمریکا و حمایت بی‌دریغ ارتجاع عرب، تهاجم خود را برای باز پس‌گیری مناطق از دست داده آغاز می‌کند و به دنبال استراتژی زمین سوخته، شهر فاو را در اواخر فروردین و شلمچه و جزایر مجنون را در نیمه اول خرداد سال ۶۷ به تصرف درمی‌آورد.

عملیات بیت‌المقدس 7

نیروهای ایرانی نقل و انتقلات خود را آغاز کرده و در مکان‌های از پیش تعیین شده استقرار می‌یابند تا در شرایط مقتضی نسبت به جنایت‌های دشمنان تا بن دندان مسلح به عکس‌العمل مناسب بپردازند و از حریم انقلاب اسلامی دفاع نمایند.

دشمنان انقلاب اسلامی که تا دیروز چهره در نقاب کرده بودند، با احساس خطر جدی ازسوی رزمندگان اسلام، رخ می‌نمایند و بی هیچ مانعی پای به خاک جمهوری اسلامی ایران می‌گذاردند.

رزمندگان اسلام درپاسخ به یکه‌تازیها و تعدی‌های ددمنشانه ارتش عراق، امکانات و تجهیزات یک عملیات را فراهم می آورند. منطقه مورد نظر بدقت شناسایی می شود و چند لشکر برای اجرای این عملیات خود را آماده و پس از آخرین جلسات توجیهی به سمت خطوط تماس و محورهای عملیاتی حرکت می کنند.

سرانجام عملیات بیت المقدس ۷ در نخستین ساعات بامداد ۲۲ خرداد ۶۷، با رمز مبارک یا ابا عبدالله الحسین(ع) و با هدف انهدام نیروهای دشمن، در منطقه شلمچه آغاز شد.

این عملیات در حالی آغاز شد که دشمن چند ساعت قبل ازشروع آن، مواضع رزمندگان را به شدت زیر آتشبار سنیگن قرارداده بود که این گلوله باران کوچکترین خللی در حمله ارتش اسلام وارد نیاورد.

رزمندگان اسلام با عبوراز موانع ایذایی از چند محور به مواضع دشمن یورش بردند. هجمه برق آسای رزمندگان درهمان ابتدا، خطوط مقدم دشمن را در هم می کوبد و رزمندگان اسلام پس از پشت سرگذاشتن دژهای دفاعی مقدماتی، در عمق نیروهای عراقی پیشروی می کنند. دشمن برای مقابله با این حمله، شدت آتش توپخانه خود را افزایش میدهد که با آتش متقابل ارتش اسلام پاسخ داده می‌شود.

پس از ۱۳ دقیقه رزمندگان اسلام موفق می‌شوند خود را به توپخانه دشمن برسانند، به طوری که بسیاری از نیرروهای دشمن از این سرعت عمل دچار سر در گمی شده بودند و برای جستجوی جان پناه، بی هدف در منطقه به این سو وآن سو می دویدند.

پس از سقوط هلاله سه (دژ دفاعی) نیروهای عراقی پا به فرار گذاشته و به نقاط عمقی می‌گریزند.

عملیات بیت‌المقدس 7

هوا رو به روشنائی می‌رفت که پرواز هواپیماهای عراقی آغاز شد، تا این لحظات یازده تیپ پیاده و رزمی عراق، ۲۵ تا ۸۰ در صد منهدم و ۷۰۰ تن از آنها به اسارت رزمندگان اسلام در آمده بودند. همچنین سه گردان از آتشباری دشمن به همراه ۳۰ دستگاه تانک و نفر بر و ۸۰ دستگاه خودروسبک و سنگین دشمن به آتش کشیده و منهدم شده بود.

رزمندگان اسلام تا جنوب دریاچه ماهی پیشروی می‌کنند، از آن پس هلی کوپترهای هوانیروز ونیروی هوایی کار انهدام نیروهای دشمن را به عهده گرفتند وبا پرواز تحسین بر انگیز و جسورانه خود پشت دشمن را به لرزه درآوردند. دشمن بعثی حوالی ظهر با جمع‌آوری نیروهای پراکنده و وارد کردن تعداد بی شماری تانک و نفربر اقدام به پاتک می‌کند.

خاکریزهای مقابل نیروهای زرهی بعث که نیروهای ایرانی پشت سر آن موضع گرفته بودند، مانعی بود که اگر برداشته می‌شد، تعداد زیادی از سربازان اسلام کشته، زخمی واسیر می‌شدند.

نیروهای عراقی برای تسخیراین مواضع با شلیک گلوله‌های مستقیم تانک و آتش توپخانه به سوی رزمندگان پیشرویی می‌کردند که عدم عکس العمل رزندگان نیز به گستاخی آنان افزوده بود.

رزمندگان اسلام، به محض رسیدن دشمن به تیر رس با آر پی جی ۷، ادوات زرهی آنان را مورد هدف قرار میدهند و تعداد زیادی از تانکهای دشمن را به آتش می‌کشند. در این حال نبرد شدت گرفته وبه اوج خود می‌رسد. دشمن با بهره گیری از ادوات، تلاش می کند که نیروهای ایرانی را به محاصره درآورد. به همین منظور از هر طرف عرصه را برای آنان تنگ می‌کند. حتی عقبه را برای جلوگیری از رسیدن مهمات به رزمندگان زیر آتشبار شدید خود می‌گرفت.

رزمندگان اسلام برای جبران کمبود مهمات از جان خود مایع میگذاشتند و به تاکتیکهای مختلفی دست می زدنند تا این که دشمن متوجع اوضای آنان نشود و این درحالی بود که تانکهای دشمن رفته رفته به مواضع آنان نزدیکتر می‌شدند.

نیروهای ایرانی با تمام توان در مقابل تانکهای بی شمار ارتش بعثی به دفاع جانانه می پراخت تا از پیشروی دشمن جلوگیری کنند. هر کس از نقطه ای از خاکریز شلیک می کرد تا دشمن تعداد دقیق نیروها را شناسایی نکند.

دراین محور، ۷ نفر از آر پی جی زنها با موشکهای اندکی که برای آنان باقی مانده بود، بار دیگر تعدادی از تانکهای دشمن را که درحال پیشروی بودند، مورد هدف قرارمیدهند و مانع پیشروی دشمن میشوند. دراین مصاف نابرابر، دلیر مردان از جان مایع گذاشته که تعدادی از مدافعان نیز به شهادت می‌رسند. رزمندگان پس از این نبرد نابرابرازمواضع متصرفه عقب نشینی کردند.

در محور دیگر شکارچیان تانک با هدف قراردادن تانکهای دشمن، تعدادی از آنها را به آتش می‌کشند. پس از آن دراین محور نیز عقب نشینی می‌کنند که دشمن با گستاخی تمام به تعقیب آنان می‌پردازد، ولی دریک عکس العمل جدی، نیروهای پیاده دشمن پا به فرار می‌گذارند.

رزمندگان اسلام محور جدیدی علیه دشمن می گشایند که دشمن غافلگیر و سر در گم می‌شود. با هجوم رزمندگان اسلام دراین محور، ۳۶۰ دستگاه تانک، خودرو و نفربر دشمن منهدم وتعداد زیادی از نفرات آنان کشته یا زخمی می‌شوند، همچنین تا غروب روز عملیات، ۲۲۰۰ تن از نیروهای دشمن نیز به اسارت در می‌آیند که درنتیجه فرماندهان عراق از تعقیب پشیمان می‌شوند.

قوای اسلام در پایان عملیات، با انهدام بخش عظیمی از ماشین جنگی عراق و واردکردن تلفات سنگین به دشمن، به همراه غنائم زیادی به مواضع خود بر می گردند. در این عملیات تعداد ۴ تیپ عراق منهدم شده و قرارگاه ۱۹ عراق نیز از ضربات رزمندگان اسلام مصون نمی ماند و به خاکستر تبدیل می‌شد.

نیروی زمینی سپاه پاسداران در این عملیات با انهدام نزدیک ۸۰ درصد از امکانات دشمن درمنطقه شلمچه، بار دیگر قدرت و صلاحیت خود رابه نمایش گذاشت.

(گردان کمیل، گردان میثم، گردان حمزه، گردان امام حسین (ع)، گردان ابوالفضل (ع)، گردان سردار جنگل، گردان ابوذر، گردان یا رسول، گردان سلمان، گردان امیرالمومنین، گردان توپخانه، گردان پدافند)

کد خبر 206808
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز