یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: این مدخل نگاهی دارد به تاریخچه پیدایش سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران.

سازمان امداد

"پس از تأسیس جمعیت هلال احمر در سال ۱۳۰۱ و با وقوع زلزله‌ای در خرداد ۱۳۰۲ در شرق خراسان و سه ماه بعد در سیرجان و کرمان و جاری شدن سیلاب‌های گسترده در همان سال در استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و اصفهان زندگی بسیاری از هموطنان به مخاطره افتاد و باعث تلفات و خسارات بسیاری گردید. در این سوانح اولین استمداد ملی برای کمک به آسیب‌دیدگان در سطح کشور، جرقه‌ای برای سازماندهی تشکیلاتی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر شد.

اولین آئین‌نامه خدمات امدادی در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی مسئولیت ارائه خدمات امدادی درمانی به آسیب‌دیدگان سوانح و بلایای طبیعی در زمان صلح به تصویب هیئت مرکزی جمعیت رسید. اولین تشکیلات رسمی امداد به صورت منظم با استخدام نیروهای تمام وقت جهت ادارات سازمان مرکزی امداد کل در سال ۱۳۵۰ آغاز به کار نمود.

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران همراه با دگرگون شدن ساختار کلی جمعیت و جدا شدن بخش درمان از فعالیت‌های آن، عمده وظایف جمعیت به خدمات امدادی در سوانح، جوانان و خدمات حمایتی معطوف شد و با وقوع جنگ تحمیلی توسط کشور عراق در سال ۱۳۶۰ فعالیت‌های سازمان امداد و نجات به تربیت و تأمین نیروهای انسانی در زمینه‌های درمانی، فنی خدماتی، پشتیبانی و اراده خدمات امدادی به مجروحین و مصدومین جنگ تحمیلی معطوف گردید.

خدمات ارزنده سازمان امداد و نجات در عملیات‌های گسترده ملی و بین‌المللی از جمله زلزله سال‌های ۶۹ رودبار، ۸۲ بم، بحران آوارگان عراقی در سال ۱۳۷۰، امداد و نجات در حوادث جاده‌ای و کوهستان، امدادرسانی در سیل پاکستان، زلزله و سونامی ژاپن، قحطی و خشکسالی در سومالی و... موجب گردید جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای را در بین جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر کسب کند و به عنوان یکی از ده جمعیت قدرتمند جهان در پاسخ‌گویی به سوانح و حوادث مطرح گردد."

منبع: iran147.ir

کد خبر 206775
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز