جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: استان گیلان دارای موزه‌های متعددی است که از این میان موزه‌هایی که کارکرد فرهنگی دارند از جذابیت بیشتری برخوردار هستند.

موزه‌های فرهنگی گیلان

در ادامه برخی از موزه‌های استان گیلان معرفی شده است:

موزه گنجینه - رشت

بنای موزه گنجینه رشت با قدمتی حدود ۱۰۰ سال در زمینی به وسعت ۷۰۰متر مربع وزیر بنای به وسعت ۵۶۰متر مربع قرار دارد.

موزه‌های فرهنگی گیلان

این بنا متعلق به میرزا کوچک خان کسمایی یکی ازیاران میرزا کوچک خان بود که درسال ۱۳۴۹ توسط وزارت فرهنگ و هنر وقت، جهت تبدیل به موزه خریداری گردید و درسال ۱۳۶۸با مالکیت سازمان میراث فرهنگی تجهیزو بازسازی شد.

این موزه از دو بخش بزرگ تشکیل شده است، در بخش مردم شناسی، مباحث هنری ومشاغل استان با کمک اشیای و مجسمه‌ها معرفی می گردد،همچنین پوشاک سنتی استان به آداب ورسوم ونوع زندگی بومی مردم استان به زیبایی تمام مطرح گردیده است.

دربخش باستان شناسی به کمک یک گور بازسازی شده‌از نحوه تدفین تا نوع چیدمان اشیایدر مقابر مطرح می گردد،در ویترینهای این بخش اشیای بسیاری که حاصل حفاری وگویای تمدن درخشان این استان می باشد به نمایش درآمده است. موزه رشت به استثنای روزدوشنبه، همه روزها پذیرای عموم می باشد.

موزه تاریخ چای - لاهیجان

بنای موزه وآرامگاه محمد میرزا قوانلو ملقب به کاشف السلطنه یکی ازجاذبه‌های گردشگری شهرستان لاهیجان است،که دارای زیر بنای به وسعت ۵۱۲مترمربع می باشد.

این موزه دردو طبقه ویک برج به معرفی ابزار وادات مصرف چای واسناد متفاوتی می‌پردازد، همچنین مراحل کشت،برداشت نگهداری وپرورش بوته چای و فرآوری وآماده سازی برای عرضه در غرفه‌های متعدد مطرح می‌گردد.

موزه‌های فرهنگی گیلان

به منظور ارج نهادن به زحمات کاشف السلطنه (پدر چای ایران)مقبره رابا سبک معماری خاصی بنا نهادند،این مجموعه درسال ۱۳۷۳ تبدیل به موزه گردید. موزه لاهیجان درباغات چای همه ساله پذیرای بازدید کنندگان بی‌شماری می‌باشد.

موزه تاریخ طبیعی - رشت

بنای این موزه در سال۱۳۵۷در زیرزمینی به مساحت ۳۰۰ مترمربع در دو طبقه جمعا به مساحت۴۴۰ مترمربع در ساختمان اداره کل حفاظت محیط زیست تاسیس گردید، راه‌اندازی و تجهیز این موزه ازسال۱۳۸۳ برعهده شرکت فنی، هنری نگارستان بوده است.
موزه از چند بخش تشکیل شده است که شامل‌:

  • بخش دیوارماها یا بازسازی زیستگاه‌ها،این بخش دارای۶ صحنه از زیستگاه های ویژه استان (مناطق حفاظت شده) است، که درهر صحنه سعی شده است تا بابهره گیری از تکنیک دیوارما سازی نمایی از همن زیستگاه و طبیعت خاص را به نمایش در می‌آورد.
  • بخش پرندگان، این پرندگاه شامل چند غرفه یاویترین است که درآنها پرندگان شکاری،ماکیان سانان وپرندگان شاخه نشین مجموعا به تعداد۸۰ گونه وپرندگان آبزی به تعداد ۴۵ گونه به نمایش درآمده است.

موزه مردم شناسی - ماسوله

در مدخل ورودی شهرک تاریخی ماسوله به همت آقای فرهاد شرفی به عنوان موسس و پشتیبانی شهرداری ماسوله و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان مجموعه‌ای ازاشیای مربوط مربوط به فرهنگ مردم ماسوله در ساختمانی به وسعت ۷۰ متر مربع، در سه اتاق به نمایش درآمده است.

موزه‌های فرهنگی گیلان

این موزه در راستای فعالیت‌های فرهنگی منطقه در سال ۱۳۸۱ راه اندازی گردیده است و هر ساله تعداد قابل توجهی گردشگر و مسافر از این فضا دیدن می‌کنند. بعضی از اشیاء این موزه امانی و متعلق به مردم است.

موزه نظامی:

کاخ میان پشته یا موزه نظامی در وسط باغ وسیعی به دستور رضا شاه و جای کاخ سوخته چوبی خوشتاریا ساخته شد،که یک طرف آن مشرف به دریاست. زیربنای کاخ ۱۱۶۸ متر مربع است وبدنه آن از سنگ قواره بلوک وبه صورت دوجداره ساخته شده است.

این کاخ دارای ۱۱اتاق و یک سالن پذیرایی است،سقف کلیه اتاق‌ها ازبتن آرامه بوده و سقف داخلی دارای گچبری های زیبا وبرجسته استاد محمود همدانی و پدرش می‌باشد.

نجاری این کاخ را استاد مینوئی و استاد باقر قزوینی انجام داده اند،دو ردیف پلکان بدون پایه یادگار هنر حاج سلیمان شاروتی می‌باشد که به سرسرای طبقه دوم منتهی می‌شود.

این کاخ در سال۱۳۴۸ به نیرونی دریایی واگذار و در سال۱۳۵۷ تبدیل به موزه بعداز انقلاب اسلامی در سال۱۳۶۴ بازگشایی شد.

مجموعا بیش از۲۵۰۰۰ شی ازجمله انواع سلحه‌های جنگلی،شکاری،امنیتی و انولع سلاح‌های سرد و انواع ماکت ناوها و کشتی‌های جنگی و تفریحی و صنعتی و ابزار کشتی رانی و دریای، همچنین لوازم شخصی متعلق به رضاشاه و تابلوهای نقاشی و هدایا در این موزه نگهداری می‌شود. این بنا با شماره۱۵۱۱ به ثبت آثار ملی رسیده است و همه روزه پذیرایی بازدیدکنندگان می‌باشد.

کد خبر 206557
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز