پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بهرام هشیار کاپیتان تیم آکروجت نیروی هوایی، در سال ۱۳۱۷ در شهر تهران به دنیا آمد.

بهرام هشیار

وی همچنین نخستین هنرآموزگار هواپیمای جنگده اف ۴ بود که پس از طی دوره‌های تکمیلی خلبانی در آمریکا، خلبانان بسیاری را در نیروی هوایی ارتش ایران تربیت کرد.

بهرام هشیار

سرلشکر یکی از فرماندهان و طراحان برجسته نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی بود.

وی از سال ۱۳۴۳ به عضویت گروه پروازی آکروجت نیروی هوایی ایران درآمد و در سال‌های ۱۳۴۶ و ۱۳۴۹ عنوان لیدر این گروه پروازی را به دست آورد.

بهرام هشیار افسری شجاع، مطلع و از نوابغ هوانوردی در نیروی هوایی بود. وی مظهر اطاعت پذیری در سیستم نظامی و هوانوردی نظامی بود.

سرلشکر هشیار در طراحی عملیات موفق ثامن الائمه نقشی کلیدی داشت و مبتکر راه اندازی دفاع موشکی صحنه نبرد در مناطق عملیاتی بود و نخستین‌بار در عملیات طریق القدس سایت موشکی فولی آباد (خیبر) در شمال غرب اهواز را در کنار قرارگاه لشگر 16 زرهی قزوین برقرار و عملیاتی کرد.

بهرام هشیاروی در عملیات فتح المبین و بیت المقدس خود رئیس ستاد قرارگاه ویژه عملیاتی جنوب بود. البته این قهرمان ایران زمین با تفویض اختیارات فرماندهی عملا فرمانده آن قرارگاه بود و نقش فرماندهی را ایفا می‌کرد.

قهرمان نیروی هوایی سرلشگر بهرام هشیار طراح عملیات استراتژیک حمله به پایگاه هوایی الولید (پایگاه‌های هوایی اچ-3) در دورترین منطقه غربی عراق بود و تا آغاز عملیات خیبر در مقام معاونت عملیات نیروی هوایی ارتش قرار داشت. این فرمانده دانا این پسر خلف ایران موفق به دریافت مدال فتح نیز شده است.

وی طرح حمله به پایگاه هوایی الولید را به صورت محرمانه با شهید جواد فکوری فرمانده وقت نیروی هوایی مطرح کرد که براساس آن 8 فروند فانتوم مسلح، 6 فروند اصلی و ۲ فروند رزرو به پرواز درآیند و برای گمراه کردن دشمن نیز در هنگام ورود فانتوم‌ها به خاک عراق ۲ فروند اف ۵ به کرکوک حمله کنند.

از عملیات اچ ۳ به عنوان یکی از بزرگترین عملیات‌های هوایی دنیا که به نام فانتوم‌ها ثبت شده‌است، یاد می‌شود. این عملیات الهام‌بخش یکی از موفق‌ترین فیلم‌های دفاع مقدس در سینمای ایران نیز بود.

سرلشکر بهرام هشیار در سال ۱۳۵۵ ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دو فرزند پسر و یک فرزند دختر بوده‌است.

سرلشکر بهرام هشیار سرانجام در سال ۱۳۷۰، پس از یک مبارزه طولانی با بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.

مجسمه سرلشکر هشیار در موزه جنگ نیروی هوایی ایران، به عنوان یکی از اسطوره‌های جنگ ایران و عراق به نمایش گذاشته شده‌است.

کد خبر 205920
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز