چهارشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: باغداران پسته مدعی هستند پس از برداشت، هر کیلوگرم پسته 16 هزار تومان فروخته شد، حال چه اتفاقی افتاده که قیمت این محصول به بیش از کیلویی 40 هزار تومان و در برخی موارد تا 70 هزار تومان رسیده است؟

pistachio

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، سطح باغات پسته در کشور بیش از 360 هزار هکتار است که سالانه 200 هزار تن پسته از این اراضی برداشت می‌شود.

پسته یکی از مهمترین اقلام صادراتی ایران است و بیش از 23 درصد از ارزش صادراتی محصولات کشور را به‌ خود اختصاص داده است.

سالانه بیش از 80 درصد از پسته تولیدی کشور به دلیل کیفیت بالا روانه بازارهای خارجی می‌شود و کمتر از 20 درصد از آن در بازار داخلی عرضه می‌شود.

باغداران پسته مدعی هستند زمان برداشت، هر کیلوگرم پسته با قیمت 16 هزار تومان عرضه شد، حال چه اتفاقی افتاده که قیمت این محصول در بازار با حداقل سه برابر قیمت، به بیش از کیلویی 40 هزار تومان و در برخی موارد تا 70 هزار تومان رسیده است؟

پسته علاوه بر نیاز شب عید و سفره‌های نوروزی، محصولی است که خواص غذایی بالایی دارد اما با وجود قیمت بالا، بیشتر مردم توانایی خرید آن را نخواهند داشت.

یک عرضه‌کننده آجیل با اشاره به علت افزایش یکباره قیمت پسته، به خبرنگار ایسنا گفت: واحدهای عرضه آجیل در افزایش قیمت پسته دخیل نیستند؛ ما پسته را از عمده‌فروشان می‌خریم و فقط ضریب سود خود را به آن اضافه می‌کنیم. افزایش قیمت این محصول به دلیل وجود دلالان و واسطه‌ها در بازار است.

در این باره نیز یکی از فعالان صادرات پسته طی اظهار نظری جالب گفته "اگر مردم پسته نخرند، ارزان می‌شود"؛ پس مردم این محصول را از سبد کالای مصرفی آن هم برای ایام نوروز حذف کنند شاید ارزان شود...

کد خبر 205914
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز