مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیزیکدانان سرن اعلام کردند، ذره کشف شده بیشتر به بوزون هیگز پایه شباهت دارد تا یک "ابر هیگز" که بتواند اسرار کائنات را مشخص کند

سرن: ذره کشف شده "ابر هیگز" نیست

به گزارش ایسنا، خبر کشف احتمالی ذره بوزن هیگز در برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC)‌ در ماه ژوئن 2012 اعلام شد و کیهان شناسان و فیزیکدانان جهان به کشف اسرار شکل گیری کائنات امیدوار شدند.

دو گروه مجزا در مرکز سرن برای حصول اطمینان از نتایج به دست آمده، در حال تحقیقات مستقل بر روی پروژه بوزون هیگز هستند.

سرن قصد دارد جزئیات بیشتری در خصوص کشف ذره بوزن هیگز را در نشست کارشناسان این مرکز در آلپ ایتالیا اعلام کند و خبر کشف این ذره در سال جاری میلادی می‌تواند جایزه نوبل فیزیک را برای محققان به ارمغان بیاورد.

برخی نشانه‌های ضعیف از کشف احتمالی ذره‌ای که می‌تواند شکاف موجود در مدل استاندارد (SM) را پر کند، به دست آمده است؛ با این حال نشست روز چهارشنبه محققان در ژنو نشان می‌دهد، این ذره از جهات زیادی به مدل استاندارد 30 ساله بوزون هیگز شباهت دارد.

برایان پترسن، از اعضای تیم تحقیقاتی Atlas‌ در پروژه هیگز مرکز سرن تأکید می‌کند: این ذره شباهت زیادی به بوزون هیگز SM‌ یا مدل استاندارد دارد.

بسیاری از دانشمندان و کیهان شناسان بر این باورند که نتایج تلاش‌های سه ساله در مرکز LHC‌ از مارس 2010 تا ماه گذشته میلادی نمی‌تواند شواهد لازم برای فیزیک جدید، ماده تاریک و ابر تقارن را تأمین کند.

برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC)‌ به منظور افزایش قدرت، ماه گذشته میلادی به مدت دو سال خاموش شد و در صورت نتیجه بخش نبودن نتایج به دست آمده، فیزیکدانان سرن تا پایان دهه جاری میلادی شانسی برای کشف احتمالی این ذره نخواهند داشت.

کد خبر 205443
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز