همشهری آنلاین: رئیس هیئت مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگری با بیان اینکه 60 درصد کارگران حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، گفت: با افزایش 80 تا 100 درصدی برخی اقلام اساسی در سبد هزینه خانوار، افزایش 25 درصدی دستمزد 92 تامین کننده نیازهای کارگران نیست.

مهر نوشت: سیدمحمد یاراحمدیان در یک نشست خبری گفت: حداقل دستمزد در تمامی کشورها بر اساس خط فقر که همان میانگین سبد معیشت خانوار است، تعیین می‌شود. دستمزد کارگران باید بر اساس نرخ تورم و سبد معیشت خانوار که در ماده 41 قانون کار بر آن تاکید شده تعیین شود.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگری اظهار داشت: بی‌تردید افزایش 25 درصدی دستمزد کارگران برای سال آینده نمی‌تواند جوابگوی نیازهای کارگران و خانواده‌های آنها باشد.

یاراحمدیان با بیان اینکه تعیین خط فقر بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است بیان داشت: حتی اگر طبق آمار اعلام شده بانک مرکزی نیز بخواهیم حداقل دستمزد را محاسبه کنیم، حداقل هزینه یک خانوار چهارنفره یک تا 1.5 میلیون تومان می‌شود.

وی با اعلام نرخ تورم اسمی 30.2 درصدی بهمن ماه امسال از سوی بانک مرکزی گفت: برخی از اقلام اساسی در بازار بیش از میزان اعلام شده افزایش قیمت داشته به نحوی که شاهد افزایش 80 تا 100 درصدی قیمت برخی کالاها هستیم.

این مقام مسئول کارگری کشور با تاکید بر افزایش قیمت دلار و در نتیجه افت ارزش پول ملی تصریح کرد: این شرایط باعث ایجاد ضعف در جبران قدرت خرید کارگران شده است.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور ادامه داد: طبق محاسبات انجام شده سایر سطوح مزدی نیز افزایش 12 تا 21 درصد داشته است. با این حال افزایش 25 درصدی مزد در سال آینده فقط در حد حداقل‌ها است.

یاراحمدیان با اشاره به اینکه حق مسکن کارگران از سال 84 در رقم 10 هزارتومان ثابت مانده است گفت: این سوال وجود دارد که آیا قیمت مسکن از ال 84 تاکنون ثابت مانده است؟

وی تاکید کرد: با محاسباتی که از سوی مجمع عالی نمایندگان کارگری انجام شد، حداقل دستمزد یک خانوار کارگری 1 میلیون و 200 هزار تومان محاسبه شده است.

این مقام مسئول کارگری کشور افزود: در نشستی که پیش تر مجمع عالی نمایندگان کارگری با سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشت، قرار بود در برخی موارد مانند بن کارگری و حق مسکن تدابیری اندیشیده شود تا دستمزد کارگران تا حدودی افزایش بیشتری داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور با بیان اینکه هم اکنون بیش از 60 درصد کارگران حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند بیان داشت: دستمزد 487 هزار تومانی نمی‌تواند نیازهای خانوار کارگری را تامین کند.

همچنین در ادامه این نشست، آرش فراز نیز در اظهاراتی بیان داشت: ترکیب کارگری شورای عالی کار باید تغییر کند به نحوی که نمایندگان مجمع عالی کارگری و انجمن‌های صنفی از حق مساوی برخوردار باشند.

دبیر کل مجمع عالی نمایندگان کارگری با انتقاد از آئین نامه شورای‌عالی کار تصریح کرد: با تغییراتی که در آئین نامه شورای‌عالی کار در سال 89 اعمال شد، نمایندگان دولت در این شورا از سه نفر به 5 نفر افزایش یافتند. این امر خلاف حقوق مساوی شرکای اجتماعی در شورای‌عالی کار است چون تعداد نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در این شورا هر کدام 3 نفر است.

کد خبر 205260
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز