چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اسکن‌های پزشکی جدید نشان می‌دهند طراحی‌های آناتومی لئوناردو داوینچی از نظر دقت شگفت‌انگیز بوده‌اند و بر همین اساس محققان داوینچی را صدهاسال پیشرفته تر از همدوره‌ای‌هایش می‌بینند.

داوینچی

بر اساس گزارش تلگراف، داوینچی از گذشته به عنوان یکی از بهترین هنرمندان عصر رنسانس شناخته شده‌است،‌فردی که بسیار جلوتر از عصر خود زندگی می‌کرده و شاهکارهای هنری بسیاری از خود به‌جا گذاشته است.

اما وی در نهایت توانست اعتباری که شایستگی‌اش را داشت نیز به دست آورد، محققان او را فردی معرفی کرده‌اند که دقت پزشکی بسیار بالا و شگفت‌انگیزی برخوردار بوده و توانایی‌هایش صدها سال جلوتر از افرادی بوده که در دوران وی زندگی می‌کرده‌اند. دقت طرح‌های آناتومی وی به اندازه‌ای است که دانشمندان نقاشی‌های آناتومی وی را با تصاویر مدرن MRI امروزی انطباق داده‌اند.

داوینچی

نتایج این پروژه جدید که در ماه آگوست در فستیوال بین‌المللی ادینبرگ رونمایی خواهد شد، برای اولین بار طراحی‌های آناتومی داوینچی را مستقیما با تصاویر MRI بدن انسان مقایسه کرده و جزئیات شگفت‌انگیزی که این هنرمند در طرح‌هایش به آنها توجه کرده را نمایش خواهد داد. هدف از این مقایسه نمایش دقت بالای داوینچی در دورانی بوده که این نابغه با محدودیت‌های شدید تکنولوژی و دانش پزشکی مواجه بوده‌است.

این طرح‌ها با جزئیاتی که نبوغ خالقشان را به صدهاسال جلوتر از دوران زندگی‌اش می‌کشاند، در زمان مرگ داوینچی درمیان برگه‌ها و یادداشت‌های شخصی وی باقی‌مانده بودند و از این رو برای سالها گم شده‌بودند. با این‌همه اکنون این طرح‌ها به عنوان تاثیرگذار‌ترین آثاری که تاکنون درباره بدن انسان خلق شده شناخته می‌شوند.

داوینچی

دریکی از طرح‌های داوینچی که در زمستان 1510-1511 و پس از انجام 20 کالبد‌شکافی ترسیم شده، وی ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و رگ و پی بدن انسان را با جزئیاتی باورنکردنی ترسیم کرده‌است. در طرحی دیگر عملکرد پمپ مانند ماهیچه‌های قلب مشابه تصاویر ویدیویی پزشکی مدرن به تصویر کشیده شده‌است. داوینچی همچنین اولین تصویر از ستون فقرات و جنین در رحم مادر را نیز خلق کرده‌است.

کد خبر 205239
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز