سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعه جسدهای مومیایی نشان می‌دهد اجداد انسان که حدود چهار هزار سال پیش زندگی می‌کردند نیز مانند انسان‌های امروزی دچار سکته قلبی و مغزی می‌شده‌اند

سکته، قدمتی 4 هزار ساله دارد

به گزارش مهر، محققان در تلاش برای بررسی قلب‌های سالم پیش از ظهور سبک زندگی فست فودی و بی تحرک، 137 مومیایی را از مصر، ایران، چین و آمریکای جنوبی که چهار هزار سال عمر داشتند، بررسی کردند.

نتایج نشان داد حدود یک سوم از این مومیایی‌ها نشانه‌هایی از تنگی و باریکی عروق قلبی- تصلب شرایین- را که دلیل اولیه بروز سکته قلبی و سکته مغزی است در خود داشته‌اند.

عمدتا تصور بر این است که میزان کنونی بیماری‌های قلبی و عروقی، ناشی از سبک زندگی ناسالم مدرن و امروزی است. اما جدیدترین یافته‌ها حاکی از آن است که عوامل دیگری غیر از سبک زندگی می‌تواند نقش مهمی در بروز سکته‌های قلبی و مغزی داشته باشند.

پروفسور راندال تامسون از موسسه قلبی سنت لوک در کانزاس سیتی، گفت: یافته‌های آنها نشان می‌دهد تصلب شرایین بیش از آنچه که تصور می‌شود در بین انسان‌های باستان رایج بوده باشد.

این در حالی است که تصلب شرایین در تمامی این فرهنگ‌های مختلف مورد بررسی که سبک زندگی و رژیم‌های غذایی بسیار متفاوتی داشتند، رایج بوده است.

وی افزود: مومیایی‌های مورد مطالعه نمونه منطقی از این جمعیت را نشان دادند.

به گفته این دانش پژوهان، در کل 34 درصد از این مومیایی‌ها نشانه‌هایی از بیماری قلبی داشتند.

تامسون افزود: اگرچه گفته می‌شود سبک زندگی امروزی در بروز تصلب شرایین موثر است اما فکر می‌کنیم این بیماری می‌تواند به نحوی ذات فرایند پیری انسان است.

کد خبر 205009
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز