دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

میرمومنان حضرت علی(ع) در فرمانش به مالک اشتر می‌فرماید: «ای مالک هرگز از جریان امور کشور و طرز سلوک مسئولان با رعیت لحظه‌ای غافل مباش، به جزئیات امور شخصاً رسیدگی کن و گزارش‌های کشور را تا آخرین کلمه با کمال دقت بشنو.

امقتضی است به منظور انجام این مسئولیت بزرگ بر عمال خویش گروهی بازرسان مخفی بگماری تا پنهانی تو را از چگونگی مملکت مستحضر دارند. بازرسان باید رفتار مسئولان را در حوزه مأموریت او با منتهای احتیاط مراقبت کنند و کوچک‌ترین خلاف را بی‌درنگ به مرکز حکومت گزارش دهند. این عمل چنان فرمانداران تو را در ایفای تکلیف محتاط و دقیق خواهد کرد که از بیم بازرسان پنهان در غیاب و حضور بر هیچ حرکت مخالف اقدام ننمایند، به رعیت ظلم نکنند و در رسیدگی به مظالم و شکایات قوم تعلل روا ندارند.

در آن موقع که بازرسان بر خیانت مسئولی شهادت دادند، اجازه‌ داری که آن دون‌صفت پست را در کمال مذلت و خجلت به سوی خود فراخوانی، آنچه را که از دیگران ربوده، تا آخرین دینار، از او بازگیری و بدان شکنجه و عذاب که قرآن دستور داده کیفرش دهی، او را برای همیشه از خدمات دولتی محروم‌سازی و داغ ننگین خیانت را آنچنان بر پیشانی‌اش بگذاری که تا قیامت به هیچ وسیله سترده نشود و آن اندازه در فضیحت و رسوایی‌اش اصرار نمایی که تا جهان باقی است سرافکنده و شرمسار بماند، تا همه او را بشناسند و از سرگذشت او درس عبرت خوانند و در نتیجه از حدود حق و حقیقت منصرف نشوند. الا ای پسرحارث، در امور مالیه کشور نیک‌ بیندیش و متصدیان را سخت مراقب باش. دارایی، روح مملکت است و سازمان معیشت و حیات جامعه بر ثروت آن گردش می‌کند، بنابراین اگر اوضاع مالی قوم آشفته باشد، انتظام مصر را توقع مدار.

مملکت به مثابه خانه‌ای است که ملت خانواده آن را تشکیل می‌دهند، دارایی آبروی آن خانه و مدار زندگی آن است. در هر حکومتی که عاملی ستمگر پیدا گردد یا خادمی لجام‌گسیخته و خودسر قد برافرازد، حاکم را آنچنان کیفر کنم که هزار بار حق ستمدیدگان جبران شود و خرابی مستخدمان و عمال جزء مرمت گردد؛ زیرا مسئول مستقیم ملت حکمران است، نه خدمتکار.» کلام گهربار امیرالمومنین علی‌ابن ابی‌طالب(ع) اهمیت نظارت بر عمال، کارگزاران و مسئولان را نشان می‌دهد؛ نظارتی که اگر به درستی انجام پذیرد شاهد تخلفات وسیع و دامنه‌دار در دستگاه‌های اجرایی نخواهیم بود. تضمین سلامت در نظام اداری و مالی کشور زمانی ممکن است که نظارت دقیق و کنترل جامع بر آن صورت گیرد و با متخلفان به شدت برخورد شود.

مدیران و مسئولانی که بر سلامت خود و دستگاه تحت امرشان اعتماد دارند باید همواره مشتاق بازرسی از سازمان تحت امرشان باشند و از آن استقبال و تمهیدات لازم را برای تحقق این امر مهیا کنند. فرار از مسئولیت و مانع‌تراشی برای بازرسان و افراد
ذی صلاح امر مذمومی است که متاسفانه در سازمان‌های ما جاری است و همواره مسئولان سعی دارند با مانع‌تراشی حقایق موجود را کتمان کنند. برابر اصل 76 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد.

با عنایت به این اصل شفاف در قانون اساسی چرا برخی از مسئولان از تحقیق و تفحص در حوزه عملکردی خویش ناراحت می‌شوند و به‌دنبال آن هستند که به هر نحو ممکن از آن جلوگیری کنند؟ مدتی است که تعدادی از نمایندگان مجلس به دنبال تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند ولی گویا این موضوع به مذاق مسئولان بنیاد ناخوش آمده و به‌دنبال آن هستند که مانع تحقیق و تفحص شوند.

«نماینده مردم همدان و رئیس کمیسیون شوراها اعلام کرده که برخی از نمایندگان متقاضی طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران از سوی برخی مدیران ارشد بنیاد تهدید شده‌اند. وی اظهار داشت: اینکه فلان مدیر ارشد بنیاد از طریق بستگان نماینده پیغام تهدیدآمیز ارسال کند اصلا قابل‌قبول نبوده و تهدید برخی نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص از بنیاد شهید بر قاطعیت عمل آنان خواهد افزود و قطعا این موضوع تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

کد خبر 204984
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز