دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نشست خبری علی دارابی معاون سیما در حالی برگزار شد که این روزها بسیاری از برنامه‌سازان و کارگردانان برای گرفتن بودجه تولیداتشان از صدا و سیما به مشکل برخورده‌اند. معاون سیما در این‌باره گفت: دولت نیمی از بودجه صدا و سیما را نداده و به همین دلیل به مشکل برخورده‌ایم.

نشست خبری صدا و سیما


صدا و سیما درحالی‌که مشکل بودجه دارد، همچنان به افتتاح شبکه‌های تازه می‌پردازد؛ شبکه‌هایی که به گفته دارابی برخی از آنها مثل تماشا و نمایش قرار نیست برنامه تولیدی داشته باشند؛ شبکه‌هایی که از آنها فیلم‌ها و سریال‌های تکراری روی آنتن می‌رود.

معاون سیما درباره عدم حضور مهران مدیری در تلویزیون با بیان اینکه برخی از دوستان دغدغه‌های دیگری دارند، اعلام کرد: ما کارگردان غایبی نداریم و کسی از نظر ما ممنوع نیست. به گزارش مهر، نشست خبری علی دارابی معاون سیما درباره ویژه‌برنامه‌های نوروزی شبکه‌های سیما بعد از ظهر روز شنبه 19 اسفند در تالار تشریفات مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. دارابی در این نشست درباره تأسیس شبکه‌های کابلی توضیح داد: براساس اصل 44 قانون اساسی تأسیس این شبکه‌ها در اختیار رسانه ملی قرار دارد و ما با مسائل جدیدی در حوزه فناوری‌های نوین روبه‌رو هستیم که باید بررسی‌شان کنیم و ابعاد مختلف آن را بسنجیم. اکنون در برنامه‌ریزی و سیاست‌های ما چنین امری وجود ندارد. وی در پاسخ به انتقاداتی درباره سریال‌های مناسبتی گفت: سریال‌های مناسبتی محرم، دفاع مقدس و دهه فجر ما مشخص شده و هنرمندان در حال کار هستند. جلسات فراوانی را با تهیه‌کنندگان و کارگردانان مختلف داشته‌ایم و در این زمینه هزینه می‌کنیم اما مشکل از کجاست؟ ما در کشور از ضعف فیلمنامه رنج می‌بریم. فیلمنامه‌نویسان باسواد کم داریم. بحث داستان نیز قابل توجه است. از سال آینده نشست بزرگی با حضور داستان‌نویسان خواهیم داشت. فیلم و سریال به تحقیق و پژوهش نیازمند است و در این زمینه باید زمان و هزینه گذاشته شود. وی افزود: در همین راستا تولید بدون پژوهش را در سه سال اخیر ممنوع اعلام کردیم و دوستان ما تلاش می‌کنند آثارشان در مناسبت‌ها بهتر شود. مثلا سال گذشته دو سریال ماه رمضانی به پخش نرسید بنابراین ما در برخی از شبکه‌های سیما دو برابر نیاز تولید می‌کنیم. قطعا در این کمبود بودجه اگر چنین عملکردی داریم به‌دلیل ایجاد رقابت بین شبکه‌های مختلف است تا بهترین آثار را پخش کنیم.

نگارش دو سریال نوروز 93

دارابی با بیان اینکه برای ماه رمضان سال آینده چهار یا پنج سریال تولید می‌شود و تنها سه اثر روی آنتن خواهد رفت، اذعان کرد: مشکل بودجه پاشنه آشیل ما شده است و ما با این‌حال تدارک بهترین‌ها را خواهیم دید. برای مثال دو سریال نوروزی سال 93 در مرحله اتمام نگارش هستند و می‌توانند بعد از عید کلید بخورند. معاون سیما با اشاره به تولید برنامه در زمینه شعار سال از پایش به‌عنوان برنامه‌ای موفق و پربیننده نام برد و افزود: مشکلی که وجود دارد این است که فرهنگ پاسخ‌گویی بین برخی نهادها و مسئولان وجود ندارد و ما نیز با شما در یک افق مشترک زندگی می‌کنیم و در این زمینه مشکل داریم. ممکن است نقدهایی در رسانه ملی ارائه شود که مورد پسند مسئولان نباشد. با این حال پایش پربیننده شده و ما برنامه‌های گفت‌وگومحور دیگری در این زمینه تولید خواهیم کرد چراکه این وظیفه جدی بر دوش رسانه است.

تأسیس چند شبکه جدید در سال 92

قائم مقام پیشین ضرغامی درباره شبکه‌های جدید سیما گفت: شبکه ثریا در حوزه علم و فناوری و شبکه‌های زیارت، توریست، کودک و نوجوان، فرهنگ و هنر و سه تا پنج شبکه ورزشی در فهرست داریم و با حل مسائل فنی و بودجه براساس مطالعات و پیش‌بینی‌های صورت گرفته این شبکه‌ها را تاسیس خواهیم کرد. دارابی ضمن ارائه توضیحاتی درباره تولید سریال‌های انقلابی و دفاع مقدسی، از ارمغان تاریکی جلیل سامان به‌عنوان اثری به یادماندنی یاد کرد و با اشاره به تولیدات دیگری همچون یلدا و یک تکه زمین خاطرنشان کرد: ما هم در تلویزیون مسئولیت داریم و هم به فکر قبر و قیامتمان هستیم بنابراین سخت می‌گیریم تا کارها بهتر شود. آخرین روزهای زمستان نیز توسط جمعی از دانشجویان دانشکده صدا و سیما ساخته شد.

نمی‌گوییم ما آمدیم جا را باز کنید

معاون سیما درباره حذف زبان فارسی از شبکه آی فیلم یادآور شد: این شبکه یکی از شبکه‌های موفق و تاثیرگذار سازمان است که ما نمی‌خواهیم کم‌فروغ باشد بلکه چون شبکه تماشا سریال پخش می‌کند مسئله زبان فارسی را طرح کردیم. شاید در جمع ‌بندی این موضوع، مصلحت‌اندیشی دیگری شود ما هم در معاونت سیما نخواستیم بگوییم جا را برای ما باز کنید بلکه یک تصمیم حرفه‌ای گرفتیم. دارابی درباره عدم حضور هنرمندانی چون مهران مدیری و رضا عطاران در شبکه‌های سیما تصریح کرد: بزنگاه ساخته رضا عطاران از جمله آثاری بود که در جشنواره جام جم مورد نقد قرار گرفت. ما در رای داوران مداخله‌ای نکردیم اما خود من حساس شدم که چطور هیچ‌کدام از آنها به چنین آثاری رای نداده‌اند و مشخص شد آنها نقدهای فوق‌العاده جدی به این آثار داشته‌اند. اما از وضعیت سفید که جوایز را درو کرد قاطعانه و با استدلال دفاع می‌کردند. معاون سیما یادآور شد: درباره عدم حضور اشخاص نام برده نیز باید بگویم برخی از دوستان دغدغه‌های دیگری دارند و در حوزه‌های متفاوتی مشغول به کار هستند اما ما ملاحظات و ضوابطی داریم که براساس آنها دست به تولید می‌زنیم. وی همچنین از برگزاری جلسه‌ای با حضور کارگردانان معروف کشور که در این سال‌ها سریال نداشته‌اند، خبر داد. معاون ضرغامی در امور سیما از 11 باکس پخش سریال خارجی در هفته نام برد و تاکید کرد: در برخی از این آثار اشکالات جدی از نظر مبانی فرهنگی و ارزش‌ها وجود دارد و ما هم نمی‌خواهیم پخش آنها را قطع کنیم بلکه در تلاشیم مردم که شایسته بهترین‌ها هستند، آثار مطلوبشان را ببینند. دارابی در پایان تاکید کرد: ما باید کمک کنیم جامعه به شرح صدر و مدارای بیشتری برسد، در این زمینه رسانه ملی مورد تقدیر رهبر انقلاب بوده و همواره در این راستا می‌کوشد.

دولت نصف بودجه‌ امسال مان را نداد

جذب حامی مالی و ساخت برنامه‌های مشارکتی موضوعی بود که دارابی درباره آن گفت: نیمی از بودجه صدا و سیما را دولت می‌دهد که امسال نیمی از آن را هم نداد؛ بنابراین بحران جدی به‌وجود آمد که البته در تمام کشور گرفتار آن شدند. ما در خط مقدم نبرد هستیم و باید جبهه خود را تقویت کنیم بنابراین نیمی از بودجه‌مان از طریق آگهی و مشارکت تامین می‌شود البته نباید این موضوع به شکل گل‌درشت خودنمایی کند. وی درباره پخش تولیدات خارج از سازمان صدا و سیما تصریح کرد: ما بر اساس ضوابط و سیاست‌های رسانه ملی کار می‌کنیم. درباره تامینی بودن تمام برنامه‌های شبکه‌های دیجیتال نیز باید بگویم اینطور نیست و شبکه‌هایی چون ورزش، سلامت و مستند برنامه‌های فراوانی تولید می‌کنند اما برخی شبکه‌ها هستند که کارکرد اوقات فراغت و سرگرم‌کنندگی دارند و اصلا قرار نبوده وظیفه تولید را برعهده بگیرند. شبکه‌های تماشا و نمایش از این جمله‌اند. معاون سیما با بیان اینکه شبکه فرهنگ و هنر براساس نیاز دیگر شبکه‌ها و بازپخش آثار آنها تاسیس خواهد شد در این رابطه گفت: ما در طول هفته، 152 برنامه گفت‌وگومحور از شبکه‌های مختلف پخش می‌کنیم که امکان بازپخش ندارند در حالی‌که فوق‌العاده پرمخاطب هستند.

کد خبر 204866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز