یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

کرج: در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم که گذری بر خیابان‌های شهر با تابلوهای تبلیغاتی در هم تنیده شده، پل‌ها و جدول‌های رنگ پریده و جای خالی مبلمان متناسب همچون قطعه‌ای گمشده از یک پازل آن هم با عنوان زیباسازی در شهر خودنمایی می‌کند؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد مدیریت شهری کرج باید درخصوص نحوه مدیریت آن به‌گونه‌ای جدی باز‌اندیشی کند.

شهرکرج

به گزارش مهر، نازیبایی‌های شهر کرج در حالی هر روز بیش از قبل می‌شود که دانشگاه پر نام و آوازه هنر با 14هزار تجسمی کار در کلانشهر کرج استقرار دارد. هنرمندانی که بدون چشمداشت حاضر‌ند ماحصل آموخته‌های خود را در همین شهر خرج کنند اما دست‌های بالا‌ دستی، میدان عرض اندام این هنرمندان را بسته است.

نقاشان، گرافیست‌ها، تجسمی‌کاران جوان کرجی با ایده‌هایی جدید، بدیع و خلاقانه می‌توانند بر بوم شهر کرج با قلموهای جادویی و دست‌های توانمندشان آثار بی‌شماری را بدون صرف بودجه‌های میلیاردی خلق کنند و از کرج شهری زیبا بسازند. یک دانشجوی دانشگاه هنر اظهار داشت: بارها طرح‌های مختلفی را آماده کرده و به سازمان زیباسازی برده‌ایم اما متأسفانه با عدم‌اقبال از سوی کارشناسان و بوروکراسی سختی مواجه شده‌ایم که همه ما را بی‌انگیزه کرده است.

زهرا عارف ادامه داد: بسیاری از پروژه‌های دانشگاهی ما کاملا قابلیت بهره‌برداری در حوزه زیباسازی شهری را دارد به علاوه با فرهنگ و حضور اقوام در شهر کرج نیز همخوانی دارد اما اغلب به‌دلیل عدم‌استقبال از طرح‌های ما ناچار به مراجعه به تهران و سایر شهرها هستیم و به نسبت اینجا استقبال بهتری از طرح‌ها صورت می‌گیرد. این دانشجو بیان کرد: بسیاری از طرح‌های دانشجویان هنر در بخش حجم و تجسمی با اندک اعتباری چهره شهر را تغییر خواهد داد و به شهر نشاط خواهد بخشید، موضوعی که متأسفانه به فراموشی سپرده شده است.

با این اوصاف به‌نظر می‌رسد تصمیمات مصلحت‌گرایانه مسئولان موجب شده تا با عدم ‌بهره‌مندی از پتانسیل هنرمندان تجسمی کار این استان، آثاری که می‌تواند در جای جای شهر شاکله و هویت شهری‌مان را بسازد یا در کنج خانه‌ها خاک بخورد یا در گالری‌های پایتخت فروش برود.

جلسات بدون خروجی و بعضاً بی‌نتیجه این سازمان که در قالب خبرهایی ویترینی با تیتر یک شهر کرج زیبا می‌شود، زیبایی شهر در اولویت سازمان، زیباهایی شهر کرج جان دوباره می‌گیرد و... همگی مشهود بوده و بر بدن نحیف این کلانشهر تیشه می‌زند. با وجود آنکه دو سال است نام کرج به عنوان کلانشهر مطرح شده هنوز تابلوها و نمادهای شهری ما اندرخم کوچه‌پسکوچه‌های بی‌نام و نشان‌اند.

ایجاد ایستگاه نوروزی در مبادی ورودی شهر کرج ویژه مسافران نوروزی و پخش تراکت و... برای شناساندن نقاط مختلف این شهر شاید تنها راه‌حل ساده‌ای باشد که به ذهن مدیران رسیده است. به واقع این امر زیبنده استانی که همه با نام ایران کوچک در نقشه پهناور کشور می‌شناسندش نیست که با پخش تراکت بخش‌های مختلف شهر را به مسافران نوروزی معرفی کند. این اتفاق در حالی روی می‌دهد که کلانشهر کرج با سه میلیون جمعیت، اقوام و فرهنگ‌های مختلف پتانسیلی سرشار برای ساخت المان‌های شهری دارد که متأسفانه باز هم از نگاه مسئولان امر مغفول مانده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری کرج در این خصوص گفت: حذف نمادهای ناکارآمد از سطح شهر نقش و تأثیر بسزایی در زیباسازی شهر دارد. مهدی صدرایی، زیباسازی شهری و اجرای طرح و پروژه‌های زیباسازی را از مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری ذکر و عنوان کرد: شهرهای مدرن امروز از زوایای بصری متنوع و گوناگونی تشکیل شده است که هر کدام به واسطه نوع و تنوع اجرا تأثیری مستقیم بر روحیه افراد می‌گذارد. وی اذعان داشت: بر این اساس آنچه در گام اول درباره زیباسازی شهری باید مد‌نظر قرار دارد، از بین بردن اغتشاشات بصری است. صدرایی تأکید کرد: حذف المان‌های زائد و مبلمان ناکارآمد شهری با هدف حفظ زیبایی محیط همچنین ارتقای سیما و منظر شهری صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه، مدیریت شهری به‌عنوان بزرگ‌ترین دستگاه اجرایی، مسئول زیباسازی شهری است، بر طراحی فضای شهری با لحاظ‌کردن مسائل کیفی و کمی عناصر و مبلمان شهری تأکید کرد.

در هفته‌های پایانی سال قرار داریم و آستانه نوروز؛ با آغاز سفرهای نوروزی گردشگران بی‌شماری از این گلوگاه و شاهراه مواصلاتی کشور تردد خواهند داشت و نقاشی‌های رنگ و رو رفته دیواری، کاشی‌کاری‌های غبار گرفته، نابسامانی بیلبوردهای تبلیغاتی، مبلمان‌های شهر، خیابان‌های بی‌نام و نشان و ناشناخته بودن نقاط مختلفی که هر گردشگری در بدو ورود به شهر کرج نیازمند آن است در آستانه نوروز 92گریبان شهر کرج را گرفته و این شهر را به جوجه اردکی زشت مبدل ساخته است؛ به امید آنکه سال آینده زمان بلوغ این شهر زشت باشد و چهره‌ای دگرگون پیدا کند.

کد خبر 204701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز