همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با بیان اینکه چاوز یک مؤمن و موحد واقعی بود که رفتار وی در مقابله با استعمارگران تبدیل به یک فرهنگ شده است تأکید کرد خلاء چاوز خللی بر روابط ایران با ملت‌های آمریکای لاتین به وجود نمی‌آورد.

 محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران پس از سفری دو روزه به کشور ونزوئلا که برای حضور در مراسم خاکسپاری هوگو چاوز صورت گرفته بود گفت: اغلب قریب به اتفاق مردم می‌دانند که آمریکای لاتین تحت تاثیر مستکبران و استعمارگران بوده و حتی رسانه‌ها آن طور که باید و شاید ظرفیت‌ها، فرهنگ و اندیشه‌های مردم آمریکای لاتین را معرفی نکرده و نمی‌کنند. مهمترین اظهارات احمدی نژاد در بدو ورود را به نقل از فارس در جدول زیر بخوانید:

ردیف

نکته کلیدی

مشروح اظهارات



1



تمجید از مردم مذهبی و عاطفی آمریکای لاتین

  • اغلب قریب به اتفاق مردم می‌دانند که آمریکای لاتین تحت تاثیر مستکبران و استعمارگران بوده و حتی رسانه‌ها آن طور که باید و شاید ظرفیت‌ها، فرهنگ و اندیشه‌های مردم آمریکای لاتین را معرفی نکرده و نمی‌کنند. این قاره مردمی مذهبی، پاک، شجاع و بسیار عاطفی دارد. مردم این قاره برای کسب استقلال، عزت، پیشرفت و تسلط بر منابع خود دائما در حال مبارزه بودند و نهضت‌های بسیاری را انجام دادند که برخی از آنان سرکوب شدند.

2

چاوز انقلابی بود

  • چاوز مردی انقلابی بود که تجربیات فراوانی داشت و می‌دانست در چه صحنه‌ای قدم بردارد.

3

هدف چاوز از قیام

  • وقتی چاوز قیام کرد به دنبال عدالت، برادری و دوستی بین انسان‌ها بود و این همان اهداف اصلی انقلاب اسلامی بود.



4


چاوز نقش محوری در دمیدن روحیه خودباوری و آگاهی داشت

  • چاوز مردی مومن و موحد بود و در حرکتی که آغاز کرد موفق شد. امروز هر جا انتخابات آزاد برگزار می شود یاران چاوز رای بالایی می‌آورند. دایره کشورهای انقلابی روز به روز بیشتر می‌شود و چاوز نقش محوری در دمیدن روحیه خودباوری و آگاهی داشت.



5

کمتر سخنرانی از چاوز سراغ داریم که نام ایران و انقلاب اسلامی را نبرده باشد

  • چاوز پیوند عمیقی بین انقلاب اسلامی و آمریکای لاتین برقرار کرد و حرکت ملت ایران و انقلاب اسلامی و امام (ره) را به خوبی شناخت و اینها را در یک جهت و همسو با هم معرفی کرد، ما کمتر سخنرانی از او سراغ داریم که نام ایران و انقلاب اسلامی را نبرده باشد.



6



چاوز وابستگی نداشت

  • دامنه حرکت آقای چاوز در بدنه اجتماعی و توده مردم گسترش زیادی داشته است. آقای چاوز خدمات زیادی به جامعه بشری کرد و موج انقلابی‌گری را از نوع امروزی‌اش که وابسته به غرب و شرق نیست در آمریکای لاتین ایجاد کرد. این انقلاب متکی به رای مردم و کرامت انسانی است. چاوز انسانی آزاده بود و وابستگی نداشت. وی مردمی بود و به مردمی بودن تظاهر نمی‌کرد و روح لطیفی داشت.



7



دلیل اهمیت مراسم تشییع چاوز

  • چاوز با بیماری مشکوکی از دنیا رفت. برخی تصور کردند به زودی خلاء بزرگی به وجود می‌آید و می‌توانند به این موج عظیم ضربه وارد کنند، یاران و دوستان چاوز نگران شدند و دشمنان خوشحال بودند و به همین دلیل مراسم از اهمیت بالایی برخوردار بود. ما نیز به عنوان وظیفه انقلابی برای برادری شجاع و مومن که همیشه از حق ایران دفاع می‌کرد در این مراسم حضور پیدا کردیم.

8

پیوند ملت ایران با ملت‌های انقلابی مستحکم است

  • پیوند ملت ایران با ملت‌های انقلابی مستحکم است و ما به این مسئله کمک می‌کنیم که تصور نشود که با درگذشت چاوز خلائی به وجود آمده است.

9

بسیاری حتی در آمریکای لاتین عظمت چاوز را نمی‌شناختند

  • بسیاری حتی در آمریکای لاتین عظمت ایشان را نمی‌شناختند، از 54 کشور دنیا هیئت‌های رسمی حضور داشتند که 33 رئیس جمهور به صورت داوطلبانه در این مراسم شرکت کردند.

10

رهبران امروز ونزوئلا در گروه‌های اجتماعی هم قسم شدند تا راه چاوز را ادامه دهند

  • ‌ آقای چاوز یک شخصیت بین‌المللی است و رهبران امروز ونزوئلا در گروه‌های اجتماعی هم قسم شدند تا راه چاوز را ادامه دهند.


11


رفتار چاوز به یک فرهنگ تبدیل شده است

  • این مراسم، مراسم پرشکوهی بود. این مراسم را می‌توان در مورد رهبران تاریخی مشاهده کرد. امروز رفتار چاوز به یک فرهنگ تبدیل شده است. امروز حق‌طلبی، مردمی بودن، ساده زیستی، شجاعت و به هیچ انگاشتن مستکبران تبدیل به یک فرهنگ شده است.

12

تاکید شرکت کنندگان مراسم تشییع چاوز به پاک و مومن بودن او

  • تمام کسانی که در این مراسم حضور داشتند و به این نکته اذعان داشتند که او انسانی پاک و مومن بود.

13

نکته‌ای که مادر چاوز یادآوری کرد

  • چاوز ایران را خیلی دوست داشت و مادر او همین مسئله را یادآوری کرد که چاوز عاشق ایران بود.

14

روابط ایران با ملت‌های آمریکای لاتین تقویت خواهد شد

  • امروز تمام کسانی که راه چاوز را ادامه می‌دهند، وظیفه سنگین‌تری بر عهده دارند و حرکت آزادیبخش در آمریکای لاتین با گستردگی بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد و روابط ایران با ملت‌های آمریکای لاتین تقویت خواهد شد.

15

چاوز منتظر بود که مصلح و موعود حقیقی بیاید و آرزوهای او را محقق کند

  • امیدوارم خداوند چاوز را با اولیای خودش محشور کند و چاوز منتظر بود که مصلح و موعود حقیقی بیاید و آرزوهای او را محقق کند.
کد خبر 204640
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز