همشهری‌آنلاین: مقام‌های آمریکایی پس از دستگیری داماد رهبر سابق القاعده در اردن و انتقال وی به نیویورک، کیفرخواستی علیه وی به اتهام توطئه برای کشتن مردم آمریکا صادر کردند.

ابوغیث - داماد بن لادن

ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیرة نوشت: منابع خبری گزارش دادند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) سلیمان ابوغیث، داماد اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده را زمانی که از اردن به سمت کویت می‌آمد، بازداشت کرد.

روزنامه "حریت" چاپ ترکیه نیز نوشت: مسئولان ترکیه‌ای ماه گذشته داماد بن لادن را در هتلی در آنکارا بازداشت کردند و تحویل اردن دادند.

این در حالی است که گفته می‌شود، مسئولان آمریکایی از ترکیه خواستند تا ابوغیث را تحویل دهد، اما ترکیه بر اساس قوانین داخلی و بین‌المللی با این اقدام مخالفت کرد و به دلیل اینکه ابوغیث هیچ جرمی در ترکیه انجام نداده بود، وی را بعد از 33 روز آزاد کرد.

با این حال ترکیه در اول ماه جاری تصمیم گرفت که ابوغیث را به اردن اعزام کند که در همان روز جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به ترکیه آمد. احتمال می‌رفت که ابوغیث از اردن به کویت برود، اما سازمان سیا وی را در اردن بازداشت و به آمریکا انتقال داد.

از سوی دیگر، منابع عالی‌رتبه اردن در مصاحبه با الجزیرة اعلام کردند که این کشور در انتقال ابوغیث از ترکیه به کویت دست نداشته‌اند.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، به اطلاعاتی اشاره کردند که حاکی از این بود که داماد بن لادن از طریق عراق به سازمان اطلاعات آمریکا تحویل داده شده بود.

رسانه‌های آمریکا پیشتر گزارش دادند که نیروهای امنیتی اردن در زمان انتقال وی از ترکیه به کویت که از طریق اردن صورت گرفت، دست داشتند.

اسناد رسمی آمریکا که سایت ویکی‌لیکس‌ طی سال‌های گذشته منتشر کرده است، حاکی از این است که اردن همکاری گسترده‌ای با سازمان اطلاعات آمریکا دارد و این کشور افراد متهم به اقدامات تروریستی را به نفع "سیا" بازداشت کرده است.

از سوی دیگر مقام‌های آمریکایی اعلام کردند، این فرد پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 اقدام به انتشار ویدیوهایی از طرف شبه‌نظامیان کرد و در عملیات مشترک نیروهای اردن و پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) بازداشت شده است.

اریک هولدر، دادستان آمریکا با اعلام خبر اقامه کیفرخواست علیه سلیمان ابوغیث گفت: داماد بن لادن در دادگاه 18 اسفند ماه منطقه‌ای آمریکا در منهتن حضور خواهد یافت.

کد خبر 204432
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز