چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشکده علوم زمین به عنوان یک واحد تحقیقاتى دانشگاهى وابسته به سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات معدنى کشور و تحت نظارت وزارت علوم و تحقیقات و فناورى با مجوز شوراى گسترش آموزش عالى در سال 1373 تأسیس شد.

پژوهشکده علوم زمین

این پژوهشکده از سال 1374 در مقطع کارشناسى ارشد رشتة زمین‌شناسى گرایش تکتونیک از طریق آزمون سراسرى کارشناسى ارشد ناپیوسته که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌گردد، اقدام به پذیرش دانشجو نمود.

از سال 1376 با تایید وزارت علوم، تحقیقات و فن آورى در چهار گرایش تکتونیک، پترولوژى، زمین شناسى اقتصادى و چینه‌شناسى و فسیل‌شناسى نیز اقدام به پذیرش دانشجو نموده است.

پژوهشکده علوم زمین با هدف افزایش توان علمی کارشناسان از طریق استفاده هر چه مطلوب‌تر از نیروی متخصص و کارا، آزمایشگاه‌ها و سایر امکانات پژوهشی موجود در سازمان زمین شناسی کشور با اخذ مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شده است و پژوهشگران این مرکز از طریق آزمون سراسری کارشناسی ارشد دانشگاه‌های دولتی انتخاب می‌گردند.

اهداف:

کمک به افزایش توان واطلاعات علمی از طریق استفاده هر چه مطلوب‌تر از امکانات باالغعل وباالقوه نیروی انسانی کار آزمایشگاه‌ها، موزه وکتابخانه وسایر وسایل پژوهشی موجود در سازمان زمین شناسی کشور وهمکاری با سایر مؤسسات پژوهشی داخلی.

شماری از اقدامات موثر انجام گرفته در پژوهشکده علوم زمین عبارتند از : ایجاد ارتباط فعال و سازنده با سایر موسسات و جوامع علمی و پژوهشی در داخل و خارج کشور از طریق برگزاری گردهمائی‌ها، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، فراهم نمودن امکانات لازم جهت رشد علمی دانشجویان، بهره‌گیری از آخرین نتایج تحقیقات و پیشرفتهای علمی در کلیه مراحل پژوهشی و نیز جلب همکاری و استخدام متخصصین متعهد ایرانی و خارجی در طرحهای مختلف پژوهشی.

وظایف اساسی:

  • بررسی وشناسایی نیازهای گوناگون کشور در زمینه های مختلف علوم زمین به صورت کاربردی وبهره گیری مطلوب از امکانات موجود در جهت برنامه ریزی طرحهای تحقیقات مرتبط ومتناسب با نیاز کشور.
  • فراهم آوردن امکانات لازم متناسب با برنامه‌ها وطرح های تحقیقاتی مربوط به علوم زمین در جهت تحقق اهداف مؤسسه.
  • ایجاد پایگاه داده های علمی وفنی معتبر داخلی وخارجی وجمع آوری فراگیر ومنسجم اطلاعات در مورد برنامه های اساسی وتحقیقاتی به ویژه کاربردی از سازمان‌ها و مؤسسات پژوهشی و دانشگاه‌های معتبر جهان.
  • تلاش مجدانه به منظور جلب همکاری واستفاده از متخصصین متعهد وعلاقمند ایرانی وخارجی وجذب واستخدام فارغ التحصیلان ایرانی واجد شرایط.
  • ایجاد ارتباط فعال وسازنده با سایر موسسات و جوامع علمی  در داخل وخارج از کشور از طریف برگزاری گردهمایی‌ها مبادله محقق و با اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک جهت دستیابی هر چه بیشتر به علوم وتکنولوژی جدید در زمینه‌های مرتبط با اهداف و سیاست های پژوهشکده.
  • فراهم نمودن امکانات لازم جهت اعتلا و رشد روحیه ابتکار و خلاقیت آن‌ها در زمینه های مربوطه.
  • بهره‌گیری از آخرین نتایج تحقیقات و پیشرفت های علمی در کلیه مراحل پژوهشی به منظور توسعه علمی، اقتصادی و اجتماعی کشور.

منبع: ries.ac.ir

کد خبر 204344
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز