گروه اجتماعی: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی پیشنهاد داد که سوابق تخلفات رانندگی افراد حین واگذاری مسئولیت‌ها لحاظ شود.

جریمه

سردار اسکندر مومنی در هشتمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، با بیان اینکه در دنیا و براساس شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی میزان کشته‌ها را به ازای هر 10هزار وسیله نقلیه محاسبه می‌کنند، گفت:

به ازای هر 10هزار وسیله نقلیه در دنیا 7.5نفر کشته می‌شوند و این در حالی است که در آسیا به ازای این تعداد وسیله نقلیه 11نفر جان خود را از دست می‌دهند. او با بیان اینکه در ایران به ازای هر 10هزار وسیله نقلیه 8.1نفر جان خود را از دست می‌دهند، گفت: ما در دهه 80شمسی با رشد فزاینده درخواست خودرو و تقاضای سفر روبه‌رو بودیم به‌گونه‌ای که در پایان دهه 80تعداد خودروها به 16میلیون وسیله رسید.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به رشد فزاینده و شتابان اخذ گواهینامه و ورود رانندگان جدید به چرخه حمل‌ونقل گفت: در ابتدای دهه 80تنها 13میلیون نفر موفق به اخذ گواهینامه شده بودند اما در پایان این دهه 30میلیون نفر گواهینامه داشتند.او با بیان اینکه افزایش فزاینده خودرو و رانندگان ما را در دهه 80با چالش‌هایی روبه‌رو کرد، گفت: 10مولفه اصلی برای کنترل این رشد فزاینده درنظر گرفته شد که ازجمله می‌توان به تصویب قانون روزآمد، ایمنی راه، خروج خودروهای فرسوده، بیمه و... اشاره کرد و همه این مولفه‌های کاهش تلفات در سایه قانون روزآمد محقق می‌شد.

مومنی با بیان اینکه موضوع ترافیک، اصلی‌ترین دغدغه مردم و دولت‌هاست، گفت: ترافیک با یک دستور سامان نمی‌یابد و باید اقدامات همگون توسط تمامی دستگاه‌ها اجرایی شود. او به تصویب قانون جدید راهنمایی و رانندگی پس از گذشت چهار دهه اشاره کرد و گفت: این قانون روزآمد دارای پنج ویژگی اصلی بود که از این میان می‌توان به ویژگی‌هایی همچون توجه به حقوق شهروندی، توجه به مسئولیت سایر سازمان‌ها، نقش راه ، سیستم امداد و نجات و. . . و همچنین توسعه سامانه‌های هوشمند و... اشاره کرد.

مومنی با بیان اینکه قانون جدید با توجه به شرایط بومی ایران تصویب شد، گفت: از ابتدای اجرایی شدن این قانون 2.5میلیون خودرو و وسیله نقلیه شماره‌گذاری شد و قریب ‌ به یک میلیون و 900هزار نفر با اخذ گواهینامه جدید به چرخه رانندگان افزوده شدند ‌ در حالی‌ که تنها 215هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است.

او با بیان اینکه با اجرایی شدن این قانون 3000نفر کمتر کشته و 15هزار نفر کمتر مجروح شدند، گفت: با اجرایی شدن این قانون 25درصد از آمار تصادفات کاهش یافت، به‌گونه‌ای که در سال 90با کاهش تصادفات 12میلیارد تومان از بروز خسارت جلوگیری شد. به گفته مومنی، 49درصد از مصدومان تصادفات در مسیر انتقال و در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند که براساس میانگین‌ جهانی این مهم باید به 20درصد برسد.

رئیس پلیس راهور بار دیگر با تأکید بر اینکه جریمه هدف نیست بلکه بازداشتن رانندگان از ‌ تخلف هدف اصلی مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی است، گفت: با اجرایی شدن این قانون و همچنین اقدامات صورت گرفته بیش از 20درصد از تخلفات کاهش یافته است. او با بیان اینکه امیدواریم در پایان سال 91میزان کشته‌های تصادفات به ازای هر 10هزار وسیله نقلیه به هفت نفر برسد، گفت: ما توانستیم با انجام اقدامات فنی و فرهنگی از رتبه‌های اول دنیا در میزان تلفات تصادفات به رتبه‌های میانی برسیم. به گفته مومنی، در سال 84به ازای هر 10هزار وسیله نقلیه 24نفر جان خود را از دست می‌دادند اما در حال حاضر این رقم به 8.1 نفر رسیده است.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در ابتدای دهه 80با وجود 4.5میلیون خودرو، 20هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند، گفت: در اواسط این دهه میزان کشته‌ها به 28هزار نفر رسید و اگر این آهنگ کشته‌ها ادامه می‌یافت باید در پایان دهه 80به انتظار 55هزار کشته در تصادفات می‌نشستیم اما خوشبختانه با اقدامات انجام شده در پایان دهه 80شاهد سیر نزولی کشته‌ها بوده‌ایم و امیدواریم این رقم به زیر 19هزار کشته برسد. مومنی در ادامه کاهش کشته‌ها را یک کار اتفاقی و دفعی ندانست و گفت: پشت تمامی این اقدامات، کارهای مطالعاتی و علمی است به‌گونه‌ای که کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی طرح‌های تحقیقاتی زیادی انجام داده‌اند.

کد خبر 204179
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز