همشهری آنلاین: مدیرکل صنایع ماشین‌سازی و نیرومحرکه وزارت صنعت از وعده مدیرعامل ایران‌خودرو به رئیس‌جمهور برای کاهش ۱ تا ۳ میلیون تومانی قیمت محصولات این شرکت خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور دستور اختصاص ۲ میلیارد دلار ارز مبادله‌ای به خودروسازان را صادر کرد.

فارس نوشت: کیومرث فروتنی در میزگرد تخصصی بازار خودرو اظهار داشت: در جلسه رئیس جمهور با وزیر صنعت و مدیران عامل ایران خودرو و سایپا بحث کاهش قیمت خودرو مورد تأکید قرار گرفت و در این جلسه مدیرعامل ایران‌خودرو وعده داد که قیمت محصولات این شرکت بین 1 تا 3 میلیون تومان کاهش یابد.

وی ادامه داد: در این جلسه رئیس جمهور دستور اختصاص ارز مبادله‌ای به صنعت خودروسازی تا سقف 2 میلیارد دلار را صادر کرد و قرار شد گشایش اعتبار برای خودروسازان به‌جای پرداخت 130 درصد ارزش LC با پرداخت 100 درصد ارزش آن توسط خودرو سازان صورت گیرد.

وی توضیح داد: رئیس کل بانک مرکزی در جلسه مذکور از ابلاغ مصوبه مربوط به ارائه تسهیلات 1000 میلیارد تومانی به دو شرکت خودرو ساز با دریافت سفته از خودروسازان خبرداد و گفت طبق ابلاغیه‌ای که به بانک‌های عامل صورت گرفته این تسهیلات با ارائه سفته به خودروسازان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در جلسه عنوان شد که اگر خودروسازان نیاز بیشتری به تسهیلات دارند با ارائه وثایق این کار برای آنها عملیاتی شود.

فروتنی با بیان اینکه در جلسه رئیس جمهور موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو نیز مطرح شد، گفت: در این جلسه بر لزوم اجرای مصوبه اخیر هیئت وزیران درمورد قیمت‌گذاری خودرو توسط کارگروه کنترل بازار تاکید و مقرر شد دستورالعمل تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت مشخص و قیمت‌گذاری نیز توسط سازمان حمایت انجام شود.

به گفته وی در جلسه موضوع کاهش 5 درصدی تعرفه واردات خودرو از سال آینده مورد تأکید رئیس‌جمهور قرار گرفت و خودروسازان قول دادند در جهت کاهش قیمت تمام شده و افزایش تیراژ تولید خود تلاش کنند تا از این طریق کاهش بیشتر قیمت‌ها را شاهد باشیم.

مدیر کل صنایع ماشین سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت در پاسخ به این سوال که آیا مدیرعامل ایران‌خودرو کاهش قیمت خودرو را منوط به پرداخت ارز مبادله‌ای و تسهیلات ارزی دانسته است، گفت: خیر، بحثی درمورد مشروط شدن کاهش قیمت فروش مطرح نشد.

وی در مورد زمان اعلام کاهش قیمت خودرو نیز گفت: این زمان را مدیران شرکت‌های خودرو ساز مشخص خواهند کند.

13 اسفند ماه رئیس جمهور در جلسه‌ای با وزیر صنعت و مدیران ایران خودرو،سایپا موضوع قیمت گذاری خودرو را مورد بررسی قرار داد و قرار شد کاهش قیمت خودرو در کشور عملیاتی شود.

اخیراً جواد نجم‌الدین، مدیرعامل ایران خودرو گفته بود: اگر ارز مبادله‌ای در اختیار ما قرار دهند، قیمت محصولات ایران خودرو کاهش خواهد یافت.

کد خبر 203984
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز