دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بعد از کلاه قرمزی و پسرخاله، حالا نوبت به شهر موش‌ها رسیده است تا سینمای ایران برای جذب تماشاگر سراغ یکی دیگر از خاطرات سینمایی بچه‌های دیروز برود.

«شهرموش‌های2» به‌زودی جلوی دوربین می‌رود. فیلم «شهرموش‌ها» به کارگردانی مرضیه برومند و محمدعلی طالبی سال1364 اکران عمومی شد و توانست به فروش بسیار بالایی دست یابد. این فیلم براساس محبوبیت برنامه تلویزیونی مدرسه‌موش‌ها ساخته شد؛ برنامه‌ای که در ابتدای دهه60 جز بچه‌ها، مخاطب بزرگسال را هم پای تلویزیون می‌نشاند. عروسک‌هایی چون «کُپل»، «خوش‌خواب»، «دم‌دراز»، «نارنجی»، «سرمایی»، «عینکی» و «گوش‌دراز» ستاره‌های تلویزیون در فاصله سال‌های 60 تا 63 بودند؛ برنامه‌ای که متن آن‌را احمد بهبهانی نوشته بود و محمدرضا علیقلی هم آهنگسازش بود.

عروسک‌گردان‌ها و صداپیشه‌های مدرسه‌موش‌ها هم بعدها چهره‌های شاخص و مطرحی شدند؛ چهره‌هایی چون ایرج طهماسب، حمید جبلی و فاطمه معتمدآریا که جزو تیم مدرسه‌موش‌ها بودند. مرضیه برومند با تجربه ارزشمندی که در کار با بچه‌ها داشت و با گروهی جوان و باانگیزه یکی از بهترین برنامه‌های کودک تاریخ تلویزیون را کارگردانی کرد. مدرسه‌موش‌ها محصول گروه کودک شبکه یک سیما بود که در آن دوران وحید نیکخواه‌آزاد مدیریتش را برعهده داشت. فیلم سینمایی شهرموش‌ها در دوران اوج موفقیت برنامه مدرسه‌موش‌ها و در سال1363 جلوی دوربین رفت و برای نسخه سینمایی، محمدعلی طالبی نیز کنار برومند قرار گرفت. در فیلم به کاراکترهای آشنای برنامه، یک عروسک ژاپنی به‌نام «توشیرومیفونه» هم اضافه شد که این هم باتوجه به حجم فیلم‌های ژاپنی که در آن دوران از تلویزیون پخش می‌شد، تمهیدی هوشمندانه بود. یکی از ویژگی‌های برنامه مدرسه‌موش‌ها و فیلم سینمایی شهرموش‌ها، ترانه‌های آن بود. خیلی از متولدان دهه50 که در دهه60 به مدرسه ابتدایی یا راهنمایی می‌رفتند در راه مدرسه شعر معروف « می‌رم مدرسه، می‌رم مدرسه، جیبام پر فندق و پسته» را می‌خواندند و حالا قرار است با قسمت دوم فیلم شهرموش‌ها که 28 سال پس از قسمت اول جلوی دوربین می‌رود، بخشی از خاطرات نوستالژیک بچه‌های دهه60 بازآفرینی شود.

مرضیه برومند گفت: ساخت «شهر‌موش‌ها 2» خیلی سخت است و برای ساخت آن آسوده‌خاطر نیستم. این کارگردان که 27سال پیش فیلم سینمایی «شهر‌موش‌ها» را ساخته است، درباره ساخت این فیلم پس از سال‌ها گفت: من شهر موش‌ها را از آن خودم نمی‌دانم بلکه از آن نسلی می‌دانم که با آن خاطره دارد و بر شخصیتش تأثیر گذاشته است، پس باید مواظب باشم تا در شهر موش‌ها 2 خاطرات کودکی‌ آن نسل خدشه‌دار نشود. به گزارش ایسنا، برومند در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا در همان مقطع شهر موش‌ها2 را نساخته است، یادآور شد: گروه خونی من گویا اصلا با گروه خونی سینمایی‌ها جور درنمی‌آید، چون در سینما یکسری روابط پیچیده‌ای حاکم است که من بلد نیستم و خیلی هم علاقه ندارم که یاد بگیرم، در اینجا باید بگویم تلویزیون برایم ارزنده‌تر است. این کارگردان صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: به‌عنوان مثال برای من خیلی خوشحال‌کننده است که وقتی 20سال پیش پس از مدت‌ها به یکی از دهات‌ سبزوار رفته بودم، دخترانی در مزرعه مشغول چیدن چغندر بودند که مرا کاملا می‌شناختند و با من درباره «خونه مادربزرگه» حرف می‌زدند، تمام این حرف‌ها مرا راضی می‌کند. برومند افزود: پس از شهر موش‌ها1من فیلم «الو الو من جوجوام» را ساختم که باز هم به‌شدت با مافیا روبه‌رو شد و کار مرا زمین زدند. «مربای شیرین» هم دچار همین مشکل شد، به همین دلیل خاطره خوشی از سینما ندارم. برومند در ادامه صحبت‌هایش درباره آخرین وضعیت شهر موش‌ها 2 گفت: این پروژه شروع شده و قرار است پیش‌تولیدش را آغاز کنیم البته داستان را لو نمی‌دهم.

کد خبر 203905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز