یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

تیم‌ملی کشتی فرنگی پس از کسب مقام قهرمانی سه دوره پیاپی‌جام‌جهانی کشتی فرنگی در خارج از خانه، در تهران جام قهرمانی را به روس‌ها هدیه داد.

ورزش-کشتی-حاجی پور

شاید خیلی‌ها دلیل ازدست‌رفتن قهرمانی را نبود المپیکی‌های کشتی فرنگی می‌دانند اما محسن حاجی‌پور (ستاره دوره پیش جام‌جهانی) خلاف این نظریه را دارد و می‌گوید: «شاید یکی از دلایل ازدست‌رفتن قهرمانی این موضوع باشد اما این امر، همه دلایل ناکامی نمی‌تواند باشد که برخی‌ها چنین می‌گویند؛ هرچند با اتفاقاتی که بعد از المپیک بر کشتی فرنگی رفت، از دید من نایب‌قهرمانی هم نتیجه قابل‌قبولی در برابر تیم‌های روسیه و ترکیه بود که با ترکیب اصلی به تهران آمده بودند و هرگز نمی‌توان روی آن اسم ناکامی را گذاشت. من دلیل اصلی عدم‌قهرمانی تیم‌ملی را نبود محمدبنا می‌دانم که با حضورش و حتی با همین تیم هم می‌توانست قهرمانی را به اردوی ایران آورد. حضور او همیشه در اردوها باعث می‌شد تا من و هم‌تیمی‌هایم همه کاستی‌ها را به‌فراموشی بسپاریم و با روحیه‌ای که او به تیم تزریق می‌کرد، همه برای پیروزشدن هم‌قسم می‌شدیم».

حاجی‌پور با ستودن زحمات کادرفنی و خصوصا جزینی، شیرزاد و اسفندیاری در این‌دوره از مسابقات جام‌جهانی می‌گوید: «آنها بدون هیچ چشمداشتی هرچه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند اما طبیعی بود که قطع و وصل‌شدن اردوها (متاثر از نبود بنا)، تأثیر منفی خود را روی آمادگی کشتی‌گیران و آماده‌سازی‌ تیم گذاشت و به همین دلیل برخلاف کشتی آزاد که اردوهای مستمری داشت، کشتی فرنگی از این ناحیه ضربه خورد». وی پیرامون خودش و اینکه چرا به حریف روسی‌اش در فینال باخت، اینگونه اشاره می‌کند: «باوجود اردوهای نیم‌بند و با تلاش مربیان از نظر سرعت و قدرت خوب بودم اما از نظر استقامتی دچار مشکل شدم و به همین دلیل در اکثر کشتی‌ها در وقت‌های دوم و سوم از نظر نفس، کم آوردم و دلیل باخت من به مانکیف کوچک هم همین موضوع بود».

کشتی‌گیر وزن 55کیلوگرم تیم‌ملی کشتی فرنگی در پاسخ این سؤال که با گذشت دوسال، بالاخره مانکیف انتقام آن باخت تاریخی را گرفت، می‌گوید: «البته بگویم این مانکیف برادر کوچک مانکیف قهرمان المپیک پکن بود ولی این کشتی‌گیر هم از دید من کشتی‌گیر خوبی است که توانسته در ترکیب تیم روسیه قرار بگیرد». وی در مورد آینده تیم‌ملی کشتی فرنگی بدون بنا هم معتقد است که کشتی فرنگی (بدون بنا) مفهومی برای او و هم‌تیمی‌هایش ندارد و می‌گوید: «تصور چنین موضوعی بسیار سخت است و بر همه ما و مسئولان ورزش هم ثابت‌شده که قهر و دوری بنا فقط به‌خاطر کشتی فرنگی است و او هیچ‌چیز برای خود نمی‌خواهد. او دلش برای کشتی فرنگی می‌تپد و اعتقاد دارد که باید امکاناتی مناسب با موفقیت‌های این رشته برای کشتی‌گیران فراهم شود».

کد خبر 203793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز