گروه شهری: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در نخستین گردهمایی اصحاب تعزیه که همزمان با رونمایی از تمبر تعزیه برگزار شد، از راه‌اندازی کانون هنرهای نمایشی و آیینی در سراهای محله خبر داد.

سید محمدهادی ایازی در نخستین گردهمایی اصحاب تعزیه که با حضور آیت‌الله اشرفی اصفهانی و جمعی از اساتید دانشگاه در بنیاد علمی و فرهنگی تعزیه و همایش‌های آیینی برگزار شد، تصریح کرد: ایران به‌عنوان خاستگاه و مهد شکل‌گیری هنر آیینی و نمایشی تعزیه مطرح است و این مهم ضرورت توجه به توسعه این هنر و ترویج ارزش‌های آن را یادآوری می‌کند.

وی گفت: هنرمندان بسیاری نظیر بهرام بیضایی کارگردان فیلم «روز واقعه» ابتکار و ذوق سرشار هنری خود را از تعزیه وام گرفته‌اند. این هنر توانایی جذب تماشاگران بسیاری را دارد و می‌توان از آن در جلب گردشگر بهره گرفت. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد:

«هالکالی» نام مکانی در کشور ترکیه است که هر ساله با اجرای هنر نمایشی تعزیه پذیرای 850هنرمند و بیش از 300هزار نفر تماشاگر است. ایازی ادامه داد: شبیه خوانی اگر منطبق با واقعیت باشد و با بهره‌گیری از هنر ناب و تماشاگر پسند اجرا شود به‌طور قطع در دل‌ها نفوذ خواهد کرد و جایگاه گذشته خود را به‌دست می‌آورد. وی با اشاره به اهداف اجرای پروژه پیاده‌راه فرهنگی شهدا تصریح کرد: پروژه میدان امام حسین که در راستای ایجاد قطب فرهنگی و مذهبی در پایتخت اجرا شده، خانه نمایش‌های آیینی خواهد بود.

برگزاری مراسم تعزیه در ایام محرم و صفر سال‌جاری در این مکان، استقبال قابل‌توجه شهروندان را به همراه داشت که این امر نشانگر پاسخگویی به نیاز و خواسته‌ای بوده که در پایتخت وجود داشته است. در این مراسم که با حضور قائم‌مقام شهردار منطقه 17و مدیرعامل بنیاد علمی و فرهنگی تعزیه و همایش‌های آیینی برگزار شد، از تمبر تعزیه رونمایی و پایگاه اطلاع‌رسانی tazienews. ir. www راه‌اندازی شد.

کد خبر 203763
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز