مردم از کیفیت و قیمت اقلام عرضه شده در نمایشگاه بهاره امسال راضی نیستند.

برخلاف اعلام قبلی مسئولان مبنی بر عرضه آجیل و پسته به نرخ 30هزار تومان در نمایشگاه‌های فروش بهاره، این محصولات به نرخ 38 تا بیش از 40هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود و صف‌های طولانی توزیع مرغ منجمد و گوشت قرمز و کمبود خودپرداز در این مراکز موجب سردرگمی مردم شده است. با مرتضی تمدن، استاندار تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • قیمت کالاهای عرضه‌شده در نمایشگاه‌های فروش بهاره تا چه حد مطلوب است؟

کم و کیف کالاهای عرضه شده در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم در گروه‌های مختلف کالایی متفاوت بوده و نمی‌توان گفت این نمایشگاه‌ها رضایت کامل مسئولان تنظیم بازار و مردم را فراهم کرده است به‌نحوی که از قیمت و کیفیت برخی کالاها راضی و از برخی دیگر ناراضی هستیم اما درمجموع میزان رضایت بیش از نارضایتی است.

  • علاوه بر قیمت، نحوه عرضه کالا در این نمایشگاه‌ها نیز مشکلاتی را برای مردم فراهم کرده است. آیا این شیوه عرضه کالا در ‌شأن مصرف‌کنندگان است؟

در برخی از غرفه‌ها مانند عرضه گوشت مرغ با ازدحام جمعیت مواجه هستیم که تلاش می‌کنیم تا با افزایش تعداد اینگونه غرفه‌ها، زمینه خرید آسان‌تر برای مشتریان را فراهم کنیم. از سوی دیگر افزایش تعداد نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در روزهای پایانی سال را برای رفع مشکلات تردد و شلوغی در دستور کار قرار داده‌ایم.

  • قیمت برخی کالاهای عرضه‌شده در نمایشگاه مانند برنج ایرانی یا گوشت قرمز تابع قیمت‌های سطح شهر با اندکی کاهش اعلام شده، این شیوه قیمت‌گذاری تا چه حد قابل کنترل و نظارت است؟

برای عرضه برنج خارجی پر مصرف به‌ویژه برنج هندی به همه تعاونی‌های کارگری، کارمندی، مؤسسات خیریه و نهاد‌های حمایتی که امکان مراجعه به نمایشگاه‌های فروش بهاره را ندارند، فراخوان داده‌ایم که در خارج از نمایشگاه‌ها به هر میزان که نیاز دارند از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران دریافت کنند. بخشی از برنج خارجی نیز به نرخ هر کیلوگرم هزارو 800تومان در نمایشگاه عرضه می‌شود.

  • پیش از این از عرضه پسته به نرخ 30هزار تومان خبر داده بودند اما این وعده محقق نشده است، علت چیست؟

از کیفیت و قیمت پسته و آجیل و خشکبار عرضه شده در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم راضی نیستم. براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شده بود تا پنج هزار تن پسته با نرخ مصوب 30هزارتومانی عرضه شود اما این عرضه هنوز تأثیری در بازار و حتی در این نمایشگاه‌ها نداشته است. یکی از موضوعاتی که باید تعیین تکلیف شود همین موضوع است.

دست‌اندرکاران اعلام کردند که بخشی از پسته موجود دربسته بوده و قابلیت عرضه در بازار ندارد که باید بررسی شود چه میزان از پسته‌های اعلام شده اینگونه است. اما همان مقداری که صادراتی و قابل عرضه به بازار است نیز توزیع نشده است. در بازدیدی که از نمایشگاه‌ داشتم بیشترین شکایات از قیمت و کیفیت پسته و آجیل و خشکبار شب عید بود. این انتظار مردم درست است که باید قیمت‌ها کمتر باشد.

  • اما مردم قیمت کالاهای عرضه‌شده در این نمایشگاه‌ها را همانند قیمت‌های سطح شهر و در مواردی حتی بالاتر می‌دانند، علت چیست؟

این دیدگاه مطرح است اما بعید می‌دانم که کالاهای عرضه شده در سطح شهر از نظر قیمت و کیفیت بهتر از کالاهای عرضه شده در نمایشگاه‌ها باشد. به‌رغم این رویکرد این دیدگاه‌ها قابل بررسی است و در نشست با مسئولان سازمان صنعت، اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی پیگیری خواهد شد.

کد خبر 203758
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز