شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۴

همشهری آنلاین: آژانس فضایی آمریکا،‌ناسا اعلام کرد طی پروژه کاوشگر کمربند ون آلن موفق شده تا سومین کمربند تشعشعی زمین را کشف کند.

زمین

به گزارش تلگراف،‌ دانشمندان از سال 1958 فهمیده بودند که زمین توسط دو حلقه دونات مانند از ذرات باردار به نام حلقه‌های تشعشعی ون آلن احاطه شده‌است. اما اکنون به نظر می‌آید سومین کمربند نیز کشف شده‌است، حلقه‌‌ای که سال گذشته پیش از اینکه توسط امواج شدید خورشیدی از بین برود،‌به مدت یک ماه آشکار شده بود.

اخترشناسان امیدوارند تداول شکل‌گیری این حلقه سوم را کشف کرده و اطلاعات بیشتری درباره عملکرد این سه حلقه به دست بیاورند،‌حلقه‌هایی که می‌توانند ماهواره‌های ارتباطاتی و سیستم GPS را دچار نقص کرده و فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی را در معرض خطر قرار دهد.

حلقه‌های ون آلن که به احترام کاشفش آن جیمز ون آلن، هم نام وی نامگذای شده‌اند، به صورت دوره‌ای تحت تاثیر شرایط اقلیمی فضا و توفان‌های خورشیدی متورم می‌شوند اما دلیل قطعی این رویداد هنوز مشخص نشده‌است. رصد‌های جدید از حلقه سوم توسط کاوشگرهای دوقلوی ون آلن،‌مجهز به تجهیزات ردیاب ذره‌ای، که در تاریخ 30 آگوست پرتاب شده‌اند انجام گرفته است.

ظرفیت های جدید و پیشرفت های فناوری در کاوشگر ون آلن به دانشمندان کمک کرده است تا جزئیات غیرمنتظره ای از چگونه تراکم کمربند ون آلن با ذرات باردار آن ارائه کرده و چشم اندازی در مورد اینکه چه چیزی موجب تغییر این کمربند شده و همچنین چگونگی تاثیر این فرایندها بر لایه های بالایی جو زمین به دست آوردند.

لایه خارجی کمربند ون آلن همواره به شکل حلقه‌ای مبهم دیده می‌شد،‌اما بالارفتن وضوح تصاویر باعث شد که فضایی آشکار میان حلقه‌ها مشخص شود. حلقه جدید نیز به مدت چهار هفته قابل مشاهده بود که پس از آن توسط امواج خورشیدی از بین رفت.

کد خبر 203652