آرزو فیروزفر: ماراتن تولید سریال‌های نوروزی چند سالی است که در تلویزیون آغاز شده و با توجه به تلاش شبکه‌های تلویزیون در جذب مخاطب، رقابت سخت‌تر شده و شبکه‌ها بهترین اثر دست‌چین شده خود را برای مخاطبان کنار می‌گذارند.

امسال نیز به روال هرساله و در شرایطی که تلویزیون شرایط خوبی از لحاظ مالی ندارد، بهترین آثار برای نوروز درنظر گرفته شده و مدتی است که مراحل تولید خود را سپری می‌کنند. امسال شبکه‌های یک، دو، سه و تهران جزو شبکه‌های اصلی هستند که با آثار خود در این ماراتن شرکت می‌کنند.

شبکه اول؛ بابا پنجعلی و نقی با پایتخت ۲

سیروس مقدم که تولید آثار بسیاری را در کارنامه خود دارد، نوروز ۸۹ با سریال پایتخت به شبکه یک آمد؛ سریالی که زندگی معمولی یک خانواده را روایت می‌کرد، خانواده نقی که با پدرش بابا پنجعلی، همسرش هما و دوقلوها همراه بود. ارسطو هم آنها را همراهی می‌کرد. این خانواده تصمیم داشتند از علی‌آباد کتول به تهران بیایند و در پایتخت ساکن شوند اما ماجراهایی این قضیه را منتفی کرد.

سریال پایتخت 2

سریال« پایتخت» یکی از معدود آثار تلویزیونی بود که مخاطبان بسیاری از سراسر ایران با آن همراه شدند و همین موضوع مدیران رسانه ملی را بر آن داشت تا سری دوم این سریال را هم بسازند. پایتخت ۲ اوایل دی‌ماه در شهر شیرگاه استان مازندران کلید خورد و همه بازیگران سری قبل در آن حضور دارند. البته بازیگران جدیدی هم به‌کار اضافه شده‌اند؛ مانند لیندا کیانی و بهمن حاجی‌عبداللهی صداپیشه شخصیت عروسکی پنگول که در پایتخت قرار است نقش یک خروس‌باز را ایفا کند. سری دوم پایتخت نیز حول محور خانواده نقی می‌چرخد اما این بار سفر نقی و خانواده‌اش را نه به تهران بلکه از یکی از شمالی‌ترین شهرهای کشور به قشم در جنوبی‌ترین منطقه کشور و آشنایی آنها با فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف ایران به تصویر می‌کشد. تفاوت دیگر این مجموعه با سال گذشته‌اش نیز در این است که کامیون ارسطو به جای اسباب و اثاثیه نقی، گنبد و گلدسته پیش‌ساخته‌ای را حمل می‌کند که قرار است از شمال به جنوب برده شود. تا به حال حدود نیمی از سریال تصویربرداری شده و بنا به گفته الهام غفوری، تهیه‌کننده، گروه در تلاش هستند تا بتوانند تصویربرداری را تا قبل از آغاز نوروز به پایان برسانند. محسن تنابنده در نقش نقی، علیرضا‌خمسه در نقش بابا‌پنجعلی، ریما رامین‌فر در نقش هما، احمد مهران‌فر در نقش ارسطو، مهران احمدی در نقش شوهر خواهر نقی، لیندا کیانی در نقش سفارش‌دهنده گنبد و گلدسته، نسرین نصرتی در نقش خواهر نقی، سارا و نیکا فرقانی اصل دو قلوها بازیگران این سریال هستند.

شبکه دو؛ جدال آب پریا و کلاه قرمزی در شبکه زندگی

شبکه دو سریال «آب پریا» را به‌عنوان سریال نوروزی خود اعلام کرده است. این سریال به کارگردانی مرضیه برومند ساخته شده است؛ کارگردانی که هر وقت نام او به‌گوش می‌رسد مخاطبان به یاد آثار برجسته‌ای نظیر «مدرسه‌موش‌ها » و «خونه مادربزرگه» می‌افتند که در دوران کودکی خود دیده‌اند. طبق برنامه‌ریزی‌های شبکه دو سریال آب‌پریا به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مرضیه برومند از روز 30 اسفند تا 16فروردین سال 92هر شب از شبکه دو پخش می‌شود. سریال آب پریا با محوریت محیط‌زیست و عوامل تهدید‌کننده آن، در 17قسمت 45دقیقه‌ای با لحنی طنز به عواقب بی‌توجهی و عدم مراقبت از مواهب طبیعی می‌پردازد. فیلمنامه سریال را راضیه برومند و گیتی مرتضوی با مشاوره فرهاد توحیدی نوشته‌اند و امیر حسین صدیق، هنگامه مفید، بهناز جعفری، سحر ولدبیگی، لیلی رشیدی، سیامک صفری، امیر میرآقا و آوا درویشی به همراه شبنم فرشادجو، پاشا رستمی و کاوه توکلی در این مجموعه به ایفای نقش پرداخته‌اند. سروش مردانی نیز بازیگر خردسال این مجموعه تلویزیونی است.

سریال آب پریا

همچنین سحر دولتشاهی، افشین هاشمی، کاظم هژیرآزاد، مریم سعادت، روح‌الله مفیدی، حسن دادشکر و محمود بصیری از دیگر بازیگران این سریال کمدی- خانوادگی هستند. در این سریال، «آب پریا» نگهدارنده آب به‌دست «اپوش» دیو خشکسالی و قحطی گرفتار می‌شود و «برف پری»، «ابر پری» و «سبزه پری» خواهران «آب پریا» برای نجات او به وصیت‌نامه مادربزرگ متوسل می‌شوند. این سریال شکل تازه‌ای از سریال‌های قصه‌گو محسوب می‌شود و از این حیث تجربه‌ای تازه برای مخاطبان تلویزیون است. ارائه تصاویری از طبیعت استان‌های مختلف کشور و استفاده از جلوه‌های ویژه میدانی و کامپیوتری از عمده ویژگی‌های این سریال است. در این سریال شاهد چهره‌پردازی‌های متفاوت (فانتزی، کلاسیک و مدرن) از سوی جلال معیریان و طراحی صحنه و لباس متفاوت توسط امیر اثباتی هستیم.

کلاه قرمزی و حاشیه‌هایش

کلاه‌قرمزی ازجمله کارهایی است که مخاطبان، طی چند سال حسابی به دیدنش عادت کرده‌اند و کودکان و نوجوانان به همراه بزرگسالان خانواده خود هر شب راس ساعت ۲۰ این مجموعه را از شبکه دو نگاه می‌کردند. سال گذشته الاغی با نام جیگر به این مجموعه اضافه شد که انتشار خبری مبنی بر حذف او از سری جدید سرو صداهای زیادی به همراه داشت؛ خبری که از سوی زارعان، مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما تکذیب شد و او قویا قول داد که در نوروز ۹۲ این شخصیت سر جای خود خواهد بود. گرچه چند روز پیش خبری از عدم‌رسیدن این کار به ایام نوروز به گوش رسید ، سریعا این خبر از سوی مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو تکذیب شد و او قویا قول داد که این عروسک محبوب به همراه دیگر دوستانش در ایام نوروز مهمان تلویزیون خواهند بود.

شبکه سه؛ پژمان و روایت فوتبالیست افسرده

شبکه سه امسال سریالی با نام موقت «پژمان» را برای نوروز ۹۲ کنار گذاشته است. این سریال به تهیه کنندگی محسن چگینی و کارگردانی سروش صحت ساخته می‌شود و تا به حال حدود شش قسمت از این سریال تصویربرداری شده است.

سریال پژمان

بازیگر اصلی این سریال پژمان جمشیدی، ستاره سابق فوتبال است که ابتدا قرار بود نقش آن را امیرحسین رستمی ایفا کند اما حضور این بازیگر در سریالی دیگر منجر شد تا گروه کار را با پژمان جمشیدی که ابتدا از او تست گریم گرفته بودند ولی جواب نداده بود، جلو ببرند. این بار گروه با اعمال تغییر در گریم جمشیدی او را به آنچه درنظرشان بود نزدیک‌تر و کار را آغاز کردند. لوکیشن‌ اصلی این سریال در خیابان اختیاریه است؛ آژانس هواپیمایی نیز ازجمله لوکیشن‌های بیرونی است که تصویربرداری آن به سرانجام رسید. این سریال روایت زندگی پژمان جمشیدی، از فوتبالیست‌های سابق تیم ملی کشورمان است که نقش اصلی این سریال را خود این بازیکن بر عهده دارد. او در این سریال نقش خود، یعنی ستاره سابق پرسپولیس را بازی خواهد کرد. او نقش فوتبالیستی را دارد که برای چهارمین فصل متوالی با وجود تلاش فراوان موفق نشده است تیمی برای خود دست و پا کند. پژمان به‌تدریج وارد دورانی می‌شود که کمتر کسی او را در کوچه و خیابان می‌شناسد و دیگر نمی‌تواند از امتیازات شهرت رو به زوالش استفاده کند اما هنوز در حال و هوای ستارگی‌اش است و نمی‌خواهد بپذیرد که عمر فوتبالش به پایان رسیده است. سام درخشانی، بهاره رهنما، شقایق دهقان، هوشنگ حریرچیان، بیژن بنفشه‌خواه، غلامحسین لطفی، حسین سلیمانی و اردشیر کاظمی از بازیگران اصلی این سریال هستند.

شبکه تهران؛ پلاک یک یا هفت سین؟

شبکه تهران نیز در حال حاضر سریال «هفت سین» را برای نوروز تولید می‌کند. این سریال به کارگردانی یدالله صمدی (کارگردان فیلم سینمایی اتوبوس و سریال شوق پرواز) مراحل تولید خود را سپری می‌کند و مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان نیز در این سریال نخستین تجربه تهیه‌کنندگی را کسب می‌کند. ژ

سریال هفت سین

تاکنون حدود نیمی از تصویربرداری سریال نوروزی هفت سین انجام شده و گروه این روزها در لوکیشن اصلی سریال در غرب تهران هستند. سیروس گرجستانی و فردوس کاویانی نقش‌های اصلی این سریال را بازی می‌کنند و به غیر از این دو بازیگر، ستاره اسکندری، شهره سلطانی، جواد عزتی، مهران رجبی، محسن افشانی، سمیرا حسن‌پور، کیانوش گرامی و روح‌الله مفیدی نیز در هفت سین ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه داستان این سریال آمده است: یک واحد 100متری اجاره‌ای، دو خانواده مدعی مالکیت آن، ناگزیر از تحمل یکدیگر در ایام نوروز و البته کلی اسباب و اثاثیه زندگی که شب عیدی مانده روی دستشان... . هفت سین در 14قسمت 45دقیقه‌ای برای پخش در ایام نوروز از شبکه تهران آماده می‌شود. در کنار این سریال، مجموعه تلویزیونی «تهران پلاک یک» نیز به‌عنوان یک گزینه جدی وجود دارد. این سریال به کارگردانی مهدی مظلومی ساخته شده و مدتی است که یک شب در میان از شبکه تهران پخش می‌شود. این سریال از گزینه‌هایی است که شبکه تهران آن را کنار گذاشته تا درصورت نرسیدن کار صمدی از آن در نوروز استفاده کند. علیرضا خمسه، اشکان خطیبی، داریوش مؤدبیان، لیلا بوشهری، اسماعیل سلطانیان، مهتاج نجومی، ارژنگ امیر فضلی، امیر غفارمنش، ناهید مسلمی، شهرزاد عبدالمجید، مرضیه صدرایی، حامد وکیلی، ندا فرهنگ و... از بازیگران تهران پلاک یک هستند.

کد خبر 203639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز