ابرکوه: روستائیان نیز مانند شهرنشینان برای ساخت مسکن و رفع نیاز اساسی خود در این زمینه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و شاید بتوان گفت در برخی زمینه‌ها مشکلات روستانشینان متقاضی مسکن بیشتراست.

مسکن مهر

 اهالی روستای اسفندآباد - بزرگ‌ترین روستای ابرکوه- از روستائیانی هستند که امروزه در رؤیای داشتن سرپناه، مجبور به مقابله با موانع بی‌شمارند. به گزارش مهر، جوانان روستای اسفندآباد ابرکوه برای ساخت منزل مسکونی‌ مشکلات بسیاری را رویاروی خود می‌بینند و این در حالی است که مشکلات تأسیساتی زمین‌های واگذاری بنیاد مسکن نیز هنوز به قوت خود باقی است.

تأمین مسکن روستایی از مهاجرت جلوگیری می‌کند

رئیس شورای اسلامی روستای اسفندآباد اظهار داشت: مشکل گرانی زمین مسکونی باعث شده جوانان برای ماندن در روستا انگیزه لازم را نداشته باشند، به همین دلیل با پیگیری‌های انجام شده، بنیاد مسکن 90قطعه زمین در این قسمت از روستا به جوانان واگذار کرده که 15واحد آن ساخته شده و چندین واحد نیز در حال ساخت است و سه خانواده نیز در این مسکن‌ها ساکن شده‌اند. امان‌الله اژدرپور افزود: سال گذشته شاهد ساخت 60منزل مسکونی جدید در روستا بودیم که نشان می‌دهد چنانچه مشکلات ساخت مسکن رفع شود، می‌توان به کاهش مهاجرت از این روستا امیدوار بود. وی ادامه داد: نیاز به زمین‌های بیشتری برای واگذاری به جوانان داریم که در این زمینه درخواست‌هایی نیز به مسئولان ذی‌ربط ارائه داده‌ایم و امیدواریم هرچه سریع‌تر به این نیاز پاسخ داده شود. اژدرپور گفت: در زمین‌های واگذاری بنیاد مسکن و برای تهیه زیرساخت‌هایی چون آب، برق و گاز با توجه به اعتبارات ناچیزی که امسال همان مبالغ نیز به‌حساب دهیاری‌ها واریز نشده است با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن شهرستان تأمین این زیرساخت‌ها را وظیفه ادارات می‌داند و ادارات مرتبط نیز مردم را به سمت این بنیاد راهنمایی می‌کنند و نتیجه آن حل نشدن کار مردم است. دهیار روستا نیز اظهار داشت: با وجود اینکه شش سال از واگذاری این زمین‌ها می‌گذرد، تنها با هزینه دهیاری قادر به حل مشکلات آب دو کوچه از پنج کوچه این زمین‌ها شده‌ایم. محمود شمس افزود: در مورد برق نیز از فاصله 400متری و با کابل زمینی به 10خانوار برق رسانی شده است و با توجه به اینکه پست برق این خانوارها در یک محل قرار دارد، آنها برای انتقال برق به خانه‌های خود باید با رد کردن کابل از پشت بام دیگر خانه‌ها و با طی مسیر چند 10متری، برق را به خانه‌های خود برسانند که این مسئله مشکلات زیادی را برای آنها به‌وجود آورده است. وی ادامه داد: در مورد گاز نیز با توجه به اینکه از این شهرک نقشه‌برداری هم صورت گرفته، تاکنون اقدامی برای گازرسانی صورت نگرفته است.

شمس ابراز کرد: زمین‌های مسکونی روستا شخصی است و با قیمت‌های زیادی به فروش می‌رسد و این درحالی است که در طرح هادی، محدوده روستا کوچک تعریف شده است و برخی از زمین‌های داخل روستا را که با توجه به امکانات موجود می‌توانست مسکونی باشد فضای سبز اعلام کرده‌اند و مردم رغبتی به زمین‌هایی که در این طرح برای توسعه آتی روستا درنظر گرفته شده، ندارند. یکی از جوانانی که در زمین‌های بنیاد مسکن خدمات دریافت کرده است نیز اظهار داشت: با توجه به بعد مسافتی که برق را به خانه می‌رسانیم نمی‌توانیم از کولر و یخچال استفاده مناسبی ببریم. اصغر زارعی افزود: در این محدوده هیچ فعالیتی هم برای ساخت خیابان صورت نگرفته است.

تبدیل کمک بلاعوض به وام

این جوان روستایی ادامه داد: حدود پنج سال پیش بنا بود برای ساخت خانه‌های 10نفر از جوانان،‌ به ازای هر خانه پنج میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص یاید و بنیاد مسکن نیز خانه‌ها را بسازد ولی مدتی بعد این مبلغ به‌صورت مصالح تحویل ما شد که هنوز نیز مقداری از آن نزد بنیاد مسکن مانده است؛ ضمن اینکه بعدا مسئله بلاعوض بودن این مبلغ نیز منتفی و‌ به وام تبدیل شد و از ما چک‌های امانتی گرفته‌اند. زارعی افزود: به این خانه‌ها مبالغی به‌عنوان وام از طرف بنیاد مسکن تعلق گرفته است و وقتی برای دریافت وام مراجعه می‌کنیم، اقساط وام ناخواسته را که اگر حداقل در اختیار خود ما قرار گرفته بود استفاده بهتری از آن در خانه‌سازی‌ می‌کردیم از آن کسر می‌کنند. علی خاتون آبادی 32ساله که کارگر ساختمانی و در حال ساخت خانه خود است، می‌گوید: بنیاد مسکن به واحد من 10میلیون تومان وام ساخت داده است که با یک محاسبه ساده، خانه‌ای با زیربنای 120متر و حدود 200متر زمین، نیاز به هزینه‌ای حدود 50میلیون تومان دارد که این وام پاسخگوی هزینه‌ها نیست. خاتون آبادی ادامه داد: من یکی از 10نفری هستم که امتیاز برق دارم ولی برای استفاده از آن باید با کابلی به متراژ 50متر، برق را از روی دیگر خانه‌ها به منزل خود برسانم که علاوه بر خطرات این کار نمی‌توانم به خوبی از وسایل برقی استفاده کنم.

کد خبر 203624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز