همشهری‌آنلاین: کارشناسان بخش مسکن معتقدند که شباهتهایی میان افزایش قیمت مسکن سال ۹۱ با سال ۸۶ وجود دارد، بطوری که برخی از تحلیلگران مسکن و مشاوران املاک می گویند حباب قیمت مسکن در آینده می‌ترکد.

بر اساس اظهارات بنگاهی‌ها قیمت مسکن در چهار منطقه شهرک غرب، سعادت آباد، تهران پارس و شیخ بهایی در جدول زیر آمده است. تفاوت قیمت با سال گذشته نیز در این جدول آمده که بسیار قابل تامل است.

منطقه قیمت در اسفند 91 قیمت در سال گذشته
سعادت آباد هر متر مربع آپارتمان نوساز: 8 میلیون تومان
متری دو میلیون و 500 هزار تومان افزایش
شهرک غرب هر متر آپارتمان نوساز: 7 تا 7،5 میلیون تومان
تهران پارس هر متر آپارتمان نوساز: 4 میلیون و 700 هزار تومان 
متری 2 میلیون و 300 هزار تومان افزایش
ملاصدرا (بالای شیخ بهایی) هر متر آپارتمان نوساز: 7 تا 10 میلیون تومان
متری 4،5 میلیون تومان افزایش

فارس نوشت: در سال 86 قیمت مسکن در حالی با افزایش ناگهانی خود به یکباره این بازار را در شوک فرو برد که محمد سعیدی‌ کیا وزیر مسکن و شهر‌سازی سابق به تازگی طرحی را با نام «مسکن مهر» با خود به ارمغان آورده بود.

بنابراین گزارش، هدف این طرح کنترل قیمت مسکن با حذف زمین و خانه دار کردن مستاجران کم درآمد عنوان شد و به خوبی آمده بود تا یک ثبات نسبی را وارد بازار مسکن کند اما جهش قیمت مسکن که در همان زمان گفته شد بی سابقه بوده و در تاریخ ثبت خواهد شد این طرح را به حاشیه برد.

نکته قابل بحث بازار مسکن سال 91 نسبت به سال 86 این است که قیمت مسکن دو سال(89 و 90) است که افزایش 30 درصدی خود را همزمان با تحویل واحدهای مسکونی مهر تجربه می کند و نباید مثل سال 86 که بعد از سه یا چهار سال رکود به یکباره فنر افزایش قیمت آن آزاد شد، قیمتها به یکباره دو برابر افزایش یابد.

اما مشاوران املاک این روزها شباهت‌هایی را برای بازار مسکن سال 91 با سال 86 متصور هستند و عنوان می کنند که امسال نیز همانند سال 86 که رشد دو برابری قیمت‌ها را شاهد بودیم و بعد از مدتی قیمت‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد، قیمت‌ها احتمالا کاهش خواهد یافت.

مشاوران املاک می‌گویند حباب قیمت مسکن در آینده می‌ترکد چرا که قدرت خرید مردم پایین است و همیشه بازار مسکن بعد از روند صعودی یک روند نزولی را تجربه می‌کند.

فعالان و مشاوران املاک می‌گویند: جمله «قیمت‌ مسکن در سال آینده می‌شکند» نیز که از زبان رییس‌جمهور در گفت‌وگو با مردم مطرح شد نشان از این است که دولت بر روی کنترل قیمت مسکن نظر قاطعی دارد.

محمود احمدی‌نژاد که درباره مسائل مختلف اقتصادی در سیما سخن می‌گفت با «کاذب» خواندن افزایش قیمت مسکن تاکید کرد که «بالارفتن قیمت مسکن بخشی از جنگ روانی دشمن است».

رکود خرید و فروش مسکن و قیمت‌های بی‌منطق

گزارشی از بازار مسکن و از زبان برخی املاکی‌های مسکن در مناطق مختلف تهران حاکیست که خرید و فروش مسکن به شدت دچار رکود شده است و قیمت‌ها بدون هیچ منطق و نظمی از سوی فروشندگان و سازندگان مسکن ارائه می‌شود و هیچ نهادی نیز بر آن نظارتی ندارد.

ملایری یکی از مشاوران املاک منطقه 2 تهران در سعادت آباد گفت: خرید و فروش مسکن به شدت دچار رکود شده است و دلیل این رکود هم بالا بودن قیمت‌هاست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال می روددر ماه‌های آینده همانند سال 86 که افزایش بی‌سابقه ای پیدا کرد و سپس افت شدیدی یافت، حباب قیمت مسکن بترکد افزود: در شرایطی این وضعیت می‌تواند رخ دهد تا قیمت مسکن شکسته شود.

وی ادامه داد: اگر مسکن مهر در ماه‌های آینده با یک روند مناسب تحویل متقاضیان مسکن شود احتمال شکست قیمت وجود دارد.

ملایری گفت: چنانچه دولت در ماه‌های آینده واگذاری مسکن مهر را تسهیل کند و سقف وام مسکن مهر را افزایش دهد، انبوه سازان راحت‌تر ادامه کار داده و واحدها را به موقع تحویل می‌دهند و ثبات به بازار مسکن باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: تعداد مسکن‌های موجود و خالی از سکنه در تهران زیاد است اما اینکه چرا باید قیمت مسکن اینگونه و بسیار دور از ذهن افزایش یابد مشخص نیست.

پورابراهیمی یکی دیگر از مشاوران املاک منطقه سعادت آباد گفت: این که رئیس جمهور می‌گوید قیمت مسکن کاهش می‌یابد بازار مسکن را به کاهش قیمت‌ها امیدوار می‌کند.

وی افزود: در سال 86 نیز پس گلایه رئیس‌جمهور از افزایش قیمت مسکن شاهد کاهش قیمت بودیم، حتما این مقام اجرایی آرام شدن جو روانی بازار در سال آینده را بر همین اساس امکان پذیر می‌داند.

به گفته وی، حتما رئیس جمهوری در این مقطع نیاز دیده تا بازار مسکن را با یک بار روانی مناسب آرام تر کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت‌ها کاهش می‌یابد گفت: هر احتمالی وجود دارد، بنابراین حال که نرخ ارز تا حدودی تعدیل شده تصور می‌شود قیمت‌ها شکسته شود.

نکته: قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در منطقه سعادت آباد 8 میلیون تومان است و نسبت به سال گذشته متری دو میلیون و 500 هزار تومان رشد داشته است.

مردم قدرت خرید ندارند

سعیدی یکی از مشاوران املاک در منطقه شهرک غرب نیز گفت: قدرت خرید مردم کاهش یافته است و رشد قیمت مسکن در چند هفته گذشته باعث شده تا حتی برخی از فروشندگان پول لازم، از قیمت‌های پیشنهادی خود عقب نشینی کنند.

سال 86 فقط ملک گران شد اما امسال همه کالاها

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کاهش قیمت مسکن همانند سال 86 را پیش بینی می‌کنید، افزود: البته تفاوتی که رشد قیمت مسکن امسال نسبت به سال 86 وجود دارد این است که در سال 86 نرخ دلار حدود 1000 تومان بود و تنها قیمت ملک افزایش یافت، اما امسال نرخ ارز به بالای 3500 تومان رسیده است و همه کالا در کنار قیمت مسکن افزایش یافته است.

سعیدی با بیان اینکه در منطقه شهرک غرب بیشتر فروشنده هستند تا خریدار گفت: ارزش پول ملی کاهش یافته و مسکن نیز به تبع آن گران شده است اما ما نیز امیدواریم در ماه‌های آینده بازار مسکن به ثبات برسد و خریدار و فروشنده‌ای در بازار پیدا شود تا ما نیز به حق کمیسیون خود برسیم.

نکته: قیمت آپارتمان نوساز در شهرک غرب 7 تا 7،5 میلیون تومان است.

قیمت مسکن شاید کاهش بیابد

حیدریان مشاور املاک فعال در منطقه تهرانپارس گفت: خرید و فروش مسکن در این منطقه به شکل قابل توجهی در رکود بسر می‌برد اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که چند وقتی است دلالان مسکن شور و شوق زیادی برای فروش واحدهای مسکونی پیدا کرده‌اند و همین موضوع ما بنگاهی‌ها را به کاهش قیمت در ماه پایانی سال امیدوار کرده است.

وی ادامه داد: وقتی اینگونه برخی دلالان و حتی برخی سازندگان مسکن به تکاپو می‌افتند تا واحدهای مسکونی خود را به فروش برسانند این حس در میان ما بنگاهی‌ها به وجود می‌آید که ترس از کاهش قیمت‌ها باعث شده تا سازنده‌ها برای جلوگیری از متضرر شدن اقدام به فروش مسکن‌های خود به قیمت روز و یا پایین‌تر کنند.

قیمت مسکن پایین می‌آید اما نه اینکه نصف شود

حیدریان در پاسخ به این سوال که آیا قیمت مسکن در ماه‌های آتی کاهش می‌یابد، گفت: احتمال اینکه قیمت مسکن پایین بیاید وجود دارد، چون قدرت خرید پایین آمده و وقتی خریداری برای مسکن نباشد سازنده نمی‌تواند بیشتر از چند ماه سرمایه خود را مسکوت بگذارد.

وی ادامه داد: این که قیمت مسکن کاهش یابد شاید درست باشد، اما اینکه به یکباره شاهد کاهش 40 تا 50 درصدی قیمت باشیم اصلا به هیچ وجه درست نیست.

نکته: قیمت آپارتمان نوساز در منطقه تهرانپارس 4 میلیون و 700 هزار تومان است که نسبت به ماه گذشته متری یک میلیون و 1200 هزار تومان و نسبت به پارسال حدود 2 میلیون و 300 هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت مسکن هر روز بالا می‌رود

رحیمی یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ملاصدرا نیز گفت: هر روز قیمت هر روز افزایش می یابد و تصور نمی‌کنم کاهش یابد.

وی افزود: احتمال اینکه قیمت مسکن بعد از سال جاری نیز رشد کند وجود دارد اما اینکه گفته می شود احتمال شکست قیمت‌ها در آینده وجود دارد نمی‌توان میزان آنرا پیش بینی کرد.

وی اظهار داشت: شاید بحث شکست قیمت مسکن در سال آینده نشات گرفته از کاهش قیمت این روزهای طلا و ارز است.

نکته: قیمت آپارتمان نوساز در منطقه ملاصدرا از 7 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان (بالای شیخ بهایی) بسته به برخی مولفه‌ها متفاوت است و نسبت به سال گذشته متری 4،5 میلیون تومان رشد نشان می‌دهد.

کد خبر 203518
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز