پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهم ترین اخبار اقتصادی این هفته به آغاز پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی، واریز مبلغ عیدانه به حساب سرپرستان خانوار، تشریح لایحه بودجه سال 92 کشور، چانه زنی برای تعیین حداقل دستمزد 92، تصمیم گیری برای کاهش قیمت انواع خودرو پس از انتقادات رئیس جمهور، بررسی نوسانات بازار مسکن و تحولات بازار نفت اختصاص داشت.

عیدانه

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته عضو کمیته بانکداری بدون ربا در گفتگو با مهر با بیان اینکه بانک مرکزی هنوز تصمیم نهایی برای چگونگی پیش فروش سکه را نگرفته است، گفت: برای رفع اشکالات شرعی پیش فروش سکه چهار پیشنهاد به بانک مرکزی داده ام.

معاون وزیر نفت با اشاره به آماده افتتاح بودن 10 طرح جدید پتروشیمی از افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی به 60 میلیون تن خبر داد و گفت: به‌زودی تعداد مجتمع‌های مادر پتروشیمی کشور به 50 مجتمع افزایش می‌یابد.

عیدانه 85 هزارتومانی دولت و مجلس به ازای هر ایرانی عصر دوشنبه هفته جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. مرکز آمار ایران با اعلام جزئیات بیکاری حدود 2 میلیون و 700 هزارنفر در فصل پاییز امسال، استان لرستان را بیکارترین استان کشور و خراسان جنوبی را نیز بهترین استان به لحاظ اشتغال معرفی کرد.

در سال‌های اخیر خرید و فروش خانه‌هایی با سبک قدیمی از رونق افتاده و بازار شهر تهران به سمت آپارتمان‌های کوچک و ارزان قیمت گرایش بیشتری پیدا کرده است. حقوق کارمندان دولت در 8 سال گذشته بین 4.8 تا 18.3 درصد افزایش داشته است، با این حال رئیس جمهور از برنامه افزایش 20 درصدی حقوق سال آینده کارمندان خبر داد که در صورت تحقق، یک رکورد در افزایش سالیانه حقوق کارمندان در دولت‌های نهم و دهم خواهد بود.

رئیس شورای رقابت در پی اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه قیمت‌گذاری خودرو برعهده این شورا است، اعلام کرد: دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو تا آخر سال اعلام می‌شود. مدیرعامل بیمه ایران با اعلام برگزاری نشست ویژه به منظور تعیین حق بیمه‌های جدید و افزایش آن در سال آینده، گفت: نرخ‌های جدید دیه از ابتدای سال آینده اجرا می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل جدید 100 ماده‌ای سرمایه‌گذاری را برای اجرا به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های کشور ابلاغ کرد. عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران کشور با تشریح جزئیات نشست صبح امروز دوشنبه شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده، گفت: سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه در این جلسه خواستار اجرای دقیق قانون درباره تعیین دستمزد کارگران در سال 92 شد.

رئیس کل بانک مرکزی از تامین نیاز اسکناس نو شب عید، اجرای طرح پیش فروش اینترنتی سکه در سری سوم و پرداخت کامل پول انصراف دهندگان در طرح پیش خرید سکه خبر داد. معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات 3 توافق گازی ایران و پاکستان در آستانه سفر آصف زرداری به تهران از مذاکره با چین برای صدور گاز خبر داد و گفت: درب مذاکرات خط لوله صلح هنوز بر روی هند بسته نشده است.

مدیراداره بررسی ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی از مراجعه 24 هزار و 500 نفر تا ساعت حدود 14 امروز سه شنبه برای خرید سکه در طرح پیش فروش خبرداد و گفت: در مجموع بیش از 133 هزار قطعه سکه اعم از تمام بهار و نیم بهار آزادی فروخته شد. بعد از دستور رئیس‌جمهور و ابلاغ وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت برای بازنگری در قیمت‌گذاری خودروها، اکنون خبرها حکایت از آغاز روند کاهش قیمت خودرو با تصمیم‌گیری هیات مدیره دو خودروساز بزرگ کشور دارد که بر این اساس، نتایج مذاکرات خودروسازان در هیات مدیره، به احتمال زیاد کاهش 4 تا 7 درصدی قیمت خودرو را رقم خواهد زد.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از خرید و فروش کارت‌های کرایه‌ای بنزین و گازوئیل و وجود بازارهای خرید و فروش سهمیه بنزین 400 تومانی ذخیره شده در این کارت‌ها به بیش از قیمت مصوب دولت خبر داد. در حالی دولت قصد دارد لایحه حذف 4 صفر از پول ملی را به عنوان آخرین برگ از اجرای طرح تحول بزرگ اقتصادی در ماه‌های باقی مانده از عمرش به نتیجه برساند که اجرایی شدن آن احتمالا بر عهده دولت بعدی گذاشته خواهد شد. با این حال، براساس آخرین آمار نظرسنجی بانک مرکزی، بیشترین آرای مربوط به نام‌گذاری واحد اصلی پول ملی متعلق به "پارسی" و برای واحد فرعی "دریک" است.

در هفته های اخیر شایعات در مورد قیمت مسکن در سال آینده موجب شده است که سازندگان تمایلی به فروش نداشته باشند و برخی از متقاضیان هم حاضر به پرداخت قیمت‌های بالاتر برای خرید آپارتمان شوند. دولت های نهم و دهم در مجموع برای ارسال 8 لایحه بودحه سالیانه به مجلس 433 روز تاخیر داشته‌اند که ارائه لایحه سال 92 تا به امروز با 81 روز تاخیر، دارای رکورد توقف لایحه در دولت است!

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش سهم خورشید در سبد انرژی از آغاز مطالعات نسل جدید نیروگاه برق خانگی خبر داد و گفت: با استفاده از روشی جدید امکان صرفه‌جویی 630 میلیون دلار در مصرف انرژی ساختمان‌ها فراهم می‌شود. قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: قیمت‌های تجدیدنظر شده خودرو تا دو روز آینده از سوی خودروسازان اعلام می‌شود.

دولت در لایحه بودجه سال 92 کل کشور 90 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت یارانه نقدی درنظر گرفت که این مبلغ نسبت به اعتبار 40 هزار میلیارد تومانی امسال، 125 درصد رشد نشان می‌دهد. برهمین اساس، اگر 125 درصد به مبلغ یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی فعلی -به ازای هر نفر- بیفزاییم، یارانه نقدی ماهانه هر ایرانی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بیش از 100 هزار تومان خواهد شد.

یک مقام مسئول با تشریح جزئیات بیشتر از جلسه ویژه عصر سه شنبه 91/12/08واردکنندگان با رئیس کل بانک مرکزی گفت: هفته آینده با ورود مقدار مناسبی یورو و یوآن چین به مرکز مبادلات ارزی، تقاضای تمام وارد کنندگان در نوبت انتظار دریافت ارز از این مرکز پاسخ داده خواهد شد. رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان خدماتی کشور از احتمال افزایش 18 تا 20 دردی حداقل دستمزد سال آینده کارگران خبر داد و گفت: پیشنهاد جدی امسال کارفرمایان اختصاص سبد ویژه کالا به کارگران است.

کد خبر 203507
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز