چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تونی مندز، مأمور سازمان سیا برای فراری دادن شش دیپلمات آمریکایی از ایران، ضمن دفاع از اعطای جایزه به «آرگو» گفت: «آرگو» یک فیلم است، به نظر من مردم این را درک می‌کنند، این یک مستند نیست، اصولا هالیوود در برخورد با حقایق خودمختارانه عمل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «تونی مندز»، مامور سابق سازمان سیا که در حادثه فرار شش دیپلمات آمریکایی از ایران، پس از کانادایی‌ها نقش اصلی را به عهده داشت، دو روز پس از اعطاء جایزه اسکار بهترین فیلم، به فیلم ضد ایرانی «آرگو» سکوت خود را شکست.

او که در فیلم «آرگو» قهرمان اصلی حادثه گروگان‌گیری معرفی شده است، گفت: در مراسم اسکار امسال و لحظاتی که قرار بود نام برنده نهایی جایزه بهترین فیلم اعلام شود، آنچنان ترس و اضطرابی را تجربه کردم که طی این همه سال کار در سازمان سیا، هرگز تجربه نکرده بودم.

وی افزود: زمانی‌که جایزه به آرگو رسید، نمی‌توانستم باور کنم، واقعا لحظات هیجان‌برانگیز و متحیرکننده‌ای بود، هیچ یک از کارهایی که طی این سال‌ها در سازمان سیا انجام دادم به این اندازه ترسناک نبود ولی خوب به همان اندازه عالی بود.

«مندز» که فیلمنامه «آرگو» براساس کتاب او تحت عنوان «چگونه سیا و هالیوود بی‌پرواترین عملیات نجات را در تاریخ انجام داد»، نوشته شده است، گفت: نوشتن این کتاب از ابتدا تا پایان کار بیش از 5 سال به طول انجامید، زمانی‌که «کریس تریو»، فیلمنامه‌نویس «آرگو»، برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه شد، هردو گریه کردیم، همانند زمانی‌که برای اولین بار فیلم «آرگو» را دیدیم.

«مندز» در ادامه در دفاع از انتقادهایی که از «آرگو» به خاطر تحریف حقایق انجام داده است، متذکر شد: «آرگو» یک فیلم است، به نظر من مردم این را درک می‌کنند، این یک مستند نیست، اصولا فیلم‌های هالیوودی در برخورد با حقایق خود مختارانه عمل می‌کند.

وی گفت: خوب در حقیقت کانادایی‌ها در شرایطی که هیچ‌کس دیگری حاضر به اینکار نبود، نقش مفیدی در نجات آمریکایی‌ها ایفا کردند که این مطلب در فیلم‌ هم آمده است ولی خوب واقعیت در زندگی حقیقی با آنچه که در فیلم تصویر می‌شود متفاوت است، ولی خوب «آرگو» به لحاظ احساسی و سیر داستان در مجموع خوب عمل کرده است.

دفاع «تونی مندز» از «آرگو» در حالی است که سفیر سابق کانادا در ایران در جریان وقوع انقلاب اسلامی_سوژه فیلم «آرگو»_ یکی از منتقدان اصلی تحریف حقایق در این فیلم است.

«جیمی کارتر» که واقعه گروگان‌گیری دیپلمات‌ها در زمان ریاست‌جمهوری او به وقوع پیوست، نیز در مصاحبه‌ای جنجالی با شبکه خبری سی‌ان‌ان، علی‌رغم تمام تعریف‌ها از فیلم «آرگو» مجبور شد به تحریف حقایق تاریخی در این فیلم اعتراف کند.

برخی از رسانه‌های غربی نیز به این مسئله معترف بوده‌اند و در میان منتقدان «کوین بی.لی» یکی از کسانی است که این فیلم را یک کلاه‌برداری علنی می‌داند.

«عبدالله آنتپلی»، امام جماعت دانشگاه دوک کارولینای شمالی نیز این فیلم را توهین به شعور آمریکایی‌ دانسته و گفته است: وقت آن رسیده که به جای آنکه در فیلم‌هایمان، خودمان را به آن صورتی که آرزو داریم باشیم، نشان دهیم، با واقعیت جهان پیرامونمان روبرو شویم.

«آرگو» روایتی هالیوودی از واقعه تسخیر سفارت‌خانه آمریکا توسط دانشجویان ایرانی در جریان وقوع انقلاب اسلامی ایران و فرار شش دیپلمات آمریکایی توسط یکی از ماموران سازمان سیا از ایران است.

این فیلم محصول کمپانی صهیونیستی «برادران وارنر» است که فیلم ضدایرانی «300» را در کارنامه کاری خود دارد و هم‌اکنون نیز مشغول ساخت دومین قسمت از این فیلم است.

کد خبر 203388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز