همشهری آنلاین - لیلا شریف: بودجه 92 سرانجام پس از 84 روز تأخیر به مجلس آمد اما برخلاف روال گذشته این بار رئیس جمهور خواست تا معاون پارلمانی‎اش لایحه را تقدیم مجلس کند.

بودجه 92

قرار بود طبق روال سال‌های قبل، رئیس جمهور با حضور در مجلس، لایحه بودجه را تقدیم نمایندگان کند اما این بار نیز قرار بر سنت شکنی گذاشته شد و احمدی‎نژاد در مجلس حاضر نشد و وظیفه ارائه لایحه بودجه برعهده معاون پارلمانی‎اش قرار گرفت تا دوباره شاهد تذکرات پی در پی نمایندگان با کلمه کلیدی رئیس جمهور باشیم، تذکراتی که این بار نه به خاطر حضور احمدی نژاد در مجلس و سخنان تند و تیزش، بلکه به دلیل نیامدن و قانون شکنی رئیس جمهور بیان شدند.

البته اعتراض نمایندگان تنها مربوط به سنت شکنی رئیس جمهور در ارائه لایحه بودجه نبود، بلکه نمایندگان در اخطارهای خود به ماده 213 قانون برنامه پنجم اشاره داشتند، ماده‎ای که براساس آن رئیس جمهور باید گزارش عملکرد برنامه پنجم را هنگام ارائه لایحه بودجه سالانه به نمایندگان مجلس ارائه دهد. نکته‌ای که این بار چندان مورد توجه هیئت دولت قرار نگرفت.

این اقدام رئیس جمهور موجی از اعتراضات نمایندگان مجلس را به همراه داشت تا جایی که محمد‌رضا تابش خواستار عدم دریافت لایحه بودجه تا زمان حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس شد، اما ابوترابی نائب رئیس مجلس با بیان این نکته که ما قصد مقابله به مثل نداریم در پاسخ به تذکر تابش گفت: مطالبی که اشاره کرده بودید در ادامه فرمایش دوستان بود و بنده هم توضیح دادم؛ به نظرم بحث خیلی روشن است؛ اولا مدیر جلسه و هیئت رئیسه مسئولیت اجرای آئین‌نامه را دارند بنابراین باید بر اساس تشخیصی که از آئین‌نامه داخلی مجلس دارند عمل کنند.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع چون ما مطلع شدیم که رئیس‌جمهور نمی‌‌خواهند امروز شخصا لایحه را به مجلس تقدیم کنند استدلال‌ها را در هیئت رئیسه مطرح کردیم و جوانب کار را از لحاظ آئین‌نامه و برنامه پنجم مورد بررسی قرار دادیم؛ آئین‌نامه داخلی در دو ماده 186 و 188 دولت را مکلف به تقدیم لایحه بودجه و چند دوازدهم کرده است که این موضوع قریب و روشن آمده است. بر همین اساس هیچ مسئولیتی متوجه رئیس‌جمهور نیست؛ بر همین اساس اگر دولت لایحه بودجه را تسلیم کند مانند سایر لوایح باید آن را اعلام وصول کنیم اما در ماده 213 قانون برنامه تکلیفی برای رئیس‌جمهور تعریف شده که رئیس‌جمهور هنگام تصمیم لایحه بودجه گزارش عملکرد قانون برنامه را هم باید ارائه کند.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: این تکلیف هم روشن و شفاف است و ما حتی بحث کردیم که آیا می‌شود این تکلیف را معاون رئیس‌جمهور انجام دهد که به اتفاق آرا نظر اعضای هیئت رئیسه این بود که ماده 213 شفافیت دارد تا رئیس‌جمهور این گزارش را به مجلس ارائه کند و شفاها هم در این مورد توضیح دهد.

ابوترابی فرد گفت: اگر رئیس‌جمهور نخواهد این گزارش را ارائه کند آیا مانع از تسلیم لایحه بودجه است؟ ما دیدیم که این دو موضوع با هم متفاوت است و تسلیم لایحه بودجه یک امر است و گزارش عملکرد برنامه هم تکلیف دیگری است که بر اساس قانون برنامه این تکلیف باید همزمان انجام شود؛ حالا اگر شما دو تکلیف داشتید یعنی ارائه گزارش همزمان با تسلیم بودجه و آماده هم نبودید که این گزارش را ارائه کنید آیا لایحه هم نباید تسلیم شود؟ با توجه به اینکه لایحه بودجه کلید حرکت کشور است و توقف در ارائه آن به معنای توقف در کار کشور است باید آن را بگیریم.

وی اضافه کرد: وقتی می‌بینیم که آئین‌نامه صریح و شفاف تسلیم لایحه را متوجه دولت کرد نه شخص رئیس‌جمهور به این نتیجه رسیدیم و در این برداشت هم تمام اعضای هیئت رئیسه اتفاق نظر داشتند و حتی اگر اختلاف‌نظری هم بود جا داشت که ما با برخی دوستان دیگر صحبت کنیم.

نایب رئیس مجلس اظهار داشت: امروز 10 اسفند است و در ارائه لایحه بودجه تاخیر شده و ما نباید اجازه دهیم که باز هم تاخیر بیفتد؛ ما حتی بحث کردیم که آیا اگر معاون رئیس‌جمهور یا یکی از اعضای کابینه آماده بود که این گزارش برنامه را بدهد آیا ما این گزارش را از او استماع کنیم؛ اکثر دوستان به اتفاق آرا نظرشان این بود که گزارش بودجه را بر اساس قانون برنامه رئیس‌جمهور باید ارائه دهد و این تکلیفی نیست که بتواند به دیگری بدهد.

بر همین اساس ما در این جلسه آماده نشدیم که معاون رئیس‌جمهور گزارش برنامه را ارائه دهد و گفتیم که ماده 213 می‌گوید که رئیس‌جمهور باید گزارش عملکرد برنامه را به اطلاع همکاران برساند.

ابوترابی فرد گفت: تصمیم بر این شد که ما لایحه بودجه و چند دوازدهم را دریافت کنیم و اگر رئیس‌جمهور حضور یافت گزارش را استماع کنیم و اگر هم حضور نیافت تخلف کرده و به قانون عمل نکرده. بر همین اساس با توجه به این تصمیم هیئت رئیسه حرکت کردیم.

نایب رئیس مجلس با اشاره به جایگاه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر ما قانون را رعایت کردیم شان مجلس حفظ می‌شود و اگر قانون را رعایت نکردیم این شان آسیب می‌بیند؛ قطعا عدم ارائه گزارش عملکرد برنامه اولا به توسعه کشور آسیب می‌زند چرا که بودجه باید اهداف برنامه را محقق کند و از سوی دیگر این کار به شان مجلس و نظام آسیب می‌زند و ما این موضوع را هم قبول داریم؛ اما ما آئین‌نامه را رعایت می‌کنیم و در چارچوب قانون عمل خواهیم کرد.

هر چند سرانجام با پادرمیانی ابوترابی‌فرد بودجه ۹۲ همراه با لایحه بودجه سه‌دوازدهم اعلام وصول شد و در دستور کار مجلس قرار گرفت اما در این میان نمایندگانی همچون احمد توکلی، قاضی‌پور در قالب تذکراتی خواهان عدم اعلام وصول لایحه بودجه تا زمان حضور رئیس جمهور در مجلس و ارائه گزارش عملکرد بودجه شدند.

خلاصه‌ای از اخطارهای مطرح شده در جلسه علنی به نقل از فارس و مهر از این قرار است:

احمد توکلی

  • از نظر اقتصاد سیاسی، اختلاف بین تصمیم‌گیران به حال اقتصاد ملی مضر است و فشارهای موجود اقتصادی را تشدید می‌کند.
  • تردیدی نیست که آیین‌نامه برای ارائه بودجه به مجلس رئیس‌جمهور را ملزم به حضور در مجلس نمی‌کند. طبق برنامه پنجم که با دو سوم آرای نمایندگان تصویب شده است حضور رئیس‌جمهور برای ارائه گزارش از روند تحقق برنامه پنجم در مجلس ضروری است.
  • رئیس‌جمهور متاسفانه به نوعی در مقابل مجلس گردن‌کشی کرده و این اقدام برای مردم‌سالاری مضر است، از نائب رئیس مجلس می‌خواهم در صورت وارد دانستن اخطار، لایحه چند دوازدهم را اعلام وصول کرده و یک جلسه فوق‌العاده برای حضور رئیس‌جمهور و تحویل لایحه بودجه به مجلس ترتیب بدهد.
  • که کشور نیازمند آرامش است و هرگونه اختلاف موجب فشار به مردم، فرار سرمایه و ناامنی اقتصادی خواهد شد.
  • فشار های اقتصادی کمر مردم را شکسته است و ما نباید بیش از این به مردم فشار بیاوریم.

محمدرضا تابش

  • عمده مشکلاتی که در شرایط فعلی گریبانگیر کشور است از قانونگذاری ناشی می‌شود.
  • در ماده 213 دولت ملزم شده که گزارش عملکرد بودجه را ارائه کند اگر قانون به درستی اجرا می‌شد و بر اساس ماده 213 رئیس‌جمهور برای گزارش عملکرد یک ساله برنامه به مجلس می‌آمد و همه قوانین اجرا می‌شد ما شاهد این گرانی و تورم نبودیم.
  • چون ما تا حد زیادی هر سال عملکرد برنامه را رصد می‌کردیم و به خلاءها و ضعف‌هایش پیش می‌بردیم یک کار دیگر انجام می‌دادیم که این کار با همکاری و کمک دولت انجام می‌شد.
  • روز گذشته هم مجلس با تمکین از فرمایشات رهبری حسن نیتش را در رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ارتباطات نشان داد و با رای بالغ بر 170 نفر از نمایندگان وزیر معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.
  • تابش خطاب به ابوترابی فرد: شما یک طبع اعتدال و میانه‌روی دارید و از سمتی دیگر هم شما موظف هستید که طبق قانون رعایت شان و منزلت و اقتدار مجلس را کنید؛ این طبع اعتدالی شما باعث می‌شود که شما لایحه سه دوازدهم را برای اینکه اختلالی در کار کشور پیش نیاید قبول کنید و طبق تذکری که آقای توکلی داد چون رئیس‌جمهور گزارش برنامه یک ساله را به بودجه سالیانه تقدیم نکرده پذیرش لایحه بودجه را به وقتی موکول کنید که رئیس‌جمهور هم حضور داشته باشد تا گزارش یک ساله را ارائه کند.
  • برای اینکه از این بن‌بست خارج شویم و بیشتر بحث نشود اخطار اصل 122 را بپذیرید.

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد

  • ما از 15 آذر داد می‌زنیم که دولت لایحه بودجه را به مجلس ارائه بدهد. حالا که چنین اتفاقی افتاده است بهتر است برای مقابله با‌ آسیب‌های بیشتر و ضرر به اقتصاد کشور لایحه را بررسی کنیم.
  • اینکه رئیس‌جمهور برای ارائه لایحه بودجه به مجلس نیامده درست نیست، اما سوال این است چه مشکل اساسی در روند بررسی لایحه بودجه بوجود آمده است؟
  • نمایندگان باید از حق خودشان بگذرند. اکنون باید به نفع مردم و اقتصاد کشور از حق خودمان گذشت کنیم تا مردم و کشور آسیب نبینند.
  • دشمن به دنبال اختلاف افکنی و شانتاژآفرینی در کشور است و ما باید با توجه به توطئه‌های دشمن، بهانه به دست کسانی که می‌خواهند در کشور اختلاف درست شود ندهیم.

نادر قاضی پور

  • اخطار من اصول 121 و 122 قانون اساسی است زیرا رئیس جمهور باید برای ارائه بودجه به مجلس گزارش عملکرد می داد. بهتر است موضوع تحویل بودجه به رای نمایندگان گذاشته شود تا اگر نمایندگان با آن موافقت کردند، لایحه بودجه را دریافت کنیم.
  • اگر آقای رئیس جمهور می خواست لایحه را بیاورد چرا همان دیروز بودجه را به مجلس نداد، این چه دهن کجی به خانه ملت است ؟
  • چرا دیروز دور و برش جمع شدید و مجلس را تضعیف کردید که امروز این طور با شما برخورد شود، حقتان است!
کد خبر 203346
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز