اسفند بوی درخت می‌دهد. بوی نهال‌های تازه و این شهر چه قدر به درخت نیاز دارد. 15 اسفند روز درخت‌کاری است و امسال اردوهایی با حضور دانش‌آموزان تهرانی در پارک‌های تازه تأسیس دست به کار شده‌اند و آن‌ها از اواخر بهمن تا اواخر اسفند نهال می‌کارند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی690

یادش به خیر این شعر عباس یمینی شریف «به دست خود درختی می‌نشانم، به پایش جوی آبی می‌کشانم...»

هادی بهرامی ، مجری طرح همیاران محیط زیست شهری و نماینده‌ی انحصاری سازمان FEE در ایران است. او ضمن اشاره به اردوهای درخت‌کاری دانش‌آموزی می‌گوید:« دانش آموزان همان‌طور که به اردوی سینمایی می‌روند در یک اردو به پارک‌های تازه تأسیس رفته و درخت می‌کارند. البته آن‌ها علاوه بر کاشت نهال با چگونگی نگه‌داری از آن‌ها نیز آشنا می‌شوند.»

او می‌گوید:« در این اردوها به مسئله‌ی بازیافت هم پرداخته می‌شود. به آن‌ها آموزش داده می‌شود که چگونه با مصرف بی‌رویه‌ی کاغذ به درختان صدمه وارد می‌شود. با صرفه جویی در کاغذ در حفظ درختان کوشا باشیم.»

بهرامی درباره‌ی طرح همیاران محیط زیست می‌گوید:«همیاران محیط زیست هم‌چنان فعال هستند. هم اکنون بیش از 5000همیار محیط زیست فعال داریم و کماکان برنامه‌ها و کارگاه‌هایی برای این گروه در مدرسه‌ها برگزار می‌شود. در برنامه‌ی مبارزه با جانواران موذی شهری، همیاران محیط زیست بسیار کمک کردند. آن‌ها مکان‌هایی را شناسایی می‌کردند که زباله در آن انباشته می‌شد و به مغازه‌داران و صنوف مختلف در مورد بهداشت و جمع‌آوری زباله‌ها تذکر می‌دادند. »

مجری طرح همیاران محیط‌زیست شهری، هم‌چنین به مدارس دوستدار محیط زیست اشاره می‌کند و می‌گوید:«علاوه بر اردوهای روز درخت‌کاری که هم‌چنان ادامه دارد. ما هم‌چنان بر روی مدرسه‌های دوستدار محیط زیست کار می‌کنیم و 9 مدرسه‌ی ایران هم‌اکنون به سازمان FEE معرفی شده‌اند. این سازمان یک سازمان بین‌المللی برای آموزش بنیادی محیط زیست است و ایران عضو این سازمان است. مدارسی که از لحاظ زیست محیطی در شرایط خوبی هستند، به این سازمان معرفی می‌شوند.»

او می‌گوید:« 35 هزار مدرسه در کل جهان دوستدار محیط‌زیست در فهرست این سازمان‌اند و ما هم اکنون مدارسی را که در کل کشور شرایط خوب و مناسبی از لحاظ زیست محیطی قرار دارند، به این سازمان معرفی می‌کنیم.»

او درباره‌ی شرایط این مدرسه‌ها می‌گوید:« این مدرسه‌ها از لحاظ محیطی و میزان فضای سبز افقی و عمودی و نحوه‌ی استفاده از انرژی شرایط خوبی باید داشته باشند. مثلاً در تهران مدرسه‌ای هست که با انرژی خورشیدی کار می‌کند. ما این مدارس را شناسایی و معرفی می‌کنیم.»

کد خبر 203204
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز