سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیلم مستند درجستجوی مرد شکری توانست در مراسم اسکار سال 2013 جایزه اسکار بهترین مستند را کسب کرد و همچنین توانست عنوان اولین مستندی که توسط گوشی آی‌فون فیلم‌برداری شده و جایزه اسکار را از آن خود کرده،‌ در تاریخ به ثبت برسد.

بر اساس گزارش گیزمگ، مراسم اسکار روز گذشته دستاورد های تاریخی زیادی را به همراه داشت،‌اما یکی از قابل توجه‌ترین آنها موفقیت فیلمی ساده، کم هزینه و مستند بود که در میان تمامی فیلم های پرزرق و برق که در ساخت آنها از جدید‌ترین تکنولوژی‌های روز استفاده شده، موفق شد اسکار را از آن خود سازد.

با این‌وجود این فیلم نیز از نظر تکنیکی نیز حرفهایی برای زدن دارد،‌زیرا اولین برنده اسکاری است که فیلم‌برداری بخشهایی از آن با یک دستگاه گوشی آی‌فون انجام شده‌است.

این فیلم درباره موسیقی‌دانی به نام رودریگز است که هرگز شهرت چندانی در آمریکا به دست نیاورد اما در دهه 1970 در آفریقای جنوبی به شهرت بسیار زیادی دست پیدا کرد. کارگردان این مستند، مالیک بندیلول، در ابتدا تصمیم گرفت فیلمش را با دوربین هشت میلیمتری تصویربرداری کند تا بتواند فضای قدیمی چند دهه پیش را بهتر نمایش دهد. اما نزدیک به پایان تصویربراری، مشکلات مالی مانع از ادامه استفاده از این دوربین گران‌قیمت شد. از این رو کارگردان تصمیم گرفت ادامه فیلمش را با ناامیدی تمام با استفاده از اپلیکیشن 8mm Vintage Camera آی‌فونش تصویربرداری کند، اما دریافت که تصاویر نهایی بسیار به یکدیگر شباهت دارند.

این اپلیکیشن محصول Nexvio بوده و با استفاده از چندین فیلتر و تکنیک‌های تصحیح رنگ تصاویری با بافت قدیمی ایجاد می‌کند. کارگردان از این اپلیکیشن برای تصویربرداری دقایق باقی‌مانده فیلمش استفاده کرد، و در نهایت این فیلم که بخشی از آن با یک اپلیکیشن 1.99 دلاری تصویربرداری شده‌بود، موفق شد اسکار را برای کارگردانش به ارمغان بیاورد.

کد خبر 203174
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز