گروه اجتماعی - مینا شهنی: اسدالله عباسی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده‌های شیرینی به بازنشستگان داده است.

بازنشستگی

او دیروز از صندوق بازنشستگی کشوری بازدید کرده و حین بازدید، به بازنشستگان صندوق بازنشستگی‌ و سازمان تأمین اجتماعی هم وعده‌هایی داد که زمان اجرای آنها سال آینده است.عباسی گفت که باقیمانده‌ مطالبات بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری سال آینده در قالب بورس به آنها پرداخت خواهد شد و مشکلات بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی هم در آینده برطرف می‌شود و طرح همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان هم در دستور کار قرار دارد.

این نخستین بار است که عباسی درباره‌ مسائل و مشکلات بازنشستگان اظهارنظر کرده است. ‌او از 17بهمن‌ماه حکم سرپرستی وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی را پس از برکناری شیخ‌الاسلامی به‌دلیل استیضاح، دریافت کرده است و پیش از آن معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی این وزارتخانه بوده است و در این 22روز اظهارنظری درباره‌ بازنشستگان نکرده است. بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری از دولت طلبی دارند که هنوز پرداخت نشده است. این بدهی هنگام اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری به‌وجود آمد.

در این قانون فرمولی برای تعیین حقوق بازنشستگان کشوری درنظر گرفته شده بود و دولت مکلف بود از سال86 با درنظر گرفتن این قانون حقوق بازنشستگان را پرداخت کند، اما با وجود اینکه انتظار می‌رفت دولت نسبت به اجرای قانون پایبند باشد، اما با یک سال تأخیر این قانون را در سال87 اجرا کرد، بنابراین بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری یک سال مابه‌تفاوت ناشی از اجرای این قانون را از دولت طلبکار شدند.

830 هزار بازنشسته در ردیف طلبکاران قرار گرفتند که به‌گفته‌ ایراندخت عطاریان به‌طور میانگین طلب آنها نفری دو میلیون تومان برآورد شده بود. تمام تلاش‌های دولت از سال87 تا‌کنون برای پرداخت این بدهی منجر به پرداخت دو قسط درمجموع 420هزار تومان بود که اولی در اسفند90 و دومی در تیرماه91 پرداخت شد. عباسی دیروز اعلام کرده که این طلب در سال آینده در قالب بورس پرداخت می‌شود. نکته اینجاست که بازنشستگان سال‌هاست که اعلام کرده‌اند حاضر نیستند طلبشان را به‌صورت سهام و در قالب بورس دریافت کنند. همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هم مشکلی است که از سال88 شروع شد.

در این سال مجلس قانونی را تصویب کرد که به موجب آن دولت مکلف شد دو هزار و 500میلیارد تومان در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار بدهد تا این سازمان طرحی موسوم به همسان‌سازی را برای بازنشستگانش اجرا کند. با اجرای این طرح می‌بایست حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری همسان و هماهنگ شود.

اگر این طرح به درستی اجرا می‌شد نخستین اثر آن برابری حداقل حقوق بازنشستگان بود و میزان دریافتی حداقل بگیرها در دو گروه بازنشسته یکسان می‌شد؛ طرحی که به نام همسان‌سازی‌ در سازمان تأمین اجتماعی اجرا شد هرگز نتوانست این اهداف را تأمین کند و با اینکه نمایندگان مجلس دو هزار و 500میلیارد تومان را برای بازه‌ زمانی یکساله88 درنظر گرفته بودند، دولت فقط 937هزارمیلیارد تومان در آن سال به سازمان تأمین اجتماعی سهام واگذار کرد و سازمان همین مبلغ را برای اجرای همسان‌سازی‌ صرف کرد و عملا 1563میلیارد تومان از این پول باقی ماند که بعدها مدیران سازمان تأمین اجتماعی اعلام کردند که صرف اجرای همسان‌سازی‌ در سال بعد شده است.

اما آنچه باقی ماند مطالبه بازنشستگان تأمین اجتماعی بود که همچنان معتقدند طرح همسان‌سازی‌ هرگز به درستی اجرا نشد و با عملکرد ناقص دولت و سازمان تأمین اجتماعی به نوعی حق بازنشستگان ضایع شد. عباسی وعده داده که این قانون را اجرا خواهد کرد و بازنشستگان باید سال آینده در انتظار باشند تا ببینند آیا این بار دولت و سازمان تأمین اجتماعی قصد می‌کنند تا قانون را به‌صورت کامل اجرا کنند و ‌آیا وعده‌های عباسی عملی خواهد شد یا نه؟

کد خبر 202903
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز