گروه اجتماعی: رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه 500هزار نفر از نیروهای پلیس و امداد، در طرح نوروزی 92شرکت می‌کنند، گفت: 20هزار تیم پلیس راهور در طرح نوروزی فعال بوده و در جاده‌ها حضور دارند.

پلیس راهوار

سردار اسکندر مومنی در سی‌و‌ششمین جلسه کمیته عملیات و اجرای مقررات به مناسبت آغاز طرح نوروزی 92 گفت: طرح نوروزی 92از 24اسفند با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی مربوط آغاز می‌شود و تا17فروردین 92 ادامه خواهد داشت. او ادامه داد: رزمایش طرح نوروزی 92هم روز 23اسفند همزمان با سایر استان‌ها در جوار مرقد مطهر حضرت امام(ره) برگزار می‌شود و مرحله نخست طرح نوروزی که درون‌شهری است، از 19اسفند آغاز می‌شود و تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت. مومنی همچنین با اشاره به اجرای طرح مشترک جاده‌ای راهور در نوروز 92تأکید کرد: در طرح امسال 30فروند بالگرد و پرنده سبک به‌کار گرفته می‌شوند.

رئیس پلیس راهور در حاشیه سی‌و‌ششمین جلسه کمیته عملیات و اجرای مقررات به مناسبت آغاز طرح نوروزی 92 در پاسخ به خبرنگار همشهری از تقویت نظارت الکترونیک بر جاده‌های کشور خبر داد و گفت: سعی همکارانمان بر این است که جاده هراز هم از نوروز 1392زیر پوشش نظارت الکترونیک پلیس راهور قرار بگیرد.در این جلسه علاوه بر مقامات ارشد پلیس راهور و پلیس راه، نمایندگانی از سازمان راهداری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هلال احمر، سازمان اورژانس کشور، سازمان پزشکی‌قانونی، امدادخودرو تولیدکنندگان خودروهای داخلی، آموزش‌وپرورش، شورای‌عالی ترافیک، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و... حضور داشتند.

آمار تلفات باید کمتر از میانگین جهانی شود

رئیس پلیس راهور گفت: ترافیک موضوعی تک‌مؤلفه‌ای نیست و در سه سال گذشته نیز با همکاری دستگاه‌ها شاهد کاهش تصادفات و تلفات رانندگی بوده‌ایم.او با اعلام اینکه هم‌اکنون ایران از نظر میزان تلفات رانندگی در رتبه‌های میانی قرار دارد، تأکید کرد: به ازای هر 10‌هزار وسیله نقلیه 8.1نفر جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند که این آمار در دنیا7.5نفر است؛ البته پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به کاهش تلفات در سال‌جاری، امسال بتوانیم به کمتر از میانگین دنیا برسیم. رئیس پلیس راهور گفت: طرح نوروزی شهرها از 19اسفند آغاز شده و تا سی‌ام این‌ماه ادامه دارد البته به‌نظر می‌رسد این طرح در برخی از کلانشهرها ازجمله تهران زودتر نیز آغاز شود.او ادامه داد: روز 23اسفند‌ماه رزمایش طرح نوروزی در مرقد امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و از روز 24 اسفند‌ماه نیز طرح نوروزی در جاده‌های کشور آغاز می‌شود و تا 17فروردین ادامه خواهد داشت.

معاینه فنی، خط قرمز پلیس است

رئیس پلیس راهور معاینه فنی را خط قرمز پلیس در طرح نوروزی 92خواند و تأکید کرد: تمامی خودروها به‌ویژه خودروهای حمل‌ونقل عمومی باید دارای معاینه فنی باشند. پلیس‌ها موظفند معاینه فنی خودروهای عمومی را در پاسگاه‌ها کنترل ویژه کنند؛ ضمن اینکه از سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای می‌خواهیم از به‌کارگیری رانندگان فاقد صلاحیت و سلامت روانی جلوگیری کند. او از تشکیل کمیته مشترک دستگاه‌ها در پلیس راهور همزمان با طرح نوروزی خبر داد و گفت:

از دستگاه‌ها می‌خواهیم برای طرح نوروزی نیروی بسیار درنظر بگیرند تا درصورت اعلام نیاز در کمیته مشترک بتوانیم بلافاصله از این نیروها برای امدادرسانی استفاده کنیم. مومنی خواستار اصلاح نقاط حادثه‌خیز شد و تأکید کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز انجام شده است اما باید در طرح نوروزی با تابلوها و علائم هشداردهنده این نقاط آشکارسازی شده و گشت‌های امدادی و پلیس نیز در آنجا مستقر شوند. او همچنین گفت: در طرح نوروزی امسال باید فاصله استقرار بیش از 10تا 15کیلومتر نباشد و مردم پس از طی 10یا 15کیلومتر بتوانند یک واحد را در جاده‌ها ببینند.

ممنوعیت تردد شبانه اتوبوس‌های راهیان‌نور

رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه امسال نیز از تردد شبانه اتوبوس‌های راهیان نور جلوگیری می‌شود، گفت: خوشبختانه بسیاری از سفرهای راهیان نور توسط حمل‌ونقل ریلی انجام می‌شود ضمن اینکه در طرح نوروزی امسال اجازه نمی‌دهیم اتوبوس‌های درون‌شهری و فاقد معاینه‌فنی در ناوگان راهیان‌نور به کارگیری شوند؛ ضمن اینکه از تردد رانندگان فاقد تأییدیه سلامت نیز جلوگیری می‌کنیم. مومنی با اعلام اینکه هرگونه فعالیت عمرانی به‌جز طرح‌های ملی و موارد اضطراری از 23اسفند در جاده‌ها و درون شهرها ممنوع است، تأکید کرد:

مأموران پلیس راهور از انجام عملیات‌های عمرانی غیرضروری جلوگیری می‌کنند تا از بروز ترافیک با توجه به افزایش ترددها در شهرها جلوگیری شود. او با اشاره به اینکه در طرح نوروزی 1391شاهد کاهش13.5درصدی تلفات بودیم، تأکید کرد: در طرح نوروزی1392 نیز باید تلفات رانندگی کاهش داشته باشد. در کشور مبنای محاسبه تلفات عدد مطلق است؛ این در حالی است که طی 11ماه امسال شاهد افزایش خودروها و راه بوده‌ایم. نجات جان یک انسان بسیار ارزشمند است و حتی جلوگیری از کشته‌شدن یک نفر هم برای ما راضی‌کننده است.

مومنی در ادامه با اعلام اینکه رانندگان باید معاینه فنی و بیمه‌نامه را به همراه سایر مدارک شناسایی ازجمله کارت خودرو و گواهینامه به همراه داشته باشند، گفت: مأموران پلیس راه از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی و بیمه‌نامه شخص ثالث جلوگیری می‌کنند. از هموطنان می‌خواهیم برای سفرهای نوروزی برنامه‌ریزی انجام دهند و سفر تنها رسیدن به مقصد نیست.
در سی و ششمین کمیته عملیات و اجرای مقررات طرح نوروزی 92علاوه بر سردار مومنی، نمایندگان دستگاه‌های مسئول در طرح نوروزی آخرین اقدامات خود را تشریح کردند.

کد خبر 202734
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز