همشهری آنلاین: مادر شهید شیرودی قبل از شهادت امیر خلبان شهید علی اکبر شیرودی گفته بود: «من اکبر را که می‌بینم، مثل یک میوه خیلی رسیده‌ای است که هر لحظه ممکن است از درخت بیافتد.» همچنین مادر شهید پس از شهادت شیرودی به همسر و فرزندان وی سفارش کرده که «اگر دلتان می‌گیرد و می‌خواهید گریه کنید در انظار نباشد و دیگران گریه‌تان را نببیند بهتر است. صبوری کنید چون خود شهید خواسته است.»

شامگاه جمعه 4 اسفند ماه یک عضو دیگر از خانواده پاکباز شهدا خداحافظی کرد. مادر شهید شیرودی؛ مادر همان شهیدی که روزگاری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) از او با عنوان «نخستین نظامی که در نماز به او اقتدا کردم» یاد می‌کند، به دیار باقی شتافت.

رهبر فرزانه انقلاب، 23 سال پیش در پیامی به مراسم تجلیل از جانبازان و ایثارگران، درباره خانواده معظم شهدا چنین گفته‌اند: «من اکنون به پدران و مادران، همسران و فرزندان، خواهران و برادران و دیگر کسان شهدای عزیز و جانبازان و اسراء و مفقودین درود می‌فرستم و اعلام می‌کنم که آنان در رتبه و شأن معنوی بلافاصله پشت سر عزیزان فداکار خویشند.»

همشهری آنلاین در گفتگو با «شهناز شاطرآبادی» همسر شهید شیرودی به بررسی ویژگی‌های مادر شهید و تأثیری که ایشان بر شهید شیرودی داشته پرداخته است.

  • همشهری آنلاین: خانم شیرودی؛ نقش تربیتی مادر شهید شیرودی بر روی ایشان که نتیجه‌اش روحیه رشادت در شهید شیرودی بود، چگونه قابل بیان است؟

شهناز شاطرآبادی: با توجه به اینکه شهید شیرودی در خانواده مومن و متعهد بزرگ شده بود و از طرفی به دلیل شغل پرمشغله پدر خانواده که کشاورزی بود، بیشترین نقش در تربیت شیرودی را مادر ایشان بر عهده داشت. مادری مومن و با ایمان و با اعتقادات مذهبی که سعی می‌کرد آموزه‌های دینی و اعتقادی خود را درباره تربیت فرزند به کار گیرد و معتقد بود مهمترین و حساس‌ترین وظیفه هر مادری تربیت درست فرزندانش است.

  •  زمینه‌هایی که باعث می‌شد سرکار پس از شهادت شهید شیرودی، با مادر شهید حفظ رابطه کنید چه بود؟

بیشتر بخاطر اینکه شهید خیلی به مادرشان علاقمند بودند و خود من هم رفتار و منش مادر برایم خیلی قابل احترام بود. خیلی خونگرم و مهربان و با محبت بودند و همین باعث می‌شد بعد از شهادت شیرودی، این رابطه را حفظ کنم و حتی مستحکم‌تر کنم. با اینکه شاغل بودم، برای رضای خدا و شادی روح شهید هر فرصتی که پیش می‌آمد بچه‌ها را به شهسوار مازندران می‌بردم تا مادر را ببیند. همیشه می‌گفت من مثل یک چراغ کم‌نور و بی‌فروغم، شما را که می‌بینم روشن می‌شوم. به هر حال من این رابطه را حفظ کردم و خدا را شکر سعی کردم آن طور که شهید می‌خواهد، اول خدا را و بعد روح شهید را راضی نگه دارم.

مادر شهید شیرودی

  • بارزترین ویژگی مشترک شهید شیرودی و مادرش چه بود؟

رابطه عاطفی خیلی عمیقی بین شهید و مادرش بود. و این برای همه اطرافیان و خانواده ملموس بود. وقتی شجاعت اخلاقی که در شهید شیرودی بود را می‌دیدم به یاد مادرشان می‌افتادم.

  • واکنش مادر شهید شیرودی پس از شهادت ایشان چگونه بود؟

از قبل آماده شده بودند. مادرشان یک بار به من گفت «من اکبر را که می‌بینم، مثل یک میوه خیلی رسیده‌ای است که هر لحظه ممکن است از درخت بیافتد.» این را واقعا به عینه قبول کرده بودند که شیرودی یک روز شهید می‌شود و خود شیرودی هم بارها صحبت کرده بود و خانواده را آماده کرده بود. به خاطر همین شهادت شیرودی زیاد برایشان غیرمنتظره نبود و بخاطر اینکه شهادت آرزوی قلبی‌اش بود، مادرش هم از اینکه شیرودی با شهادتش به آرزویش رسیده است خوشحال بود؛ البته خوب به هر حال مادر بود.

مادر همیشه می‌گفت «اگر دلتان می‌گیرد و می‌خواهید گریه کنید در انظار نباشد و دیگران گریه‌تان را نببیند بهتر است. صبوری کنید چون خود شهید خواسته است.»

بر طبق این گزارش، شهربانو حسین شیرودی مادر امیر خلبان شهید شیرودی شامگاه جمعه چهارم اسفند ماه در سن 87 سالگی بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت که به گفته عروس خانواده شیرودی، پیکرش ساعت 9 صبح یکشنبه 6 اسفند ماه در مصلای شهسوار تشییع می‌شود.

کد خبر 202711
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز