شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: روز یکشنبه بیش از 20 مجسمه طلایی اسکار در مراسمی مجلل به هنرمندان مختلف عرصه فیلم و سینما در آمریکا اهدا خواهد شد، مجسمه‌ای که وزن سنگینش به خاطر استفاده از فلز گرانبهای طلا نیست.

بر اساس گزارش پاپ‌ساینس، مجسمه اسکار کمی بلند‌تر از 30 سانتیمتر ارتفاع دارد و وزن آن 3.8 کیلوگرم است که البته وزن بالای این مجسمه به خاطر وجود طلا در مواد سازنده آن نیست، بلکه به خاطر درون مسی و قلعی این مجسمه‌است، در واقع طلا تنها لایه‌ای باریک از سطح این مجسمه را پوشانده است. اما اگر روزی این مجسمه از موادی دیگر ساخته شود چه عواقبی درپی خواهد داشت؟

اسکار طلایی

تصور کنید اسکار از طلای 100درصد ساخته شده باشد. قیمت و ارزش طلا طی سالهای گذشته نوسانات فراوانی داشته است، اما این فلز درهر صورت بسیار ارزشمند است و یک اونس آن درحدود هزار و 600 دلار ارزش دارد. با توجه به وزن مجسمه اسکار یکی مجسمه کاملا طلایی قیمتی برابر 219 هزار دلار خواهد داشت!

از سال 1929 تاکنون دو هزار و 800 جایزه اسکار به افراد مختلف اهدا شده و اگر تمامی این مجسمه‌ها کاملا از طلا ساخته شده‌بودند ارزشی برابر 637 میلیون دلار می‌داشتند. درحقیقت هزینه ساخت سالنی که مراسم اسکار روز یکشنبه در آن برگزار می‌شود، بسیار کمتر از ارزش مجسمه‌های طلایی اسکار خواهد بود،‌درصورتی که کاملا طلایی بودند!

با این‌همه طلا نسبت به ماده‌ای دیگر که بسیاری درجستجوی دستیابی به آن هستند چندان ارزشمند نیست! شاید استفاده از ضدماده در ساخت مجسمه اسکار بهای بیشتری به برندگان این مجسمه ببخشد! این ماده که محصول جانبی برخورد ذرات بنیادین با یکدیگر است،‌از باری مخالف بار الکتریکی ماده برخوردار است و تولید آن به شدت پرهزینه است.پس به نوعی از طلا باارزش‌تر به شمار می‌رود.

اسکار ضد‌ماه

برای تولید ابتدایی‌ترین شکل ضد‌ماده باید آنتی‌پروتون و پوزیترون با یکدیگر ترکیب شوند تا آنتی هیدروژن به دست بیاید که برای انجام این‌کار به برخورد‌دهنده ای عظیم نیاز خواهد بود که صرف‌نظر از ابعاد بزرگش، باید از بهره‌وری بسیار بالایی نیز برخوردار باشد زیرا در هربار تلاش برای برخورد دادن هزار آنتی‌پروتون،‌999 آنتی پروتون از برخورد جان سالم به در می‌برند!

در سال 2010 فیزیکدانان اعلام کردند حداکثر توان تولید آنتی‌پروتون آنها 10 میلیون در دقیقه است، که البته اگر میزان بهره‌وری تبدیل آنتی‌پروتون به آنتی‌هیدروژن 100 درصد درنظر گرفته شود، تولید یک گرم ضد ماده 100 میلیارد سال طول خواهد کشید و با محاسبه تمامی مواد مورد نیاز، تولید هرگرم از آن 62.5 تریلیون دلار هزینه دربر خواهد داشت. بر این اساس ساختن مجسمه اسکاری مشابه با مجسمه کنونی هزینه‌ای برابر 241 ترلیون دلار به بار خواهد آورد، که اگر بسته های دلار به این مبلغ پشت سر هم بر روی زمین چیده شوند، طی کردن سر تا ته این خط دلاری 9.5 روز نوری طول خواهد کشید.

جدا از بحث هزینه گزاف ساخت یک ضدمجسمه اسکار، به دست گرفتن چنین مجسمه‌ای خود چالش بزرگی به شمار می‌رود زیرا نابودی، تنها واکنشی است که از برخورد ماده و ضدماده به وجود می‌آید، و درصورتی که فردی مشابه دنیل دی‌لوئیس، به خاطر بازی در فیلم لینکلن بخواهد ضدمجسمه اسکار را دریافت کند، انفجاری از نور و انرژی رخ خواهد داد که قدرت آن هفت بار بیشتر از انفجار آتشفشان سنت هلن خواهد بود. چنین انفجاری کل شهر لس‌آنجلس را با خاک یکسان خواهد کرد و چیزی به‌جز یک حفره بزرگ از کل صنعت هالیوود به جا نخواهد گذاشت!

کد خبر 202682
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز