همشهری آنلاین: اروپا نگران انتخابات پارلمانی در ایتالیاست که چند روز دیگر برگزار می‌شود. حزب حامی سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق و سیاستمدار جنجالی این کشور، در آخرین نظرسنجی‌ها فاصله خود را نسبت به دیگر احزاب کم کرده است.

اروپا نگران انتخاب مجدد برلوسکونی در انتخابات ایتالیاست

به گزارش دویچه وله، مارتین شولتز، رئیس آلمانی پارلمان اروپا، به شهروندان ایتالیا نسبت به انتخاب مجدد سیلویو برلوسکونی هشدار داد. به گفته مارتین شولتز، برلوسکونی با سیاست‌های غیرمسئولانه و ماجراجویی‌های سیاسی خود پیش از این یک بار ایتالیا را به ورطه سقوط کشانده است.

انتخابات پارلمانی ایتالیا در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۴ و ۲۵ فوریه (۶ و ۷ اسفند) برگزار می‌شود. به اعتقاد مارتین شولتز، یک موضوع مهم در این انتخابات این است که ایتالیا اعتمادی را که با انتخاب ماریو مونتی، نخست‌وزیر کنونی، به دست آورده است، از دست ندهد.

در ماه دسامبر گذشته در حاشیه اجلاس پارلمان اروپا، مارتین شولتز به شدت از سیلویو برلوسکونی انتقاد کرد و گفت که تصورات سیاسی برلوسکونی غیر قابل پذیرش است. رئیس پارلمان اروپا گفت: «از سال‌ها پیش این موضوع را اعلام کرده‌ام که من این فرد را شخصیتی مسئله‌دار می‌دانم.»

در ژوئیه سال ۲۰۰۳ نیز میان مارتین شولتز و سیلویو برلوسکونی تنش به‌ وجود آمد. در آن زمان برلوسکونی در تحقیر مارتین شولتز گفته بود که "این فرد می‌تواند در فیلم‌ها نقش نگهبان یک پادگان را بازی کند".

موقعیت حزب برلوسکونی در نظرسنجی‌ها

آخرین نظرسنجی‌ها در آستانه انتخابات پارلمانی ایتالیا نشان می‌دهند که حزب راست میانه‌ طرفدار برلوسکونی موقعیت بهتری یافته و فاصله خود را نسبت به دیگر احزاب و گروه‌های شرکت‌کننده در انتخابات کم کرده است. حزب راست میانه برلوسکونی پیش از حزب ائتلاف چپ میانه قرار گرفته که توسط "پیر لیگی برسانی"، شخصیت سوسیال دموکرات، رهبری می‌شود.

برسانی در نظر دارد در صورت پیروزی در انتخابات برنامه اصلاحاتی ماریو مونتی، نخست‌وزیر کنونی را ادامه دهد که در تلاش است با اتخاذ تدابیری ایتالیا را از بحران بدهی خارج سازد. برخلاف برسانی، برلوسکونی اعلام کرده است که در صورت پیروزی سیاست‌های سابق خود را دنبال خواهد کرد.

در آخرین دوره‌ی نخست‌‌وزیری برلوسکونی اقتصاد ایتالیا دچار بحرانی عمیق شد. تقریبا تمامی دوران حضور برلوسکونی در صحنه سیاست ایتالیا، با جنجال زیاد همراه بود. روابط پرسروصدای او با دختران نوجوان، اظهارات جنجال‌برانگیز او علیه زنان، تلاش او برای تصویب قوانین به سود تحکیم و افزایش منافع اقتصادی خود و ایجاد مصونیت قضایی کامل برای خود از جمله موارد مطرح در ارتباط با برلوسکونی بودند.

علاوه براین هم‌اکنون پرونده‌ای علیه برلوسکونی در دستگاه قضایی ایتالیا در جریان است که طبق آن او متهم است به اینکه در سال ۲۰۱۰ با دختری خردسال رابطه‌ جنسی داشته است.

برلوسکونی در نوامبر ۲۰۱۲ پس از هفته‌ها تنش و کشمکش بخاطر اوضاع نابسامان اقتصادی ایتالیا که مردم این کشور آن را نتیجه سیاست‌های نادرست و بی‌کفایتی او می‌دانستند٬ از سمت خود به عنوان نخست‌وزیر کناره گرفت.

کد خبر 202541
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز