همشهری آنلاین: تقریبا یک پنجم تمام خزندگان چون لاک‌پشت، مار، مارمولک و سوسمار در نتیجه از دست دادن محل سکونت و شکار بیش از حد در سراشیبی تند انقراض قرار گرفته‌اند

به گزارش مهر، این تحقیقات، نخستین تحقیق در نوع خود محسوب می‌شود که وضعیت جهانی حفاظت از خزندگان را تشریح کرده است.

بیش از 1500 گونه به صورت تصادفی از سراسر دنیا برای بررسی انتخاب شده تا یک نمونه معرف پیدا شود.

نتایج این تحقیق بر اولویت‌ای حفاظت از خزندگان و شکاف‌های اطلاعات که باید به سرعت مورد اشاره قرار بگیرند، تأکید کرده است تا بقای این نوع حیوانات تضمین شود.

بیش از 200 محقق به ریاست مونیکا بوهم، در انجمن جانورشناسی لندن در این تحقیقات سهیم بودند.

براساس اظهارات بوهم، حدود یک پنجم از گونه‌های خزنده در معرض انقراض قرار دادند و اطلاعات کنونی درباره یک پنجم دیگر ناکافی است.

براساس اعلام فهرست قرمز گونه‌های تهدید شده در اتحادیه بین المللی محافظت از طبیعت، 19 درصد خزندگان در معرض انقراض هستند، 12 درصد به شدت در معرض خطر هستند، 41 درصد دیگر با این خطر مواجه شده‌اند و 47 درصد به عنوان آسیب پذیر توصیف شده‌اند.

سایر گونه‌ها نیز الگوهای مشابهی را در راستای انقراض تجربه می‌کنند که این امر برای اعضای این اتحادیه بسیار عجیب بوده است.

بوهم گفت: بسیاری از مردم تصور می‌کنند این خطرات خزندگان را تهدید نمی‌کند. این نتایج نشان می‌دهد که باید خزندگان را نیز در طرح‌های حفاظتی قرار داد.

یکی از عللی که مردم تصور می‌کنند خزندگان با مشکل انقراض مواجه نمی‌شوند این است که این موجودات معمولا جسور بوده و در شرایط سخت چون صحراها زندگی می‌کنند. اما خزندگان در رابطه با محل سکونت خود بسیار حساس هستند، برخی از گونه‌های نادر حتی به تغییر اندک دما هم حساسیت نشان می‌دهند.

این مسئله از دست دادن محل سکونت را به بزرگ‌ترین تهدید برای خزندگان تبدیل می‌کند. گونه‌هایی که در جنگل‌های گرمسیری زندگی می‌کنند به سرعت تغییرات را در خرد اقلیم احساس می‌کنند.

همه خزندگان همچنین کاملا متحرک نیستند، بنابراین آنها نمی‌توانند همراه دیگران حرکت کرده و به نقطه دیگر عزیمت کنند.

خطر انقراض درمیان لاک پشت‌های آب شیرین بسیار بالا است. سلامت سیستم‌های آب شیرین رو به تحلیل می‌رود و شکار آنها برای گوشت و تجارت حیوانات خانگی در سطح بین الملل نیز قابل توجه است. به طور کلی محققان تخمین زده‌اند که 50 درصد لاک پشت‌های آب شیرین به انقراض نزدیک هستند.

لاک پشت جنگلی آراکان در باغ وحش آتلانتا، این باغ وحشت تنها نقطه‌ای در جهان است که توانسته پرورش لاک پشت‌های آراکان را با موفقیت انجام دهد، نژادی که در فهرست گونه‌هایی قرار دارد که روند انقراض آنها تسریع شده است

برد محدود و حرکت کردن کم درمیان برخی از خزندگان زمینی چون مارمولک‌های آنولیس موجب شده که این موجودات در معرض فشارهای انسانی آسیب پذیر شوند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز