همشهری آنلاین: بر اساس قانون، دارندگان بیمه شخص ثالثی که موجب خسارت از محل بیمه‌نامه شوند یا در تمدید بیمه‌نامه تأخیر داشته باشند، مشمول جریمه خواهند شد.

بیمه

به گزارش فارس،‌ یکی از موضوعات مورد پرسش مردم در مورد علت اخذ جریمه در صورت دریافت خسارت از محل بیمه‌نامه شخص ثالث است؛ باید در نظر داشت که حق بیمه در «بیمه شخص ثالث» متناسب با نسبت ریسک خسارت جانی و مالی منتقل شده به شرکت بیمه تغییر می‌کند، بنابراین در مورد وسایل نقلیه با عمر بالا و رانندگانی که بیشتر تخلف کنند و خود و دیگران را بیشتر در معرض خطر قرار دهند، این حق بیمه افزایش می‌یابد.

بر اساس ماده 13 تصویب‌نامه کمیسیون اصل 138 قانون اساسی،‌ حق بیمه آن دسته از بیمه‌گذارانی که در مدت اعتبار بیمه‌نامه موجب خسارت از محل بیمه‌نامه شوند،‌ هنگام تجدید بیمه‌نامه علاوه بر محرومیت از تخفیف‌های موضوع ماده (12) بر مبنای حق بیمه سالانه به شرح جدول زیر افزایش می‌یابد:

خسارت یک بار دو بار سه بار چهار بار و بیشتر
مالی 10 درصد 20 درصد 40 درصد  80 درصد
بدنی 20 درصد 40 درصد 60 درصد 100 درصد

مدیرعامل بیمه ایران در این‌باره می‌گوید: جریمه تعیین شده برای این گروه توسط قانون مشخص شده و به حساب شرکت‌های بیمه واریز نمی‌شود، بلکه بر اساس قانون به حساب صندوق تأمین خسارت‌های بدنی بیمه مرکزی واریز می‌شود.

جریمه تاخیر در تمدید بیمه‌نامه

همچنین بر اساس قانون و با عنایت به اجباری بودن بیمه شخص ثالث و اهمیت آن،‌ جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث و عدم تمدید در مهلت مقرر برای تاخیرهای کمتر از یک سال به صورت روز شمار محاسبه و دریافت می شود، اما برای بیشتر از یک سال ، حداکثر معادل 100% حق بیمه ثالث اجباری، جریمه تعلق خواهد گرفت.

مدیرعامل بیمه ایران در این زمینه هم از از دارندگان خودرو خواست که به موقع اقدام به تعویض بیمه‌نامه های خود کنند تا با مشکل پرداخت جریمه تاخیر در تمدید بیمه نامه مواجه نشوند.

کد خبر 202303
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز