سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رکود خرید و فروش مسکن، بالا بودن قیمت و ابلاغ شرایط جدید پرداخت تسهیلات خرید به واحدهای مسکونی ۱۲ سال ساخت نه تنها قیمت وام ۲۰ میلیونی در بازار را کاهش نداده بلکه موجب افزایش قیمت وام و اوراق مسکن در بازار شده است.

فارس نوشت: با رکود خرید و فروش مسکن، رشد قیمت و ابلاغ بخشنامه شرایط جدید پرداخت تسهیلات خرید به واحدهای بالای 12 سال ساخت نه تنها قیمت وام 20 میلیون مسکن کاهش نیافت بلکه قیمت آن در بازار 100 هزار تا 200 هزار تومان افزایش یافته است.

بنابر این گزارش، در چند روز گذشته علاوه بر رشد قیمت وام 20 میلیونی خرید مسکن، قیمت اوراق مسکن نیز تا 500 هزار تومان افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید: از آنجا که سابقه نشان داده رکود خرید و فروش مسکن قیمت وام خرید را در بازار کاهش می‌دهد، این بار این موضوع بر عکس عمل کرده و شایعه افزایش قیمت مسکن در بازار در کنار تشویق مشاوران املاک به خرید مسکن باعث شده تا قیمت وام و اوراق مسکن در بازار افزایش یابد.

محمدیان یک فعال خرید و فروش وام مسکن گفت: اگرچه وام 20 میلیونی و اوراق مسکن چندان کفاف خرید آپارتمان را در تهران نمی‌دهد اما ظاهراً برخی از متقاضیان مسکن برای اینکه بیش از این منتظر کاهش قیمت نمانند و یا از گرانی مسکن به یکباره متضرر نشوند سعی دارند هر چه سریعتر اقدام به خرید کنند.

وی ادامه داد: دیگر وام 20 میلیونی مسکن کفاف خرید را نمی‌دهد چرا که اگر دو یا سه سال پیش متقاضیان می‌توانستند با تهیه این وام یک آپارتمان 50 متری بخرند دیگر با این وام‌ها و یا اوراق مسکن نمی‌توانند اقدام به خرید یک آپارتمان 50 متری کنند.

وی اضافه کرد: تنها دلیل گران شدن وام خرید مسکن و اوراق مسکن در بازار گران شدن سایر اقلام و هجوم خریداران و متقاضیان مسکن از ترس شایعه گران‌تر شدن قیمت مسکن است.

رضائیان یکی دیگر از فعالان خرید و فروش وام مسکن گفت: قیمت وام خرید و اوراق مسکن دو ماه پیش کاهش یافته بود اما ظاهراً برخی از متقاضیان مسکن زمانی که قیمت‌ها بالا می‌رود به فکر می‌افتند که باید اقدام به خرید مسکن کنند.

وی ادامه داد: همین تصور خرید مسکن به یکباره خیل عظیمی از متقاضیان را روانه بازار می‌کند بنابراین خرید و فروش مسکن و بالا بودن قیمت‌ها نیز نمی‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد.

براساس این گزارش، قیمت وام 20 میلیونی خرید مسکن در بازار به غیر از هزینه‌های دفترخانه و کارشناسی بانک، دو میلیون و 500 هزار تا دو میلیون و 600 هزار تومان است. حال اگر هزینه دفترخانه و کارشناسی بانک را به این مبلغ اضافه کنیم خریدار وام 20 میلیونی مسکن باید هزینه‌ای بالغ بر 3 میلیون و 100 هزار تومان پرداخت کند.

به گفته فعالان بازار قیمت اوراق مسکن نیز در بازار نسبت به ماه گذشته 500 هزار تومان افزایش یافته است و به 3 میلیون و 150 هزار تومان رسیده است.

کد خبر 202109
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز