دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اخیرا در بسیاری از بررسی‌ها و مطالعات نفتی با واژه‌ای به نام گاز شیل برخورد می‌کنیم. گاز شیل یا ذخایر نامتعارف گاز طبیعی چیست ؟

گاز شیل

شیل نوعی سنگ رسوبی است که از رس فشرده شده به صورت ورقه‌های نازک، تشکیل شده است.

شیل‌های گازی گروه متنوعی از سنگ‌ها هستند که دارای متان محبوس در داخل خود بوده و در اعماق زمین وجود دارند، ولی می‌توان بوسیله حرارت دادن (تقطیر) و یا ایجاد شکاف هیدرولیکی، متان آن را از دل آنها استخراج کرد.

در حال حاضر به شیل‌های نفتی و گازی توجه نسبتا زیادی می‌شود چون به عنوان یک سوخت فسیلی، ممکن است جایگزین ذخائر متعارف گازی (که انتظار اتمام آن می‌رود)، شوند.

انسان از مدت‌ها پیش به وجود گاز در صخره‌های شیل پی‌برده اما این صخره‌ها بر خلاف میادین معمولی گاز، حالت متخلخل و شبکه موئینه ندارند و بنابراین استخراج گاز به راحتی از آن‌ها قابل انجام نیست.

بر اساس فناوری جدید با فشار آب یا شن، دهانه ذخایر گازی باز می‌شود و امکان جریان گاز فراهم می‌گردد. در همین حال برای استخراج تجاری متان باید چاه های متعددی بدلیل فشار پایین گاز حفر شود.

گاز شیل

آمریکا از بزرگترین دارندگان ذخائر گاز شیل جهان است، بر اساس برآوردهای انجام گرفته بیش از ۲۳ درصد این ذخائر در آمریکا واقع شده است.

افزایش مصرف گاز محرکی برای توسعه بهره‌برداری از گاز شیل در گستره جهانی است.

ذخایر فراوان گاز شیل جهان حدود ۴۰۰ تریلیون فوت مکعب تخمین زده می‌شود که در کل اروپا، آمریکای لاتین و آسیا پاسیفیک گسترده شده است.

منبع: سکونیوز

کد خبر 202034
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز