یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجسمه پلیمری دکتر سندوزی ساخته حمید کنگرانی در موزه‌ای به نام این پزشک هنرمند رونمایی شد.

مجسمه

به گزارش فارس، حمید کنگرانی هنرمند مجسمه‌ساز به تازگی مجسمه پلیمری دکتر «سندوزی» را ساخته است که این مجسمه با حضور مسئولان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و جمعی از دوستان دکتر سندوزی از جامعه دندانپزشکان در موزه‌ای با نام وی رونمایی شد.

کنگرانی سازنده این مجسمه پلیمری در مراسم رونمایی از این اثر گفت: من سالهاست که در زمینه نقاشی و مجسمه‌سازی کار می‌کنم و تکنیک بیشتر مجسمه‌هایی که می‌سازم در دنیا به نام «مومی» مشهور است ولی آثار من پلیمری است.

او که سابقه آشنایی‌اش با دکتر سندوزی به دوره مدیریت قاسم‌زاده در موزه دکتر سندوزی برمی‌گردد درباره آثار این پزشک هنرمند توضیح داد: چندین بار به موزه سندوزی آمده بودم و آثار این پزشک هنرمند را از نزدیک دیده بودم که به نظرم معنویت خالصانه‌ای در آثارش دیده می‌شود، آثار دکتر سندوزی فرم‌گرا و مفهومی است که این مفاهیم ریشه در شعر و ادبیات دارد و مجموع آثارشان در کنار هم اجرای نوعی سمفونی است و برایم باعث افتخار بود که بتوانم روزی مجسمه این هنرمند مجسمه‌ساز را بسازم.

حمید کنگرانی با بیان این که تاکنون بیش از 200 مجسمه ساخته است گفت:‌ این آثار در موزه‌های مختلف ایران و جهان نگهداری می‌شود.

این هنرمند مجسمه‌ساز درباره سبک مجسمه‌سازی خود هم گفت: من بیشتر آثارم رئال و هایپررئال است اما علاقه‌مندی‌ام به آثار سوررئال است.

او درباره شیوه مجسمه‌سازی خود نیز توضیح داد: علاوه بر شباهت ظاهری سعی کردم که خصوصیات و ویژگی‌های درونی استاد سندوزی را نیز در چهره ایشان لحاظ کنم.

ناظمی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنانی با اشاره به وظایف سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: سازمان فرهنگی به عنوان نهاد فرهنگی شهری تلاش می‌کند از بضاعت سرمایه‌های اجتماعی یک شهر استفاده کند و هویت فرهنگی متناسب با ایران اسلامی را تقویت کند.

او با اشاره به راه‌اندازی‌ موزه‌های مختلف در دنیا گفت: موزه‌های بسیاری در سراسر دنیا متعلق به شخصیت‌های فرهنگی، هنری و دیگر بزرگان راه‌اندازی می‌شود که در شهر تهران هم این اتفاق افتاده و سازمان فرهنگی هنری شهرداری از راه‌اندازی این خانه موزه‌ها حمایت کرده است.

ناظمی گفت: اگر بخواهیم در آینده حرفی برای آیندگان داشته باشیم و هویتی ایرانی اسلامی را برای آنها ارائه کنیم بدون تکیه بر فرهنگ و هنر و تولیدکنندگان آثار هنری ممکن نخواهد بود این در حالی است که تمام دنیا به دنبال این هستند که هویت و تاریخ برای خود بسازند و ما از این نظر با توجه به غنای فرهنگی و پیشینه تاریخی و همچنین فراوانی هنرمندان بضاعت بیشتری داریم.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران همچنین ابراز امیدواری کرد که پیش از آن که دیگر کشورها بزرگان ما را مصادره کنند به دادشان برسیم و با ارائه آثار آنها،‌فضای اجتماع را برای توسعه فرهنگ و هنر شهر فراهم کنیم.

ناظمی با بیان این که پیش از این چندین بار از موزه سندوزی دیدن کرده است گفت:‌ این باعث افتخار است که پزشک هنرمندی مطب خود را به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری اهدا کرده است اگر چه فراوانی آثار استاد با توجه به محدودیت فضای موزه و مطب ایشان بسیار مشکل ساز بوده است اما امیدواریم که با حمایت شهرداری امکان توسعه این موزه فراهم شود تا بتوانیم در آینده با چیدمان مناسب این آثار فضای بهتری را برای مخاطبان فراهم کنیم.

او در بخش دیگری از سخنانش نیاز به فعالیت‌های هنری میدانی را مطرح کرد و گفت: رویکرد موزه سندوزی در حوزه نقاشی و مجسمه‌سازی است که امیدواریم با حمایت مدیریت این موزه شاهد محافل صمیمی و دوستانه برای اجتماع هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی باشیم.

ناظمی با بیان این که سازمان فرهنگی و هنری علاقه‌مند به گسترش این فضا در شهر تهران است و آن را وظیفه خود می‌داند گفت: ما به عنوان نهادی فرهنگی و هنری در حوزه عملیاتی فعالیت داریم و نیاز به همراهی هنرمندان داریم تا این فضا را در تهران گسترش دهیم.

وی افزود: چند ماه پیش هم مراسمی را برای محمود جوادی‌پور برگزار کردیم که هنرمندان درباره ایشان هم همین دغدغه را داشتند و درخواست کردند که آتلیه و کارگاه ایشان نیز تبدیل به موزه شود که این بضاعت را تا این اندازه داریم و باید همان نگاهی را که در دیگر کشورها در مسائل موزه شخصی افراد وجود دارد تقویت کنیم.

ناظمی همچنین تأکید کرد: اگر تلقی ما این باشد که این کارها توسط نهادهای حاکمیتی و عمومی انجام شود،‌بضاعت امکانات مالی و اداری این امکان را فراهم نمی‌کنند اما با همراهی و مشارکت مردم، هنرمندان و استادان کار ارزشمندی می‌توان انجام داد و مدیران شهری هم آماده هر نوع همکاری در این زمینه هستند.

ناظمی در پایان سخنانش با اشاره به مجسمه پلیمری دکتر سندوزی گفت:‌ ساخت این اثر بدون همراهی شهردار منطقه 5،‌ هنرمند این اثر حمید کنگرانی و موزه سندوزی امکان‌پذیر نبود.

در ادامه این مراسم مجری مراسم که از یکی از دوستان دکتر سندوزی و از جامعه دندانپزشکان بود، به روحیه سرزنده و فعال دکتر سندوزی اشاره کرد و گفت:‌ایشان در مدت کوتاهی که چند ماه پیش ایران بودند،‌یک کتاب داستان را نوشتند و اکنون هم 5 کتاب دیگر را آماده چاپ دارد.

وی درباره سخنان ناظمی هم توضیح داد: این که آقای ناظمی گفتند آثار زیاد آقای سندوزی باعث دردسر و مشکل شده است به این معنی است که فضای مناسب و شایسته‌ای که درخور ارائه این آثار باشد فراهم نیست ضمن آن که استاد سندوزی آثار بسیار دیگری هم در آمریکا دارند که از شهرداری خواسته است تا این آثار را نیز به موزه‌اش در ایران منتقل کند ولی با توجه به کمبود فضای نمایشگاهی اکنون این امکان میسر نیست.

بنابراین از ایشان می‌خواهیم که برای گسترش فضای موزه سندوزی با حمایت شهرداری تهران قول همکاری بدهند و با خرید سایر واحدهای این ساختمان و اضافه کردن آن به فضای موزه طبق تعهدی که قبلاً با دکتر سندوزی داشته‌اند، نسبت به افزایش فضای نمایشگاهی این موزه اقدام کنند.

سجادی مدیر موزه سندوزی هم با تقدیر از حمایت و همراهی دکتر سندوزی در پیشبرد اهداف این موزه گفت: خرید کل این ساختمان و افزایش فضای این موزه آرزو و رؤیای من است اما در حال حاضر موضوع مرمت این فضا را مطرح کرده‌ام که مسئولان اعلام کردند محله آرژانتین خانه فرهنگ ندارد و می‌توان با افزایش فضای این موزه آن را به خانه فرهنگ محله آرژانتین تبدیل کرد، با توجه به آمادگی مالکان طبقات بالای این ساختمان،‌امیدواریم که با حمایت شهرداری این فضا به خانه فرهنگ یا فرهنگسرا تبدیل شود که موزه سندوزی هم بخشی از آن باشد و مخاطبان بیشتری را جذب این موزه کنیم.

حسین محجوبی هنرمند نقاش نیز در سخنان کوتاهی به خاطراتش از مطب و موزه دکتر سندوزی پرداخت و با اشاره به رسم تبدیل خانه‌های هنرمندان به موزه در سراسر دنیا گفت: می‌توان با حمایت شهرداری برای هنرمندانی چون جوادی‌پور و اسفندیاری نیز این امکان را فراهم کرد که آتلیه یا خانه آنها همراه با آثارشان به موزه شخصی آن‌ها تبدیل شود.

محجوبی با بیان این که بیش از 37 سال در زمینه گالری‌داری و برپایی نمایشگاه فعال بوده است اعلام آمادگی کرد که گالری او با عنوان آشیان نقش و مهر نیز در آینده تبدیل به موزه شود.

آخرین سخنران این مراسم محمدعلی افتخاری بنیان‌گذار جامعه دندانپزشکی بود که دکتر سندوزی را نمونه کامل یک هنرمند عاشق توصیف کرد و گفت: حضور دکتر سندوزی بعد از سالها در ایران با استقبال هنرمندان و جامعه دندانپزشکان رو به رو شد که نشان می‌دهد مردم ما قدر هنرمندان خود را می دانند و اجر کارهایشان نزد مردم محفوظ است.

او در خاتمه با تقدیر از خدمات شهرداری تهران گفت: از شهرداری علاوه بر خدمات شهری بابت دو خدمت سپاسگزارم یکی توجه به موضوع سلامت و دیگری هنر که این فعالیت‌ها قابل تقدیر است.

رونمایی از مجسمه پلیمری دکتر سندوزی بخش پایانی این مراسم بود که شباهت بی‌نظیر و ابعاد واقعی این مجسمه حیرت برخی از دوستان دکتر سندوزی را در پی داشت.

این مجسمه ساخته حمید کنگرانی است که علاقه‌مندان می‌توانند از این مجسمه به همراه مجموعه بزرگی از آثار این پزشک هنرمند شامل نقاشی‌ها و مجسمه‌ها در موزه سندوزی دیدن کنند.

 

کد خبر 201769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز